|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
26-05-24, 08:54 | #1 |
Leser
|
Grønn kraft - noen som skjønner noe?Jeg skjønner ingenting:
26-05-24, 09:35 | #2 |
Ser lyst på livet
|
Sv: Grønn kraft - noen som skjønner noe?Jegmener at man bør tenke seg godt om før man bygger ned mer natur. Vi har solceller på taket, og jeg ser få utfordringer. Det er noe støy fra inverteren, men den kan bygges inn eller skjermes. Vi produserer ca. 50 % av strømmen vi bruker selv, gjennom året. Klart vi produserer lite/ingenting om vinteren, men overskudd om sommeren. Takarealet er allerede nedbygd natur- så jeg tenker det må være på pluss-siden. |
26-05-24, 09:37 | #3 |
Ser lyst på livet
|
Sv: Grønn kraft - noen som skjønner noe?Og ang insekter https://www.nrk.no/norge/tysk-vindkr...lig-1.14565780 |
26-05-24, 11:41 | #4 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
|
Sv: Grønn kraft - noen som skjønner noe?
At utenlandske investorer investerer i Norge er en ønsket handling. Å bygge en vindpark er ekstremt dyrt. Jeg syns ikke det er mindre problematisk at Lars Helge Helvig har tjent seg rik på vindkraft enn at et utenlands selskap gjør det. Men hva er alternativet? Som investor tar man en risiko. Det er der mye av konseptet med investeringer ligger.
Det store problemet med solceller i Norge er at det ikke fungerer så godt på vinterstid. Det er på vinteren vi (i alle fall per nå) har mest behov for strøm - til oppvarming. Vi har jo nettopp hatt negativ pris på strøm! Hvis solceller virkelig skal fungere, så må batteriteknologien bli mye bedre slik at vi i større grad kan lagre strømmen som solcellene produserer.
Å bygge kjernekraftanlegg tar svært mange år. Selve byggingen er ikke spesielt miljøvennlig, og så er det også problematikken rundt det å lagre avfall. Det sagt, så virker det helt koko at man legger ned fungerende kjernekraftanlegg, men heller ender opp med å starte opp igjen kullkraftverk.
Det er også en del usikre faktorer. Systemer som står i havvann vil mye raskere bli ødelagt (salt er et mareritt!) enn systemer som står i ferskvann. I tillegg er tidevann ofte svært store krefter som det ikke alltid er like enkelt å høste av. I tillegg vet man ikke hvor mye dette vil påvirke liv i vann og heller ikke hvordan dette kan påvirke fartøy på overflaten.
26-05-24, 17:25 | #5 |
Travelt opptatt
|
Sv: Grønn kraft - noen som skjønner noe?Vi trenger mer vettug bruk (og noe mer produksjon) av energi på kort sikt. På lengre sikt tror jeg at vi er nødt til å bruke alle ressurser så innmari mye mer effektivt, at da har vi enten funnet en måte å klare oss med det vi har, eller så har verden gått fullstendig til helvete. Kjernekraft kan tidligst bidra med energi i Norge i 2035, så det ser jeg ikke poenget med å fokusere på. Tidevann- bølge- og osmosekraft tar innmari store arealer, eller knuses av havet. Sol og vind funker når vi har dem, og vannkraft har vi ikke så innmari mye mer å bygge ut. Det vi derimot har uendelig mye av er sløseri. Over 20milliarder kWh med overskuddsvarme fra industri og kloakk pøses ut i elver og fjorder. Ikke alt er like enkelt å utnytte, med Oslo har funnet ut at de kan få 2 milliarder kWh forbruk over fra strøm til fjernvarme bare ved å knytte til bygg som ligger ved det eksisterende fjernvarmenettet: https://www.fjernvarme.no/stort-pote...nvarme-i-norge
26-05-24, 19:10 | #6 |
.
Medlem siden: Sep 2008
|
|
26-05-24, 20:01 | #7 |
Yes, we can!!
|
Sv: Grønn kraft - noen som skjønner noe?Vi har ikke god løsning for deponering av kjernekraftavfall i Norge i dag. Vi har basert oss på midlertidige løsninger.
27-05-24, 14:08 | #9 |
Yes, we can!!
|
Sv: Grønn kraft - noen som skjønner noe?Gamle grustak, for eksempel. Ubenyttede industriområder (nedlagte, halvbrukte). I forbindelse med parkeringsplasser, som tak over deler av området. Gamle søppeldeponier er ofte veldig velegnet.
27-05-24, 14:16 | #10 |
Leser
|
På Olje var jo dette noe staten gikk inn og garanterte for. Kanskje det er på tide at det å sikre ting som energi (og mat) blir et statlig anliggende? (Du får ikke poeng for å gjette på at jeg mener det burde være det! )
Spennende, takk! Kjenner jeg storkoser meg med å lære nye ting!
Spennende! Takk Signer også -ea-: Hva er gråsoneområder? Og jordvarme! Det hadde jeg helt glemt av
27-05-24, 14:25 | #11 |
Yes, we can!!
|
Sv: Grønn kraft - noen som skjønner noe?Det er ingen grunn til å tro at staten skal kunne bygge vindkraft billigere eller bedre enn store industrielle aktører med lang erfaring.
27-05-24, 16:19 | #12 |
Leser
|
Mulig jeg er helt på jordet her, men var ikke både vannkraft og oljeutbygging langsiktige inversteringer? Det må da vitterlig ha tatt noen år å få oljeplattformene til å lønne seg?