Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hagetid - hva er dine favorittblomster/-planter og hvilken stil vil du ha i hagen?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-08, 20:37   #1
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Hagetid - hva er dine favorittblomster/-planter og hvilken stil vil du ha i hagen?

Jeg liker og har/skal ha

- Historiske roser
- Klematis
- Villvin
- Eføy
- Peoner
- Lavendel
- Rhododendron
- Bunndekkende småblomstrete stauder
- Sommerblomster: Tvillingblomst, Margeritter, Dronning Ingrid Pelargonia mm
- Urter
- Syrin
- Japankirsebærtre
- Frukttrær (eple, kirsebær, pære)

Huset har en stor hage som var veldig steril da vi kjøpte eiendommen. Jeg jobber med å gjøre den nostalgisk/romantisk.

Hva slags stil liker du? Zen-hage, romantisk, moderne, natur... ? Hvilke planter liker du?

Dette er feks bilder som inspirerer meg



Vedlagte bilder
Filtype: jpg Fra Vakre hjem og interiør.jpg (160,4 KB, 6 visninger)
__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.

Sist redigert av Nooria : 20-06-08 kl 23:35.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 20:43   #2
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hagetid - hva er dine favorittblomster/-planter og hvilken stil vil du ha i hagen

Jeg liker aller best surjordsbed. Må derfor ha Rhododendron og Hosta av forskjellige slag. Har også arva ei staude som kalles Brudeslør etter min mormor. Den har dillingnende blad og noen unnselige stilker med hvite blomster. Bladene avgir ei god lukt (syns jeg) når du klemmer på dem. Det er yndlingsstauda mi og den må jeg bare ha. Ellers må en hage bestå av rabarbra og gressløk. Litt sommerblomster pleier jeg også å kjøpe meg.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 20:51   #3
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hagetid - hva er dine favorittblomster/-planter og hvilken stil vil du ha i hagen

Tertit: Hva er hosta?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 21:14   #4
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hagetid - hva er dine favorittblomster/-planter og hvilken stil vil du ha i hagen

Hosta

Jeg er enig i mesteparten av lista di, Nooria, men jeg tror likevel vi har vidt forskjellige hageidealer. Min drøm er en innholdsrik men lettstelt hage som kan brukes av hele familien. Derfor er jeg i ferd med å fjerne mange giftige planter fra hagen vår.

Siden jeg har bakgrunn i botanikk må jeg også systematisere ting, så plantene blir samlet etter hva de er i slekt med

Peonbedet:
Staudepeoner


Trepeoner



Surjordsområdet:
Rhododendron

Azalea


Rosebed med historiske roser, hurdalsrose, og nyperoser

Hammock med klematisk, humle, kaprifol og klatrende roser som vokser opp over stativet.

Og den ultimate ønskedrømmen, som ville krevd en tomt på 500 mål: En historisk skog med levende fossiler, slik at man kunne gjenskapt miljøet for 50 millioner år siden, med bregner, alm, Zelkova, Metasequoia, Cercidiphyllum, store kjerringrokker, Ginkgo osv.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 21:18   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hagetid - hva er dine favorittblomster/-planter og hvilken stil vil du ha i hagen

Masse nyttevekster, og ellers planter som er flotte å se på og som ikke lukter så mye.
:allergiker:

Roser og rhododendron skal jeg aldri ha. Ei heller tuja.
Og alt som stikker utgår. Gud hvor jeg hater stikkebuskene som går langs ene siden av huset.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare

Sist redigert av Ru : 20-06-08 kl 21:24.
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 21:23   #6
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hagetid - hva er dine favorittblomster/-planter og hvilken stil vil du ha i hagen

Jeg har svær hage, masse løvetann og ugress som heller bare får være der. :urk: (luking er ikke min greie selv om jeg har holdt på en times tid i dag)

Jeg har mye pent også. Svære ask, rar ask, pen mispelhekk, roser, klematis, mye humle, stort jordbærland. ripsbusker, epletre, kirsebærtre, plommetre, hekk av noen gamle kaprifol, hengebjørk, gul rogn, store blomsterbed, mange store stauder og mye, mye mer.

Liker klatreplanter, store trær og roser veldig godt. Er ikke så glad i busker, men har egentlig ikke noen spesiell stil. Av stauder er jeg veldig glad i blå valmuesøster.
Har enda mange planer for hagen min, det er godt å holde på der.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 21:31   #7
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hagetid - hva er dine favorittblomster/-planter og hvilken stil vil du ha i hagen

Vi bare leier hus, så jeg klarer ikke legge store planer. Men i år har jeg kjøpt mange stauder i steder for sommerblomster (skal fornye kontrakten), og da har jeg gått for det jeg synes ser pent ut uten noen videre plan: bl.a. Ridderspore, klematis, og noen asters. Også en del jeg ikke aner hva heter - deriblant en del lave bunndekkende stauder. Og så har jeg noen heuchera. Ellers har jeg en haug georginekknoller jeg graver ned hver vår, gladioler, liljer, pellargoniaer, forskjellige krydderurter mm. og et par rosebusker. Hvis jeg skulle tenke langsiktig, skulle jeg hatt mengder av peoner - peoner er det vakreste jeg vet.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 21:34   #8
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hagetid - hva er dine favorittblomster/-planter og hvilken stil vil du ha i hagen

Jeg vil også ha en lettstelt hage. En av mine sterkeste inspirasjonskilder er boken "Late hager" av Tor Smaaland. Jeg satser i stor grad på bunndekkere som kveler ugress, busker med vakre blomster (som vi kan gå helt inntil med plenklipperen), klatreplanter. Jeg legger ikke opp til bed som gir masse luking. Jeg er ikke sikker på om jeg noen gang får til den nostalgiske hagen (den er stor med masse luft foreløpig hvertfall), men romantisk kan den kanskje bli.

Nytt av året er et vakkert uterom omkranset av en espalier (som skal flommes over av villvin) og en liten hvit utebod, med gulv av Herregårdsstein, masse krukker med romantiske sommerblomster, en benk, flere lykter og noen andre detaljer. Der skal vi også lage en slags utekjøkkenbenk. Kanskje lager vi også et tak av klatreplanter.

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

peoner - peoner er det vakreste jeg vet.

Samme her!

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 21:39   #9
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hagetid - hva er dine favorittblomster/-planter og hvilken stil vil du ha i hagen

Her har vi brukt 3 år på å rive opp alle ekle busker som sto her da vi kjøpte. Nå står det igjen
syrin
kirsebærtre
noejeg ikke vet hva er.

Men er litt usikker på hva vi skal plante, men likte den nostalgiske stilen!!

Her er det stort sett bare sandbunn og maur :tips mottas med hjertelig takk!!:

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 21:46   #10
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hagetid - hva er dine favorittblomster/-planter og hvilken stil vil du ha i hagen

Jeg liker frodige, landlige, engelske hager.
Det skal ikke være så striglet (ingen kantklipping med neglesaks ) og jeg synes blomstrende busker, rosa roser, lavendel og høye stauder er fint.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 22:02   #11
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hagetid - hva er dine favorittblomster/-planter og hvilken stil vil du ha i hagen

Som disse, f.eks :

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 9ca511af2c039538c04c013efd959299_6881.jpg (77,6 KB, 10 visninger)
Filtype: jpg 73117342.jpg (67,1 KB, 8 visninger)
Filtype: jpg u11833433.jpg (76,6 KB, 9 visninger)
__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 22:12   #12
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hagetid - hva er dine favorittblomster/-planter og hvilken stil vil du ha i hagen

Jeg liker planter som jeg slipper å stelle noe særlig og som ikke blir kvalt av alt ugresset vi har.

Stil? Hva kaller man 3 mål med noe plen, noe villniss, noe hekk, noen bærbusker, et mislykket forsøk på blomsterbed med masse skvallerkål+ noen områder med løvetann og brennesle, noen bjørk, epletre, Syrin og sikkert mye annet også?
System finnes ikke.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 22:40   #13
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hagetid - hva er dine favorittblomster/-planter og hvilken stil vil du ha i hagen

Her ser er bilde av to forskjellige Hosta.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Hosta.jpg (28,6 KB, 6 visninger)
Filtype: jpg Hostablader.jpg (16,9 KB, 3 visninger)
__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 22:42   #14
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hagetid - hva er dine favorittblomster/-planter og hvilken stil vil du ha i hagen

Hosta er store tuer med blader, men har unnselige blomster,som dere ser på det første bildet. Syns Hosta er flott.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 23:00   #15
Frida
Evig optimist
 
Frida sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 575
Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

Sv: Hagetid - hva er dine favorittblomster/-planter og hvilken stil vil du ha i hagen

Mine favoritter er
Peoner
Roser
Syriner
Dronning Ingrid
Tusenfryd
Hageiris
Jasmin
Eføy
Frukttrær

Og mange flere

Jeg har veldig lik smak som deg når jeg ser bildene du har lagt ut

Vil lage en litt gammeldags hage som er frodig.Er godt i gang med jobben, men dette tar tid

__________________
Frida guttemamma
Frida er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 23:35   #16
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hagetid - hva er dine favorittblomster/-planter og hvilken stil vil du ha i hagen

Nå har jeg vært ute og plantet et pæretre ved den ene sittegruppen. Tanken er at kronen på treet skal danne et tak for uteplassen i løpet av noen år.

Opprinnelig lagt inn av Frida, her.

Vil lage en litt gammeldags hage som er frodig. Er godt i gang med jobben, men dette tar tid

Bilder?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no