Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva trenger en student?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-22, 10:04   #1
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.089
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva trenger en student?

Et avkom flyr ut av redet og starter studier neste uke. Flytter inn i kollektiv med tre andre og det skal være fullt møblert og utstyrt på kjøkkenet etter som jeg har forstått. Dere som har utflyttede studenter - er det noe vi bør tenke på? Noe som er lurt å anskaffe seg? Smarte løsninger når man skal bo trangt? Eller andre smarte ting som det kan være greit å vite? Hilsen nybegynner-student-mor som veksler mellom fordi h*n kom inn på ønskestudiet og ved tanken på at h*n flytter ut.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 10:39   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.153
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva trenger en student?

Min nittenåring har vesentlig bedre plass i hybelleiligheten enn hun har hatt på rommet sitt hjemme hos oss. En skittentøys-«kurv» av tøy – stivere enn en pose, mykere enn en kurv - er kjekt å ha på rommet sitt; den kan lettere dyttes inn i et skap eller mellom møblene enn det en vanlig kurv kan.

Et annet, sikkert ganske opplagt, tips er at toastjern og vaffeljern reduserer behovet for kjøpepizza og kjøpeboller/-kaker. Og at det er verdt å sjekke om «fullt utstyrt» kjøkken har det som trengs for at studenten skal gidde å lage mat selv (sløve kniver og kjip stekepanne er det ikke noe stas å lage mat med).

Organisering av kollektiv får de vel krangle seg til å finne ut av selv. Men vi har prøvd å formidle «rydd dine egne ting og vask etter deg, så folk ikke blir sur på deg, og prøv å ikke bli sur på andre hvis de ikke rydder like bra som du kunne ønske deg, det er viktigere å trives sammen». Sørg for at de har kost og feiebrett, og en mopp som fungerer, så det blir så enkelt som mulig å holde det noenlunde rent.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 10:58   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva trenger en student?

Henger her, jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 11:12   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.480
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva trenger en student?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Min nittenåring har vesentlig bedre plass i hybelleiligheten enn hun har hatt på rommet sitt hjemme hos oss. En skittentøys-«kurv» av tøy – stivere enn en pose, mykere enn en kurv - er kjekt å ha på rommet sitt; den kan lettere dyttes inn i et skap eller mellom møblene enn det en vanlig kurv kan.

.

H&M har greie.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 12:48   #5
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva trenger en student?

Min studentdatter hadde 13 m2 som inkluderte kjøkkenkrok og bad i fjor og her er en liste "from the top of the head":

- det aller minste sammenleggbare tørkestativet som kan foldes sammen
- Seng fra IKEA med skyvbare skuffer under for ekstra oppbevaring (I skuffene hadde hun feks. tørrvarer, kaffekapsler og toastjern - dvs alt som ikke det var plass til andre steder)
- Veggspeil som kan stå langs veggen er fint for dekorasjon, og praktisk hvis de liker å speile seg ( ), dersom det ikke er lov å henge noe på veggene.
- knaggrekke som kan henges over døren
- Små bokser til oppbevaring inni klesskapet så ikke alt bare blir en stor haug (for feks sokker og truser)
- Smalt klaffebord fra IKEA som kan bli veldig smalt, men også slås ut med plass til 4 (fungerer også som pult, men ikke for de som skal game eller ha masse utstyr. Perfect til Mac'en og bøker/notater)
- Ekstra stoler som kan slås sammen
- Kombinert bokhylle og nattbord


Nå har hun flyttet til en større hybel med kjæresten, men jeg syns vi fant helt fantastisk funksjonelle løsninger slik at hun makset ut de 13 kvadratmeterne, samtidig som det var ryddig. Hun er nøye på at det er ryddig.

Jeg fyller på om jeg kommer på noe mer.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 09-08-22 kl 13:08.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 13:04   #6
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.089
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva trenger en student?

Takk for gode innspill - kom gjerne med fler

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 13:27   #7
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.399
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva trenger en student?

Jeg tenker alt som kan bidra til kos. Vannkoker til å ha på rommet, pledd, hotellpute, tøfler. Utstyr for å overnatte eller dra på utflukter, som sovepose og tursko osv. Lampe som gir hyggelig lys, skrivebordslampe for godt leselys i tilfelle studenten vil lese på hybelen.

Vaffeljern, brødformer og toastjern er jo lurt slik at de kan lage god mat selv. Klassisk kokebok likeså.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 13:34   #8
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.961
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva trenger en student?

Min far kjøpte zalo og oppvaskekost til meg.

Ja og strykejern! Resten fikk jeg ordne selv.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 13:35   #9
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva trenger en student?

Minst mulig - jo mindre man har jo mindre rot blir det. Om man venter med anskaffelser til man har bodd seg litt inn så vet man bedre hva man trenger og ikke. Svært få ting er nødvendige fra dag en, og det er fin læring for voksenlivet å finne ut hva man trenger og skaffe det selv.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 13:36   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.153
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva trenger en student?

En liten ildfast form som er passe til å lage middag til én eller to er også kjekt. Og plastbokser med lokk som man kan ha middagsrester i - aller helst bokser som tåler fryser og mikrobølgeovn. Og tips dem om at osterester kan rives og fryses (det blir litt kjip konsistens på frossen ost, men hvis den skal smeltes, er ikke det et problem) - ost er dyrere enn mange tenåringer er klar over!

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 13:38   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.601
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva trenger en student?

IKEA har ildfaste former i glass, med plastlokk til, som også kan fryses. De er kjekke og finnes i små størrelser.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 13:47   #12
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.388
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva trenger en student?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Minst mulig - jo mindre man har jo mindre rot blir det. Om man venter med anskaffelser til man har bodd seg litt inn så vet man bedre hva man trenger og ikke. Svært få ting er nødvendige fra dag en, og det er fin læring for voksenlivet å finne ut hva man trenger og skaffe det selv.

Helt enig.
Jeg har fire som har flyttet ut og kun den yngste av dem (selverklært mammadalt) ville ha noe innblanding fra meg. Vi kjøpte noen tallerkener, glass og sånt - og støvsuger og ny gamingstol. Det var det han ville ha Han bor i hybelhus på campus, er ferdig med det første året nå.
De andre studentene mine har bodd privat/i kollektiv og har ordnet absolutt alt selv.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes

Sist redigert av Embriksmamma : 09-08-22 kl 17:44. Årsak: Skrev feil antall barn :knegg:
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 13:58   #13
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva trenger en student?

Min datter flyttet 60 mil unna og leide umøblert, så vi kjøpte alt hun trengte på studiestedet. Ikke så lett å ordne med store møbler alene og uten kjøretøy.

Vi hadde nok hjulpet til uansett, for vi er en sånn familie som styrer og ordner når noe skjer. Kan ikke huske at jeg selv har flyttet noen gang uten at mine foreldre har bistått med flyttehjelp, oppussing og gjerne sponset en oppvaskmaskin eller noe.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 14:46   #14
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.228
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva trenger en student?

Angående tørkestativ kan jeg anbefale denne typen.

https://www.megaflis.no/hus--hage/re...se-torkestativ

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 14:48   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.605
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva trenger en student?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Angående tørkestativ kan jeg anbefale denne typen.

https://www.megaflis.no/hus--hage/re...se-torkestativ

den var enda lurere enn vårt trekkspill-stativ! Mye flere meter på

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 14:53   #16
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.610
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva trenger en student?

Litt verktøy er kjekt å ha. Noen ulike skrutrekkere, hammer og tang.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 15:21   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.228
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva trenger en student?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

den var enda lurere enn vårt trekkspill-stativ! Mye flere meter på

Jeg tok med mitt da jeg flyttet fra England. Så fornøyd er jeg.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 16:45   #18
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.830
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva trenger en student?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Angående tørkestativ kan jeg anbefale denne typen.

https://www.megaflis.no/hus--hage/re...se-torkestativ

Dette tørkestativet er også genialt, samme type som du lenker til. Blir lite sammenslått, omtrent som vingestativ. Men tar mye mindre gulvplass.
https://www.jernia.no/hjem-og-hage/r...-bl/p/00259025

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 18:05   #19
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.063
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva trenger en student?

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Litt verktøy er kjekt å ha. Noen ulike skrutrekkere, hammer og tang.

Det var det første pappa kjøpte til meg da jeg flyttet hjemmefra. Ellers er det sikkert lurt å avvente litt til en ser hva slags kjøkkenutstyr osv. det er der? Mange gode forslag her, da.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no