Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rett til utdanning for utviklingshemmede

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-14, 18:20   #1
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.722
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Rett til utdanning for utviklingshemmede

Noen på Facebook linket til dette innlegget om Marie Simonsens reaksjon på en tale som ble holdt av Marte Wexelsen Goksøyr med Downs syndrom under grunnlovsjubiléet.

I talen blir det sagt "Mennesker med det vi kaller utviklingshemning, har ikke rett til utdanning utover videregående skole." Det er det vel ingen i Norge som har? Alle må jo søke og komme inn på bakgrunn av karakterer eller andre kvalifikasjoner. Eller betyr utsagnet at psykisk utviklingshemmede ikke har lov til å ta høyere utdanning selv om de kvalifiserer?

Dette er et tema jeg ikke vet så mye om, så håper noen kan dele litt fakta eller synse litt om hvordan det burde være.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 18:26   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Kan aldri tenke meg at folk med downs ikke får plass på et universitet, om de har karakterene som skal til. De har selvsagt ikke krav på en plass, de som alle andre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 18:28   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.711
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Det er vel heller sånn at vi tilrettelegger f.eks. ved at vi har mulighet til å søke på særskilt grunnlag. Men det er vel ikke særlig mange med Downs syndrom som fullfører vanlig allemnfag?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 18:30   #4
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Er vidaregåande lagt opp til at psykisk utviklingshemmede får karakterer? Min kjennskap til det har kun vært tilrettelagt undervisning. Sjølv om vedkommande er i stand til å ta nokre vanlege fag, er det vel kjempevanskeleg å få fylkeskommunen med på det? Om dei ikkje får karakterer, kjem dei seg heller ikkje vidare.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 18:31   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Og læresteder skal tilrettelegge for studenter med spesielle behov. Det tilrettelegges for studenter med nedsatt syn og hørselshemming, for dysleksi, ADHD, psykisk sykdom og flere andre behov. Jeg kjenner ikke til at det er noen som har fått tilrettelegging for downs på det lærestedet jeg er på, men jeg antar vi ikke har så veldig mange med slik utviklingshemming, all den tid de fleste med downs ikke kvalifiserer for et universitetsstudium.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 18:37   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Personer med downs (og alle andre, for den del) står jo også helt fritt til å følge forelesninger i nesten et hvilket som helst fag de måtte ønske, hvis det er læringen og opplevelsen av å studere som er poenget. Har man ikke bestått vitnemål fra videregående, vil man aldri klare å gjennomføre en grad på et univesitet eller høyskole, uansett hvor mye det tilrettelegges, men forelesninger kan man følge uansett.

Da jeg studerte var det flere som fulgte forelesninger i historie, samfunnsfag, kunsthistorie og lignende, som helt åpenbart aldri ville kvalifisere til en grad. Men da hadde de noe å gjøre, og det var langt hyggeligere og mye mer stimulerende for dem å følge forelesninger på Dragvoll enn å gå hjemme alene.

Så jeg skjønner ikke helt problemstillingen her?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 18:43   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.711
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Så jeg skjønner ikke helt problemstillingen her?

Dersom det er sånn at de nektes å fullføre vgs. på "vanlig måte" selv om de har forutsetninger for det, og dermed automatisk utestenges fra videre studier, er jo det et kjempeproblem, det er jeg faktisk enig i.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 18:43   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Jeg skjønner det heller ikke helt, men kan det ha noe med det å være mest mulig normal å gjøre? Vi andre får jo alltids studert om vi ønsker det, mens de med downs og endel andre funksjonshemminger aldri vil greie noe annet enn det som blir tilrettelagt og lovbestemt og dermed ikke får noe videre tilbud? Jeg er likevel ikke overbevist om at jeg synes den beste løsningen er tilrettelagt universitetsutdanning. Det er fortsatt ikke sånn at alle tar høyere utdanning, endel går faktisk ut som lærlinger og jobber etter videregående. Er det nok sånne tilrettelagte jobber der ute?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 18:49   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.033
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

For mange med psykisk utviklingshemming er det skoletilbudet deres som fyller hverdagen og gir dem struktur. Når de er ferdige med videregående, mister mange et svært viktig dagtilbud - og da står det ikke automatisk et nytt tilbud klart og venter på dem. Videregående skole er jo en rett, men jeg tror det er opp til kommunen(s økonomi) hvilket tilbud den tilbyr etter videregående, og spesielt de som trenger ledsager kan sikkert bli mer isolert. Kan det være dette som er utgangspunkt for problemstillingen?

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 19:02   #10
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Jeg vet ikke noe om hva som menes i forhold til utsagnene her og hva man tenker om rett til høyere utdanning med downs, men jeg tenker at vi her til lands fremdeles har et stykke vei å gå med tanke på utdanning for mennesker med ulike typer funksjonshemninger.

Jeg vet om ungdommer med autisme som kunne hatt helt andre muligheter utdanningsmessig om de var født i feks USA og hadde penger.

Studenter som er avhengig av BPA for å kunne studere kan oppleve at et par uker med vannkopper kan spise opp timene de får utdelt og hva skjer da med muligheten for å kunne delta i studiene? Jo de forsvinner.

Veldig mye avhenger også av kommuneøkonomien.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 19:05   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Det er sant, Guava, Downs syndrom bruker å forkludre endel debatter fordi det er noe alle kjenner til og som man har et rimelig klart bilde av. Men det finnes mye annet, og rett til hjelp under utdanning er kanskje spesielt viktig for de med fysiske utviklingshemminger. Og tanken om at alle skal gjennom samme løp er ikke nødvendigvis en fordel for alle.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 19:57   #12
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Personer med downs (og alle andre, for den del) står jo også helt fritt til å følge forelesninger i nesten et hvilket som helst fag de måtte ønske, hvis det er læringen og opplevelsen av å studere som er poenget. Har man ikke bestått vitnemål fra videregående, vil man aldri klare å gjennomføre en grad på et univesitet eller høyskole, uansett hvor mye det tilrettelegges, men forelesninger kan man følge uansett.

Da jeg studerte var det flere som fulgte forelesninger i historie, samfunnsfag, kunsthistorie og lignende, som helt åpenbart aldri ville kvalifisere til en grad. Men da hadde de noe å gjøre, og det var langt hyggeligere og mye mer stimulerende for dem å følge forelesninger på Dragvoll enn å gå hjemme alene.

Så jeg skjønner ikke helt problemstillingen her?

Men om en person med downs vil følge fag på universitetet og har stort utbytte av dette så er det ikke automatisk lett å legge til rette for det.

Etter endt videregående er det gjerne praktisk arbeid /ASVO som blir tilbud også for mennesker med utviklingshemninger som på en del områder er teoretisk sterke og ikke egentlig har interesse av typisk tilrettelagt praktisk arbeid.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 20:00   #13
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Jeg tenker på høytfungerende autister som trenger hjelp til å finne frem i mylderet - det er vel synd hvis de ikke skal kunne få studere på høyere nivå egentlig. De vil vel ofte ha såpass ujevne resultater også at de ikke vil komme inn. Utdanningssystemet vårt er laget for gjennomsnittsmennesker som gjør det rimelig bra i alt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 20:09   #14
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.942
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Utdanning kan være mer enn universitetsstudier, og det er det jeg tror hun sikter til. Flere brukerorganisasjoner, og blant annet FO (fag- og profesjonsforbund for 27000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, velferdsvitere og studenter) har sagt/skrevet/uttalt at utdanning er en (menneske-)rett, og den bør også utviklingshemmede ha.

Generelt er det stopp i opplæring/utdanning til de med utviklingshemning etter videregående. Ingen penger, ingen tilrettelegging, ingen assistenter, få alternative og tilpassede løp. Eller hvertfall lite, og veldig avhengig av kommuneøkonomi. (edit: og jeg skal moderere meg ørlitt, det finnes noe vedlikeholdsundervisning under voksenopplæringa, kommuneavhengig). Med litt flaks er det et godt dagtilbud, men selv det bærer ofte mer preg av oppbevaring enn at man faktisk kan få lov til å lære noe. Altså har mennesker med utviklingshemning lite mulighet til å lære noe mer etter videregående - om de så ønsker det eller trenger det eller har kapasitet til det. For å sette det litt på spissen, men dog.
Og jeg tror nok det er det hun sier, Marte.
Det er forøvrig også svært få tilpassede arbeidsplasser for utviklingshemmede, og det har blitt færre og færre midler til slik tilpasning. "bedre" at de sitter på et dagsenter av noe slag da for uføretrygden sin, enn jobbe i butikk, lager, stall, osv for lønn. (gah jeg blir så sint av dette!)

Også er det litt viktig å skille mellom funksjonshemmet og utviklingshemmet i denne diskusjonen. (fysisk) Funksjonshemmede har en viss lovfestet rett til fysisk tilrettelegging og f.eks personlig assistanse. Utviklingshemmede har ingen tilsvarende lovfestet rettighet. (enda, en endring i reglene om BPA for voksne ble foreslått i fjor, jeg husker ikke om den også gikk gjennom på tampen av året. Men det er lite brukt i denne sammenhengen og fullstendig opp til kommuneøkonomi og hvilke andre tilbud kommunen evt. mener fungerer bedre per i dag. Og det går gjerne lite på utdanning, for å si det sånn)


Sist redigert av m^2 : 18-02-14 kl 20:22.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 20:11   #15
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tenker på høytfungerende autister som trenger hjelp til å finne frem i mylderet - det er vel synd hvis de ikke skal kunne få studere på høyere nivå egentlig. De vil vel ofte ha såpass ujevne resultater også at de ikke vil komme inn. Utdanningssystemet vårt er laget for gjennomsnittsmennesker som gjør det rimelig bra i alt.

Ja, jeg tenker også at endel høytfungerende og intelligente mennesker innenfor autismespekteret fort kan falle utenfor. Og det er jo egentlig litt feil at mennesker som kan ha veldig gode evner innenfor et visst fagfelt og skyhøy IQ ikke kan ta utdanning innenfor sitt fagfelt fordi de ikke klarer alle fag på videregående. Det er jo dårlig utnyttelse av dette menneskets ressurser at man i stedet for går rett på uføretrygd.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 20:40   #16
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Takk for oppklarende svar. Da skjønner jeg litt bedre hva det siktes til.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 20:44   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.000
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Har ikke lest hele tråden, men som mor til en høytfungerende autist vil jeg synes det er direkte tragisk om det ikke legges tilrette for at hun kan bruke evnene sine, noe som både er nødvendig for å ha et tilfredsstillende voksenliv og som er et gode for samfunnet. Jeg må si at jeg nesten forventer at det finnes muligheter for det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 20:49   #18
mammpappa
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 3
mammpappa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

De burde tilrettelegge gjennom hele livet dems så de har noe å vokse på. Så de ikke stopper opp. Spesielt ansvar til de har en slags tilrettelagt utdanning eller spesialisering. Aldri bra å slutte å lære / utvikle seg. uavhengig om det er på skolebenken eller om de får en jobb. De må få nye utfordringer hele tiden. Gjelder alle, også oss andre.

mammpappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 20:51   #19
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Opprinnelig lagt inn av mammpappa, her.

De burde tilrettelegge gjennom hele livet dems så de har noe å vokse på. Så de ikke stopper opp. Spesielt ansvar til de har en slags tilrettelagt utdanning eller spesialisering. Aldri bra å slutte å lære / utvikle seg. uavhengig om det er på skolebenken eller om de får en jobb. De må få nye utfordringer hele tiden. Gjelder alle, også oss andre.

Hva mener du egentlig? Bør alle har krav på utdanning utover videregående skole?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 21:00   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.000
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hva mener du egentlig? Bør alle har krav på utdanning utover videregående skole?

Jeg tror hun/han egentlig snakker om det vi kaller tilpasset opplæring.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no