Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Statussymbol

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-07, 17:26   #1
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Statussymbol

Hva legger du i begrepet statussymbol, og hvor viktig er det for deg?

Er det de klassiske tingene som hus, bil osv. Eller er det i større grad mer vanlig å inkludere familie, fritidsaktiviteter, holdninger osv?

Er det da også mer akseptabelt å bry seg om status?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 18:28   #2
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol.

Det er ikke viktig for meg. Tenker sjelden over sånt, er fornøyd så lenge jeg har sjokolade i kjøleskapet.

Når jeg tenker statussymbol, tenker jeg på svømmebasseng, mange grisedyre biler i tilsvarende mange garasjer, påkledde hunder og Hyacinth.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 18:33   #3
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol.

Jeg tenker vel på ting man har for tingenes egen skyld, og da gjerne for å vise frem at man har tingene - og ikke så mye for at man har bruk for dem er statussymboler.

Jeg liker å tro at jeg ikke er opptatt av statussymboler, og kan ikke i skrivende stund huske en eneste ting jeg er spesielt opptatt av å ha for at andre skal se at nettopp jeg har nettopp den tingen. Men det er vel en sånn greie som foregår på et relativt ubevisst nivå for mange, så det er godt mulig at det finnes noe jeg også bruker til show-off. Vi har bare kjøpt møbler en gang siden vi flyttet sammen, og har biler som er 15 og 9 år gamle. Huset vårt er halveis oppusset og ser ikke akkurat fancy ut.

Jeg håper virkelig ikke at det er mange som bruker familie, fritidsaktiviteter og holdninger fordi de tror det gir dem status. Det er jo bare trist i så fall.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 19:36   #4
Billeba
Aktiv
 
Billeba sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 103
Billeba er litt kulBilleba er litt kul
Standard

Sv: Statussymbol.

Statussymboler for meg er et veldig negativt ladet ord. Kanskje mest fordi jeg har tenker på statussymboler som noe folk kjøper seg selv om de ikke har råd til det - og det er så trist. F.eks. å kjøpe hus/leilighet i et bestemt strøk fordi det er 'fint' og så ikke ha råd til å la barna være med på fritidsaktiviteter, eller å bruke pengene på 'pels og diamanter' og ikke ha råd til å ta med ungene på ferie eller kino eller sånne ting.

Jeg syns som oftest at de tingene jeg tenker på som statussymboler er veldig negativt for barna ....

Billeba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 20:20   #5
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Statussymbol.

Jeg ser at dere er på linje med min venninne. Det var en diskusjon mellom oss som er grunnen til denne tråden.

Jeg tenker at status også er holdninger og interesser.
Det kan være alt fra å spise økologisk til å dra på spesielle ferier.
Det betyr ikke at det er eneste grunnen til at man eks spiser økologisk, men det kan være en medvirkende grunn til at man er stolt av det. "Jeg er annerledes og nytenkende." Blir ikke dette et symbol på status på lik linje som materialistiske ting? Intellektuell status?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 20:28   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.151
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol.

Jeg tror nok du er inne på noe, Pia. Det er vanskelig å definere "statussymbol" entydig, og jeg tviler på at det er så mange som skaffer seg f.eks. dyre biler og fine møbler bare for å få høy status. I alle fall bevisst. De fleste tror jeg tar slike valg fordi de føler at de ønsker det selv - så da er spørsmålet hvorfor man ønsker det man ønsker seg, og det er ganske sammensatt.

Man ønsker vel gjerne å leve på en bestemt måte ut fra hvordan man ønsker å være og fremstå (både for seg selv og andre), og selv om man ikke tenker direkte "jeg må kjøpe ny sofa/strikke genseren min selv for å få så høy status som mulig", så er "status" en del av det hele, tror jeg. Ikke noe galt i det heller; "status" i seg selv er ikke noe negativt. Det vi gjerne tenker på som negativt ved det, er vel når man henger seg mer opp i hva andre synes om en selv og livsstilen/livsførselen sin enn man tenker på hva man selv egentlig ønsker seg og hva man egentlig synes er bra og viktig.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 20:36   #7
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Statussymbol.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"status" i seg selv er ikke noe negativt.

Nettopp det som er poenget mitt. Statussymbol er kanskje et mer negativt ord, siden det er mer et ord på en ting. Eller oppfattes slik ihvertfall.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 20:39   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol.

Økologisk mat er for meg en livsstil og et verdivalg. Det har ingenting med status å gjøre. Jeg driver ikke med det fordi det er dyrt, liksom. Jeg handler økologisk fordi det er viktig.

Det er mange nyanseforskjeller her. Men jeg mener det ligger en forskjell i om ting er statussymboler eller ikke når det gjelder hvordan man viser dem til andre. Min nabo: "Se, jeg har nytt kjøkken. Bare benken koster 48 000,-!" Jeg har også nytt kjøkken, men er mest glad fordi jeg har fått en god planløsning og at det er fint og at v har laget det nesten selv, med litt hjelp fra IKEA. Det er gøy med noe fint og nytt som man er stolt av. At det er et statussymbol? Neppe. Kjøkkenet til naboen min er et statussymbol, tror jeg. Hun liker ikke engang å lage mat.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 20:41   #9
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Statussymbol.

Et vanskelig begrep det der. Jeg ser på det som todelt egentlig. Det kan være overdådig digert hus og golfutstyr til 30.000,som signaliserer overflod av penger. Eller dreie seg om statussymboler som kun beyr noe for en spesiell gruppe f.eks. et barn som er kledd opp med f.eks. nøstebarnklær fra topp til tå. Ikke noe negativt om ullklær altså men det er et eksempel på hva statussymboler kan være slik jeg tenker.

Helt enig med Hattifnatten at det hadde jaggu vært bedre om folk brukte øko mat som statussymboler heller en dyre biler !

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 20:43   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.151
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol.

Mim: Det å være flink til å lage mat, det å være økologisk og kostholdsmessig bevisst, og det å ha et pent og funksjonelt og velutstyrt kjøkken, det er ting som jo gir status i din omgangskrets. (Hos meg, f.eks. ) Så sånn sett så er disse tingene/valgene statussymboler (også). Jeg mener jo ikke med det at du driver med det (bare) fordi du vil at vi andre skal verdsette deg for det, men det at både du selv og andre mener at dette er "bra ting" er jo en del av det som gjør at du driver med det - er det ikke?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 20:45   #11
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Statussymbol.

Jeg tror som Pia og Skilpadda at "status-tenkingen" er i forandring, men jeg tror også at definisjonen av status er forskjellig fra miljø til miljø. For eksempel tror jeg at det i mange intellektuelle-/akademikermiljøer (folk med lengre utdannelse) er status å være opptatt av miljø, økologisk mat, "sær" (ikke A4) musikk, film, litteratur, mens det i andre miljøer er de "gamle" statussymbolene som hus, bil, klær og andre dyre/eksklusive forbrukerartikler som regjerer. Hvilken "statusgruppe" man føler seg knyttet til tror jeg har mye med politisk tilhørighet å gjøre, men det er mulig jeg er helt på jordet her ...

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 20:50   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg mener jo ikke med det at du driver med det (bare) fordi du vil at vi andre skal verdsette deg for det, men det at både du selv og andre mener at dette er "bra ting" er jo en del av det som gjør at du driver med det - er det ikke?

Sant nok. Men jeg har holdt på med det så lenge at jeg ikke har skjønt at det er "in" og statusbefengt. Det var nemlig lite status å være økologisk på 80- og 90-tallet.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 20:53   #13
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.151
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Sant nok. Men jeg har holdt på med det så lenge at jeg ikke har skjønt at det er "in" og statusbefengt. Det var nemlig lite status å være økologisk på 80- og 90-tallet.

Jeg skjønner hva du mener. Ting får jo i utgangspunktet status fordi noen synes de er viktige - det er ikke alltid omvendt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 21:07   #14
mammamia
Superaktiv
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 474
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Sv: Statussymbol.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Sant nok. Men jeg har holdt på med det så lenge at jeg ikke har skjønt at det er "in" og statusbefengt. Det var nemlig lite status å være økologisk på 80- og 90-tallet.

Jeg er helt enig med deg i at å handle økologsik er et verdivalg, et valg jeg tok for 10 år siden da jeg var fattig student, og det var slettes ikke for å få andre til å tro at jeg hadde mer penger enn jeg hadde. Men jeg husker det en gang på midten av 90-tallet gikk en debatt om at det i fremtiden ville bli et klasseskille for dem som kunne velge miljøbevisst og dem som ikke kunne det. Husket jeg forundret meg litt over debatten, men har i ettertid mange ganger tenkt at det stemmer. Men jeg vet også med meg selv at status eller ikke så får jeg mer respekt for de som tenker på miljøet enn de som doner runt i digre firhjulstrekkere og øser ut diesel over det hele. Hvis status er det du vil andre skal legge merke til hos de er jo definisjonen uendelig...

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 21:13   #15
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Statussymbol.

For meg handler status om noe man ser opp til, og gjerne vil "ha" selv. Jeg bruker heller penger på god mat, drikke, gi til gode formål, gode opplevelser osv., og bryr meg "katta" om de klassiske statussymbolene.

Det var vel en artikkel i Dagbladet for en tid siden om at barn var det nye statussymbolet?

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 21:36   #16
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Statussymbol.

Opprinnelig lagt inn av mammamia, her.

Jeg er helt enig med deg i at å handle økologsik er et verdivalg, et valg jeg tok for 10 år siden da jeg var fattig student, og det var slettes ikke for å få andre til å tro at jeg hadde mer penger enn jeg hadde.

Men det er vel det som er noe av poenget. Jeg tror ikke status nødvendgvis er "se så rik jeg er" lenger. Det betyr også interesser, holdninger osv.

Selvom det å spise økologisk, dra på spesielle ferier, høre på sær musikk osv gjerne finnes mest i miljø med høy utdannelse og derfor bedre økonomi.
Det er jo gjerne den innovative, og intellektuelle delen av befolkningen som interesserer seg for dette. Det er også disse som gjerne har utdannelse og høy økonomi.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 21:44   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.176
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol.

Et statussymbol er vel en handling eller en ting som er mer ytre enn indre motivert. At poenget med å gjøre det ville falt bort om ingen visste om det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 21:52   #18
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol.

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Det var vel en artikkel i Dagbladet for en tid siden om at barn var det nye statussymbolet?

Ja, det stemmer. Mener å huske at det stod noe om at det var status å ha tre barn i stedet for de gjennomsnittlige to - det tydet på god økonomi, harmoni og overskudd. Tror ikke det var denne artikkelen jeg tenkte på, men den går på noe av det samme: - Jo flere barn, jo mer vellykket er du i enkelte miljøer, som for eksempel på Oslos vest.

Jeg er lite opptatt av tradisjonelle statussymboler, men ser at de tingene jeg kjøper og valgene jeg gjør på et vis henger sammen med status allikevel. I en liknende diskusjon på SG en gang var det noen som hevdet at alle ville bodd i villa på Vestkanten og kjørt ny BMW hvis de hadde økonomi til det. Det provoserte meg voldsomt - for meg er det (latterlig nok, kanskje) snarere et poeng å ikke leve slik. Vi kunne godt ha hatt råd til en finere bil enn vår 13 år gamle Corolla, men det er ikke noe jeg ønsker å bruke penger på. Jeg liker i grunnen de signalene en gammel (og dertil lyngrosa ) bil sender ut.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 22:08   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.017
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol

Elinblu: jeg er utrolig enig med deg. Jeg jobber i finansbransjen og det er nok av folk rundt meg som liker å vise frem at de har penger. De synes selvfølgelig at jeg er veldig rar som helt frivillig kjører skoda og bor i en knøttliten leilighet i Oslo Indre Øst (selv om det er i ferd med å bli ganske "hipt" her også). Jeg er veldig fornøyd med å kunne vise hvor forskjellig jeg er fra dem.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 23:16   #20
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.837
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Hva legger du i begrepet statussymbol, og hvor viktig er det for deg?

Er det de klassiske tingene som hus, bil osv. Eller er det i større grad mer vanlig å inkludere familie, fritidsaktiviteter, holdninger osv?

Er det da også mer akseptabelt å bry seg om status?

Standard statussymboler er vel det du nevner opp som hus, bil og hytte m.m. Slike ting betyr ingenting for meg som statussymboler. Det er hyggelig hvis folk synes jeg har et pent hjem, men det er mye viktigere for meg at jeg trives. Vi skal kjøpe ny bil om ikke alt for lang tid, det er ikke for å imponere naboen, men fordi vi ønsker andre funksjoner enn dem vi har nå. Jeg vet ikke hva slags bil naboene kjører eller om de har hytter eller om de er belånt til pipa. Det interesserer meg ikke. De tingene jeg er opptatt av er jeg opptatt av for min egen skyld. Jeg er opptatt av hva gir de meg, ikke hvordan kan de imponere andre.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no