Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tankevekkende om lekser?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-12, 22:45   #1
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Jeg er veldig glad for at Frøkna har lekser, for det er den måten vi sikrer at hun kommer gjennom skolearbeidet på. Hun har lese- og skrivevansker og problemer med å konsentrere seg i timene. Skolen har ikke kapasitet til å henge over henne og kontrollere at hun gjør det hun skal og får til det hun må til en hver tid.

Med leksene kan vi jobbe hjemme med skolearbeidet, og vi kan sikre oss at hun får med seg pensum og lærer det hun skal. Skulle vi stolt på at skolen følger henne opp, hadde hun i beste fall endt opp som en høyst middelmådig elev. I verste fall hadde hun falt av fullstendig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:05   #2
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Men ser man ingen andre måter/ metoder for å følge opp barna skolearbeide enn lekser? Det må da finnes en annen god løsning for dette som ikke ibefatter arbeid for barnet etter klokka 17? Og jeg tror på min side at de som er helt uinteresserte i hva som skjer på skolen om det ikke var lekser kanskje ikke følger nevneverdig opp med lekser heller. Jeg vet jeg ville fulgt med godt fordi jeg synes skole er viktig, ikke fordi leksene tvang meg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:10   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Men ser man ingen andre måter/ metoder for å følge opp barna skolearbeide enn lekser? Det må da finnes en annen god løsning for dette som ikke ibefatter arbeid for barnet etter klokka 17? Og jeg tror på min side at de som er helt uinteresserte i hva som skjer på skolen om det ikke var lekser kanskje ikke følger nevneverdig opp med lekser heller. Jeg vet jeg ville fulgt med godt fordi jeg synes skole er viktig, ikke fordi leksene tvang meg.

Vi får ikke fulgt opp Frøkna i de fagene hun ikke har lekser i, for i de fagene blir skolebøkene lagt igjen på skolen.

Og det å motivere et barn til å jobbe frivillig med skolearbeid på ettermiddagstid, det er i alle fall over mine evner som mor. Her gjøres det som står på lekseplanen, og kun det, takk. (Noe jeg synes er forståelig holdning av en niåring, for min del.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:12   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg vet jeg ville fulgt med godt fordi jeg synes skole er viktig, ikke fordi leksene tvang meg.

På hvilken måte skulle denne oppfølgingen skje da? Og hvor gamle barn har du egentlig?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:14   #5
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Jeg mener man ikke skal ha lekser frivillig heller. Litt Lenger skoledag burde være en løsning. Igjen tenker jeg at man kunne utarbeide metoder for å følge med hjemme, uten lekser.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:14   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg mener man ikke skal ha lekser frivillig heller. Litt Lenger skoledag burde være en løsning. Igjen tenker jeg at man kunne utarbeide metoder for å følge med hjemme, uten lekser.

Hvordan?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:20   #7
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvordan?

Jeg synes ukesluttprøvene gir meg minst like god oversikt over oppnådde læringsmål som å henge over dem når de ikke vil gjøre lekser. Unntaket er leselekser de første årene.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:23   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes ukesluttprøvene gir meg minst like god oversikt over oppnådde læringsmål som å henge over dem når de ikke vil gjøre lekser. Unntaket er leselekser de første årene.

Her er det bare gloseprøver hver uke. (Norsk og engelsk) Har dere prøver i alle fag hver uke?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:24   #9
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Her er det bare gloseprøver hver uke. (Norsk og engelsk) Har dere prøver i alle fag hver uke?

Ukesprøven her er i alle fag unntatt gym.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:26   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Her er det bare gloseprøver hver uke. (Norsk og engelsk) Har dere prøver i alle fag hver uke?

Det er ikke prøveR i alle fag, men det er en oppsummerende prøve som gjelder ukeord og hva de har lært av sentrale læringsmål i andre fag. Veldig greit synes jeg. Den sendes hjem til gjennomsyn og underskrift, og så tar læreren det med elever som har misforstått noe. I tillegg til at det gir oss som foreldre mulighet til å følge opp.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 08:49   #11
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes ukesluttprøvene gir meg minst like god oversikt over oppnådde læringsmål som å henge over dem når de ikke vil gjøre lekser. Unntaket er leselekser de første årene.

Veldig enig. Jeg synes artikkelen har mange gode poenger.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 09:28   #12
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Ukesluttprøver er supert. Det hjelper likevel ikke på mulighet til en-til-en-oppfølging som jeg som mor synes er det viktigste med leksene. I klassen til Storebror er det 30 elever. Hvis læreren BARE gikk rundt og hjalp betyr det drøyt et minutt til hver elev i løpet av en time - og læreren skal både stå og undervise og gjøre mye annet enn å hjelpe, så i praksis blir det mye mindre.

Hjemme kan jeg kjapt tilby minst et kvarters en-til-en-oppfølging hver dag. Det er uvurderlig for min sønn som trenger hjelp til både å bli effektiv og selvgående.

Fag uten lekser (men med mål på planen) prøver jeg å følge opp ved og spørre og få han til å fortelle, men det er ikke så mye mer jeg kan gjøre all den tid jeg overhodet ikke ser verken lærebøker eller kladdebøker i de fagene.

Lengre skoledag løser ingenting av dette så lenge det fremdeles er en lærer på 30 elever i de ekstra timene. Det blir ikke noe mer individuell oppfølging av å legge på enda flere timer med like dårlig voksendekning.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:16   #13
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Barna mine er 7 og 9, et fiks ferdig opplegg har jeg ikke. Hvertfall ikke knotete fra iPhone.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:16   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Her er også alle skolebøkene på skolen, bortsett fra når det en sjelden gang er lekser i dem (andreklassingen). Vi har liten nok kontroll på hva han lærer som det er. Jeg vurderer å ta ham ut av leksehjelpen, fordi vi da ikke får sett over hva han har gjort der.

  Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:21   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Jeg har full oversikt over hva Frøkna kan i engelsk, matte og norsk, fordi jeg hører henne lese, skrive, snakke engelsk og regne matte hver uke. Jeg aner ikke hva hun får med seg av religionsundervisningen, for der er det aldri lekser, og bøkene ligger på skolen. Vi får heller ikke noen løpende orientering fra skolen om hva de holder på med i faget fra uke til uke. Jeg kan selvsagt spørre henne (og det hender det jo at jeg gjør), men da får jeg jo bare vite hva hun får med seg, ikke hva hun skulle ha fått med seg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:28   #16
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Ok. Ja, det vil jo gi et brukbart bilde av kunnskapsnivået. Det vil derimot ikke gi noe bilde av arbeidsmetode, frustrasjonsnivå eller arbeidstempo, som jeg også synes det er et poeng å ha oversikt over.

Men jeg ser jo at jeg er opphengt i vår side av saken her. Frøkna trenger lekser for å kunne få den oppfølgingen hun trenger. Ergo er jeg glad for at hun har lekser. Hadde hun ikke hatt de utfordringene hun har, kunne hun sikkert klart seg greit med å bare jobbe med skolearbeid på skolen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:30   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Det hører jo også med til vår historie at skolen ikke hadde plukket opp lese- og skrivevanskene hennes i de hele tatt, før jeg informerte dem om at det var et problem. Som jeg aldri ville plukket opp, om jeg bare skulle stolt på skolens vurdering.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:35   #18
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Jeg synes at nettopp leselekser er noe de bør ha hjemme de første årene, det er viktig at det blir mye og god oppfølging. Men det er en god del av leksene jeg ikke helt ser poenget med. Hvorfor er det hjemme de skal sitte med eviglange oppgavehefter? Hvorfor er det hjemme de skal søke på nettet og finne informasjon om et emne? Skrive lange fortellinger ? Tegne?

Nå er skolen bygget opp ut fra en oppfatning av at lekser er noe som skal være der uten at det virker som det er noen vurdering av hva som faktisk må være lekser og ikke. Det skal liksom være lekser fordi man skal ha lekser. Jeg kunne ønske at målet skulle være at minst mulig måtte gjøres hjemme slik at det som faktisk ble gitt i lekser ble gitt fordi oppfølging hjemme var eneste mulighet til bli god i akkurat det emnet.

Vi har egentlig veldig lite problemer med lekser hjemme, men spesielt storebror skulle jeg ønske hadde mindre. Han har såpass mye annet å gjøre utenom skoletiden at leksene + de to fritidsaktivitetene hans gjør at det i realiteten blir svært lite fritid. Noen synes det er greit og at lekser da bør gå foran slik at han slutter på det andre hvis han har behov for fritid, jeg synes vel egentlig at de til tider har litt i overkant mye lekser i forhold til hva man kan forvente av læringsutbytte av disse leksene.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:37   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.906
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Jeg er også farget av mitt ståsted. Mitt barn trenger oppfølging hjemme. Dog ikke nødvendigvis lekser, som gjør livet verre for henne.

På generelt grunnlag og som lærer er jeg motstander av lekser og langt på vei enig med artikkelforfatteren. Hvis lekser ikke fantes, Teofelia, ville man ha frigitt tid til kanskje viktigere ting. Tid til fokus på dybdearbeid som er relevant for hver enkelt elev, feks lesing. Argumentet med at barn bare gjør det som står på planen kan være et poeng, men det kommer i hovedsak av hva de er opplært til. Det trengs en holdningsendring om lekser, skoledagen og skolearbeid.

Minner om at lekser er et kulturelt fenomen som oppstod i kjølvannet av den gamle omgangsskolen. Lekser eksisterer på grunn av forventninger fra foreldre. Vi har hatt offentlige læreplaner siden 1939, og lekser er sldri blitt nevnt med et ord.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 10:38   #20
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.085
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

Det er jeg helt enig med deg i oslo78. Hvis man skulle utvide skoledagen for å få mindre lekser så måtte skoleutvidelsen inneholdt annen type undervisning enn den ordinære. Mer av det samme vil ikke erstatte leksene.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no