Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-10, 11:48   #41
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Divine: Normal overvekt, da tenker jeg på overvekt som kommer av grunnene Jaquesson nevner, og ikke av annen fysisk eller psykisk sykdom.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er INGEN som veier 200 kg fordi de liker å kose seg. Da er det en sykdom.

Jeg er ikke helt enig at man skal fremstille det slik. Da gjør man det samme som Jaquesson, man forenkler. For det er i de fleste tilfeller ikke overvekten som er sykdommen, men den bakenforliggende årsaken.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:52   #42
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jepp. Men man kan ikke kurere overvekten. Man må kurere sykdommen, så forsvinner ofte overvekten av seg selv.

Alle forstår at det hjelper å trene og spise mindre enn man bruker. Men av en eller annen grunn er dette vanskelig gjennomførbart for noen. Og når man ikke greier det til tross for at vekten invalidiserer en - da er man syk.

Har man fem kilo ekstra er man ikke syk. (Ikke feit heller, spørru meg.)

  Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:58   #43
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

.

Har man fem kilo ekstra er man ikke syk. (Ikke feit heller, spørru meg.)

Nope, verken syk eller feit, bare bedagelig anlagt. :datapunkt:
Jeg trooor jeg skjønner hva Kari J prøver på- å si at man har fedme, blir omtrent som å si at man har vannkopper, det blir liksom bare noe man har vært uheldig og fått, ikke noe man har påført seg selv. Men, ja, helt enig i at hun overforenkler og tråkker mange med spiseforstyrrelser (som gjør at man ikke klarer å ta av) på tærne.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 12:03   #44
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tipper at hun prøver å si "Uansett årsak til overvekt, så trenger man ikke å gi opp, det finnes hjelp å få". Og det har hun jo noe rett i, selv om man er overvektig så er det jo forskjellige måter å få hjelp, om det er noe man ønsker.

Ja, hvis det er dette hun prøver å få frem, så kunne hun nok ha formulert seg på en litt mer positiv måte. Her fremstår hun jo bare som en sur, oppgitt VG-debattant eller noe. Og det er klart, at uansett årsak, om det er ens egen "skyld" eller ei, så er det jo positivt at det er mulig å gjøre noe med det. I stedet ble det mye fokus på årsaker og "valg", synes jeg.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 12:07   #45
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jeg synes uansett det er viktig tema hun setter fokus på og det er viktig at det kjøres jevnlig. Det er jo ikke til å komme bort fra at vi nærmer oss USA i fedme og at det hjelper med fokusering på riktig kosthold og trening. At sterkt overvektige ofte har bakenforliggende problemer utelukker vel ikke at man kan prate om dette generelt.
Jeg tror forresten damen har utdannelse innenfor trening og ernæring, mener jeg leste grunnfag medisin, diverse sertifiseringer innenfor trening og holdt på med bachelor innenfor ernæring.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 12:09   #46
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Du trenger ikke engang en spiseforstyrrelse for å bli litt sår av det hun sier, det holder med ti år med bekkenløsning, som gjør de fleste "kaloriforbrennende" typer trening ganske vanskelig å få til.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 12:16   #47
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det jeg stusser på er vel kunnskapen hun tillegges å ha. Hun uttaler seg temmelig bastant langt utenfor sitt fagområde synes jeg. Det bør man jo være forsiktig med.

Det gjør hun ja. Hun møter jo stort sett soffakoserne. Jeg ville tro at de med kompliserte spiseforstyrrelser heller sjeldent snakker om akkurat det aspektet med spinninginstruktøren sin.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 12:30   #48
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.014
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men er det ikke forsket mye på dette, da, at anlegg for fedme ER genetisk? Dette trodde jeg virkelig var gammelt nytt. At man ikke skal se på dette som en sovepute, er jo en helt annen sak.

Det er forsket mye på det, men det er ikke funnet en entydig forklaring som viser at fedme er genetisk, nei. Gener, eller rettere sagt epigenetikk (om gener er slått på eller av) er en av mange faktorer som kan spille inn, men slett ikke den eneste forklaringen. Andre faktorer kan være hormoner, virus, andre miljøpåvirkninger, psykisk og fysisk sykdom, medisinbruk og så videre.

Og når alt kommer til alt, uansett om man er disponert for fedme eller ikke, så er det energiinntak og energiforbruk som avgjør om man legger på seg eller ikke. Det er faktisk ikke til å komme fra.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 12:31   #49
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

...

Alle forstår at det hjelper å trene og spise mindre enn man bruker. Men av en eller annen grunn er dette vanskelig gjennomførbart for noen. Og når man ikke greier det til tross for at vekten invalidiserer en - da er man syk.
...

Men er det dem hun snakker til, eller er det sofasitterne?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 12:38   #50
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Du trenger ikke engang en spiseforstyrrelse for å bli litt sår av det hun sier, det holder med ti år med bekkenløsning, som gjør de fleste "kaloriforbrennende" typer trening ganske vanskelig å få til.

Egentlig så skjønner jeg ikke det.

For de hun kritiserer (om man tenker på det som kritikk) så er det jo nettopp sofasliterne, ikke de som har andre grunner som gjør det vanskelig.

Og det er da drøssevis med sofaslitere som aldri kommer til å kunne kvitte seg med overvekten sin, selv om det skulle være "enkelt" i forhold til andre.

Eller mener dere med "gyldige overvektsgrunner" at sofasliterne bare kan ta seg sammen og så bli tynne?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 12:41   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jeg er enig med Esme. Som en sofasliter med noen kilo for mye, som jeg hadde tatt av om jeg bare hadde tatt meg sammen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 12:49   #52
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er ikke helt enig at man skal fremstille det slik. Da gjør man det samme som Jaquesson, man forenkler. For det er i de fleste tilfeller ikke overvekten som er sykdommen, men den bakenforliggende årsaken.

Jeg er veldig enig med Glitter, hvis man er overvektig på grunn av en bakenforliggende årsak så har man ikke fedme. Man har en <insert sykdom her> og den gjør at man er overvektig. Dette er egentlig et veldig interessant - hvorfor er det så lett i at man henger seg opp i symptomer i stedet for de bakenforliggende problemene? Er det fordi at symptomer er noe som aldri gir en fred, noe man må leve med på daglig basis? (Jeg tenker ikke overvekt nå, men generelt synes jeg det er et trekk på at man fokuserer på symptomer fremfor årsak)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 12:54   #53
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Kanskje fordi symptomene, hvertfall i dette tilfellet, syns, og det gjør ikke nødvendigvis psykologiske eller fysiske bakenforliggende årsaker.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 12:54   #54
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jeg har ikke lest linken enda, skal få gjort det siden.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er jo ikke til å komme bort fra at vi nærmer oss USA i fedme og at det hjelper med fokusering på riktig kosthold og trening.

I den perioden hvor vi har hatt sterkest overvektsøkning så har vi blitt dynget ned med informasjon om trening og kosthold. Det finnes knapt en avis eller ukeblad som ikke fronter disse temaene på forsiden, og henviser til ekspertise på det ene og det andre. Jeg kan ikke se at det hjulpet særlig mye totalt sett? Har det? Det er snart så jeg lurer på om det å legge temaet kosthold og slanking spesielt bort litt hadde hjulpet mer, enn overinformering. Få tilbake et mer naturlig forhold til mat, hvor man ikke sitter og kommenterer og tenker på maten og dets innhold når man sosialiserer og/eller spiser.

Haugtussa:

Sitat:

Poenget er vel at sjøl om en har en spiseforstyrrelse vil en kvitte seg med problemet fedme om en bevege seg meir og spise mindre.

Nå har ikke jeg noen spiseforstyrrelse som jeg vet om, men det du nevner her har definitivt ikke hjulpet i forhold til min overvekt. Og jeg har gjort en del ærlige forsøk. Jeg synes litt av problematikken i møte med leger og folk generelt, at de sitter og tror dette som du sier er allmenngyldig slik du presenterer det her. Og om man ikke går noe særlig ned i vekt av å trene mer og spise mindre så smugspiser man, eller gjør noe feil. Min opplevelse av f.eks folk som har gått på GR-kurs er at de fleste må spise mer mat for å gå ned i vekt, ikke mindre. Jeg tror noe av nøkkelen for mange er sammensetningen av kostholdet, at man må luke ut enkelte ting, ikke nødvendigvis at man spiser for mye. Tabloide overskrifter som "spis mindre, tren mer" som en løsning på overvektsproblematikk blir derfor etter min mening ganske feilslått. I tillegg til at det kanskje kan bidra til flere overvektige, fordi folk blir fortvilet når de ser at "fasiten" ikke nødvendigvis hjelper så mye.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 12:59   #55
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Og når alt kommer til alt, uansett om man er disponert for fedme eller ikke, så er det energiinntak og energiforbruk som avgjør om man legger på seg eller ikke. Det er faktisk ikke til å komme fra.

Men har alle lik forbrenning, mener du?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Egentlig så skjønner jeg ikke det.

For de hun kritiserer (om man tenker på det som kritikk) så er det jo nettopp sofasliterne, ikke de som har andre grunner som gjør det vanskelig.

Men det betyr ikke at det ikke treffer et sårt punkt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 13:07   #56
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

I fare for å tråkke på endel tær, så skjønner jeg hva hun mener, og er enig. Fedme kommer i all hovedsak av at man får i seg mer enn man forbrenner, det kommer man rett og slett ikke bort i fra. Det er en grunn til at fedme er et problem i rike land, hvor vi har råd til å spise godt og vi beveger oss lite

Ganske presist. Det er bare å se på bilder at folk fra noen tiår tilbake i tid, nesten kjemisk renset for fete folk. Men genetikk endres over tid av ytre årsaker. Og et barn født av et overvektig menneske i dag er sannsynligvis mer sårbart for fedme enn et barn født rett etter krigen.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 13:10   #57
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Ganske presist. Det er bare å se på bilder at folk fra noen tiår tilbake i tid, nesten kjemisk renset for fete folk. Men genetikk endres over tid av ytre årsaker. Og et barn født av et overvektig menneske i dag er sannsynligvis mer sårbart for fedme enn et barn født rett etter krigen.

Hva i all verden mener du her? At folk i dag er genetisk mer disponert enn barn født rett etter krigen? Og i så fall, hvordan i all verden skulle det ha skjedd?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 13:10   #58
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Men er det dem hun snakker til, eller er det sofasitterne?

Ja, det spesifiserer hun jo ikke. Dermed kan man faktisk ikke si at hun skal unnskyldes fordi hun ikke snakker om alvorlig overvekt.

  Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 13:11   #59
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hva i all verden mener du her? At folk i dag er genetisk mer disponert enn barn født rett etter krigen? Og i så fall, hvordan i all verden skulle det ha skjedd?

Jeg vet ikke hva Brutus mente, men at man idag er mindre aktiv i både yrkesliv og fritid enn rett etter krigen er vel sant.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 13:16   #60
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Ja, det spesifiserer hun jo ikke. Dermed kan man faktisk ikke si at hun skal unnskyldes fordi hun ikke snakker om alvorlig overvekt.


Men hva om hun når fram til noen sofasittere? Er ikke det bra, i så fall?

Skal overvektige behandles som hellige kuer? Er det viktigere å skjerme de som er alvorlig overvektige enn å opplyse dem som har potensiale for å bli det om hvordan de kan unngå det?

Er det ikke sånn at det må et tonn med bullshit/svada til for å komme opp med et par geniale utsagn?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no