Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Denne er jeg spent på jussen i

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-10, 16:24   #421
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Men, kan man ikke melde samværsforelder til barnevernet, slik at det opprettes en undersøkelse?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 16:27   #422
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Men, kan man ikke melde samværsforelder til barnevernet, slik at det opprettes en undersøkelse?

Problemet er at de ikke har myndighet til å stoppe samværet.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 16:31   #423
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Selv ikke der hvor barnevernet selv har konkludert med omsorgssvikt?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 16:35   #424
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

man kan melde til barnevern ved mistanke om omsorgssvikt ved samvær. Barnevernet åpner da sak overfor bostedsforelderen og forsøker å tvinge denne til å ordne opp ved å true med omsorgsovertagelse. De kan ikke gripe inn overfor samværshjem og er nødt til å gå på bostedshjemmet.

  Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 16:35   #425
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Selv ikke der hvor barnevernet selv har konkludert med omsorgssvikt?

Selv ikke der.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 16:41   #426
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Jeg skjønner absolutt ikke tankegangen bak lovgivningen. Man kan gripe inn hos bostedsforelder, men ikke samværsforelder. Det betyr at det er greit å ha det kjipt hos sistnevnte, men ikke hos førstnevnte. Barnevernet er altså kneblet og umyndiggjort av loven? Det trengs altså en endring i loven som gir barnevern og evnt politi myndighet til å åpne sak og gjøre grep ovenfor samværsforeldrer både mht stopp av samvær ved omsorgsvikt og vold og tilbakehenting til bostedsforeldrer dersom barn holdes tilbake?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 16:42   #427
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Hjelpes, håper det skjer en endring i lovverket i nær fremtid.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 16:46   #428
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja, det er jeg enig i. Men det utrolig er jo at de gangene barnevernet mener at barnet ikke skal være hos samværsforelder, så kan ikke barnevernet gripe inn, men sier til hovedforelder: DU må stoppe samvær. Om DU ikke stopper samvær med samværsforelder så kan ikke barna være hos deg heller, da tar vi barna. Og da har hovedforelder valget mellom å ikke stoppe samvær og risikere at barnevernet tar barna eller å stoppe samvær og bli dratt for retten for å sabotere samvær. Det er vanskelig å tro at det er sånn, men sånn er det faktisk.

I så ekstreme saker har barneverntjenesten mulighet til å hjelpe og støtte bostedsforelder hvis man mener at denne er skikket til å ha omsorgen alene, og hvis man mener at barna ikke bør ha samvær med den andre forelderen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 16:56   #429
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Hvordan? Ut over å vitne i rettssaken som sannsynligvis kommer, men som bostedsforelder må ta praktisk og økonomisk belastning med.

Det blir jo en skjønnsmessig avgjørelse fra barneverntjenestens side, men jeg kjenner til en sak der man f.eks har vært med far på politistasjonen og anmeldt forhold, hatt endel koordineringsansvar, samt betalt noe av advokatutgiftene hans mens han gikk til sak for å få omsorgen for barna.

Det er tross alt bedre at barnet kan være hos den andre forelderen, fremfor å bo et helt annet sted.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 17:06   #430
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det blir jo en skjønnsmessig avgjørelse fra barneverntjenestens side, men jeg kjenner til en sak der man f.eks har vært med far på politistasjonen og anmeldt forhold, hatt endel koordineringsansvar, samt betalt noe av advokatutgiftene hans mens han gikk til sak for å få omsorgen for barna.

Det er tross alt bedre at barnet kan være hos den andre forelderen, fremfor å bo et helt annet sted.

Her var det jo ikke bostedsforelder de hjalp.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 17:08   #431
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.518
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja, det er jeg enig i. Men det utrolig er jo at de gangene barnevernet mener at barnet ikke skal være hos samværsforelder, så kan ikke barnevernet gripe inn, men sier til hovedforelder: DU må stoppe samvær. Om DU ikke stopper samvær med samværsforelder så kan ikke barna være hos deg heller, da tar vi barna. Og da har hovedforelder valget mellom å ikke stoppe samvær og risikere at barnevernet tar barna eller å stoppe samvær og bli dratt for retten for å sabotere samvær. Det er vanskelig å tro at det er sånn, men sånn er det faktisk.


Jeg syns dette er helt hårreisende, og ikke mye til barnevern. Jeg håper virkelig det skjer en regelendring der barnevernet kan gripe inn også overfor samværsforelder.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 17:11   #432
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Her var det jo ikke bostedsforelder de hjalp.

Såvidt jeg husker, var det for å få omsorgen alene. Men jeg kan huske feil.
Poenget er i alle fall at barneverntjenesten kan vurdere å gjøre mer enn de er lovpålagt når det kommer til dette, med grunnlag i barnets beste. Men jeg vet også at det er veldig ulik kompetanse og praksis rundt på de ulike barnevernkontorene.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 17:33   #433
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

man kan melde til barnevern ved mistanke om omsorgssvikt ved samvær. Barnevernet åpner da sak overfor bostedsforelderen og forsøker å tvinge denne til å ordne opp ved å true med omsorgsovertagelse. De kan ikke gripe inn overfor samværshjem og er nødt til å gå på bostedshjemmet.

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg syns dette er helt hårreisende, og ikke mye til barnevern. Jeg håper virkelig det skjer en regelendring der barnevernet kan gripe inn også overfor samværsforelder.

Jeg har sagt det før og gjentar det svært gjerne: I Norge har man langt på vei foreldrevern, ikke barnevern. Virkelig.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 18:29   #434
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Såvidt jeg husker, var det for å få omsorgen alene. Men jeg kan huske feil.
Poenget er i alle fall at barneverntjenesten kan vurdere å gjøre mer enn de er lovpålagt når det kommer til dette, med grunnlag i barnets beste. Men jeg vet også at det er veldig ulik kompetanse og praksis rundt på de ulike barnevernkontorene.

Nei, de kan ikke det.

Men det har hendt at enkelte barnevern har gått på tvers av sine rutiner og gjort ting de ikke har lov til i slike saker. Disse er få unntak - regelen er slik jeg beskriver.

Og i ditt eksempel har de hjulpet fordi de er bekymret for barnets omsorg i hjemmet - ikke på samvær. Det er når det er i samværshjemmet det går galt at barnevernet ikke kan gjøre noe.

  Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 18:31   #435
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Selv ikke der hvor barnevernet selv har konkludert med omsorgssvikt?

  Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 20:36   #436
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Angående dette med at mange klager på vold og ender med diverse dommer i rettsapparatet.

Kun 10 % av alle foreldrekonflikter finner overhodet veien inn i rettsapparatet. Av disse løses igjen 80 % med forlik hvor foreldrene blir enige. Det avsies med andre ord dom i 2 av hundre konfliktsaker. Og av disse igjen er det ikke noe overveiende flertall som får gjennomslag for en påstand om voldsbruk. (Jeg har ikke tallet på dette, men jeg har forstått at det er ganske sjelden da det som regel ikke finnes bevis.)

Det er med andre ord sjelden noen slenger ut en påstand om vold og står denne til endes uansett sannhetsinnhold.

Kilde: Årsmelding 2008, Oslo Tingrett side 8.
http://www.domstol.no/upload/OBYR/Internett/Årsmeldinger/Årsmelding%20Oslo%20tingrett%202008%20WEB.pdf

  Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 09:21   #437
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nei, de kan ikke det.

Selvsagt kan de de. Barneverntjenesten kan gjøre ganske mye mer enn det som står i rutinene dersom det er til barnets beste.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 09:24   #438
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Selvsagt kan de de. Barneverntjenesten kan gjøre ganske mye mer enn det som står i rutinene dersom det er til barnets beste.

Eh. Jaha. At du mener barnevernet bryter rutinene sine får stå for din regning. En rask sjekk i de fire barnevernsdistriktene nærmest meg sier noe annet.

  Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 09:33   #439
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Angående dette med at mange klager på vold og ender med diverse dommer i rettsapparatet.

Kun 10 % av alle foreldrekonflikter finner overhodet veien inn i rettsapparatet. Av disse løses igjen 80 % med forlik hvor foreldrene blir enige. Det avsies med andre ord dom i 2 av hundre konfliktsaker. Og av disse igjen er det ikke noe overveiende flertall som får gjennomslag for en påstand om voldsbruk. (Jeg har ikke tallet på dette, men jeg har forstått at det er ganske sjelden da det som regel ikke finnes bevis.)

Det er med andre ord sjelden noen slenger ut en påstand om vold og står denne til endes uansett sannhetsinnhold.

Kilde: Årsmelding 2008, Oslo Tingrett side 8.
http://www.domstol.no/upload/OBYR/In...2008%20WEB.pdf

Dette er skremmende.

Da jeg gikk på lærerhøyskolen hadde vi ett seminar om seksuelt misbruk av barn, og foredragsholder der (en dame fra barnevernstjenesten i Oslo) snakket om det samme når det gjalt seksuelt misbruk. Hun visste om mange saker der forelder som var mistenkt for seksuelt misbruk hadde endt opp med hovedomsorgen fordi h*n viste større evne til å samarbeide. Dette var saker der barnevernstjenesten virkelig trodde på anklagene, altså ikke løse anklager.Hun fortale om foreldre som måtte sende barn inn i samvær med forelderen de visste misbrukte barna, gjerne i årevis for å kunne vise til evne til samarbeid i retten.
Nå er det 8 år siden jeg var på dette seminaret, men jeg blir forsatt skikkelig uggen bare av å snakke om det. Det hele er så håpløst.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 09:45   #440
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.945
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Jeg bare sier det igjen, jeg. Det burde være barnevernets oppgave å ta hånd om saker hvor det er grunn til å mistenke vanskjøtsel, overgrep og vold, uavhengig av om det er hos en samværsforelder eller en "hel" familie. Det er for det første ikke rettferdig at slike saker må tas privat, og for det andre er det ikke til barns beste at man risikerer at den kompetente forelderen ikke gjør noe i slike saker (pga ressursmangel, frykt eller mangel på kunnskap om systemet). Sånn rent prinsipielt.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no