Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ny planløsning eller beholde den eksisterende?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Hvilken planløsning skal vi gå for?
Eksisterende planløsning 1 20,00%
Alternativ planløsning 2 40,00%
Annet 2 40,00%
Deltakere: 5. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-09, 22:13   #1
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ny planløsning eller beholde den eksisterende?

Vi har kjøpt oss leilighet, med det som vi egentlig synes er en god planløsning. Eneste som mangler er en kontorplass (jeg er student, og det hadde vært fint med en bedre mulighet til å studere hjemme), men siden stuen er så stor har vi tenkt at vi nok skulle få til en løsning der (dele av med en bokhylle eller lignende).

Nå har vi hatt med oss arkitektsvigerfar i leiligheten, og han hadde forslag til endring av planløsning. Den nye planløsningen har både fordeler og ulemper, og vi klarer ikke helt å bestemme oss for hva vi vil (vi skal legge noen nye gulv, så det er ikke aktuelt å vente med avgjørelsen, da må vi vente med gulvleggingen også).

Noen bilder og opplysninger om leiligheten slik den er i dag.
Leiligheten er 76 kvm P-rom, boden i leiligheten ikke inkludert.

Stuen er på 27 kvm, og ser slik ut (klikk på bildene for å få de større):



Gangen vet jeg ikke nøyaktig størrelsen på, men dere vil se hvor den ligger på plantegningen under. Her er to bilder av den, mot utgangen, og mot kjøkkenet:




I tillegg er det to romslige soverom, Soverom 1 på 11,7 kvm og soverom 2 på 10,2 kvm. Begge disse er mål uten garderobeskapene som finnes i begge rom.


Så litt om en eventuelt ny planløsning:
Her er et bilde av den nye planløsningen:



Den planløsningen som er nå har stuen der spisestuen og de to soverommene er, mens soverom 1 ligger der sofaen er plassert. Størrelsen på stuen blir nøyaktig det samme i ny og gammel løsning, men i stedet for et stort soverom har vi nå to mindre, på ca. 7,5 kvadrat hver. Det mot kjøkkenet skal bli brukt som soverom, det mot verandaen blir kontor. Disse to rommene, i tillegg til soverom 2 som består, vil få inngang fra stuen.

Vi har tenkt å ta vekk veggene mellom stue og gang, og lage en slags garderobeøy, med et bredt og godt garderobeskap med forside mot gangen som vi kler med vegger til taket på de andre tre veggene. Dette for å lage et luftig rom.

Fordeler og ulemper med den nye planløsningen slik vi ser det:

Fordelene er jo helt klart at jeg får kontorplass, og at vi får en veldig romslig stue uten å miste oppbevaringsplass. Dessuten får vi en god løsning mellom spisestuebord og kjøkken, som da blir et avstengt rom, men mer integrert med spisestuen siden vi tar vekk veggen til gangen.

Ulempene er at vi da må gå igjennom stuen for å komme til soverommene, og det kan jo sees på som negativt. Dessuten har vi ikke noe avstengt rom mot gangen, og det vil bare være garderobeskapet som skjermer for bad/vaskerom. Dessuten ser vi problemet med å dra med seg møkkete klær inn på stue/gang-rommet. Riktignok beholder vi den lille delen helt ytterst mot utgangsdøren, hvor vi har tenkt å sette fra oss sko. Dessuten er det boden som ligger på høyre side der, så vi kan ta av møkkete barnehageklær der inne. Har muligens tenkt på annet gulv enn i resten av stuen i den lille delen, eventuelt en annen overflate som holder jord og vann borte fra stuen (vet ikke om sisalteppe eller noe lignende kunne passe til det). Er dessuten redd for å få et barnesoverom som vi synes er for lite.

Dette ble veldig langt, men hva synes dere, burde vi beholde dagens planløsning, eller gå for den nye? Eller kanskje noe helt annet?

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 16:39   #2
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny planløsning eller beholde den eksisterende?

Ingen som har noen synspunkter eller kommentarer?

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 16:41   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny planløsning eller beholde den eksisterende?

Jeg må få den gamle planløsningen tegnet opp for å sammenligne tror jeg. Mye enklere å se på de to bildene enn å lese en beskrivelse.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 16:44   #4
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny planløsning eller beholde den eksisterende?

Hm, vanskelig å si.
Soverommene blir jo ganske små da? Men å gå gjennom stua ser jeg ikke på som noe problem?

Du har ikke mulighet for å ordne deg en kontorplass uten å måtte lage et helt nytt rom da? Ulempen da er jo så klart at du ikke får til å lukke døra og være helt i fred.

Vanskelig å si!! Det dere må tenke på er vel om omgjøringen (jobben og løsningen) er verdt det at du skal ha eget rom for kontor?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 17:00   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny planløsning eller beholde den eksisterende?

Vi har et soverom på ca 7-7,5 kvm og det er så lite at det er helt ubrukelig for ungene nå som de er store (les: ute av sprinkelseng og ønsker å leke på rommet). Jeg har det rommet; det går akkurat å trøkke inn ei dobbelseng i et hjørne men da er det knapt plass til å snu seg, og jeg ligger rett under vinduet. Jeg ville definitivt ikke ofret et av de store soverommene for å få to så små rom, og ville ikke kjøpt ei leilighet med så små soverom hvis jeg skulle ut på markedet nå (sånn i tilfelle dere planlegger å selge om litt).

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 17:07   #6
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny planløsning eller beholde den eksisterende?

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Soverommene blir jo ganske små da? Men å gå gjennom stua ser jeg ikke på som noe problem?

Ja, jeg er usikker på størrelsen på barnesoverommet. Samtidig er det i dag nesten like stort som vår spisestue (flytter fra ca. 50 kvm), og vi skal ganske sikkert flytte igjen når jeg er ferdig som student (men det er endel år til).

Når det gjelder rom som grenser til stua har jeg nok forklart meg noe klønete, for det er lydlekkasjen mellom stue og soverom som kan være problematisk om døren grenser til stua, ikke nødvendigvis at man må gå igjennom for å komme til soverommet.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 17:15   #7
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny planløsning eller beholde den eksisterende?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Jeg må få den gamle planløsningen tegnet opp for å sammenligne tror jeg. Mye enklere å se på de to bildene enn å lese en beskrivelse.

Her er den nåværende planløsningen på de aktuelle rommene på frihånd. Har tegnet inn verandaen med utgang også:

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 17:18   #8
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny planløsning eller beholde den eksisterende?

Hva med å heller lage kontorplass inne på soverommet slik det er i dag da?
Det finnes jo utrolig mange løsninger som er veldig lite plasskrevende. Og der får du være i fred så lenge du ikke skal studere akkurat når det soves der inne.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 17:24   #9
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny planløsning eller beholde den eksisterende?

Så det er bare 2 soverom der nå, eller er det 3?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 17:24   #10
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny planløsning eller beholde den eksisterende?

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Hva med å heller lage kontorplass inne på soverommet slik det er i dag da?
Det finnes jo utrolig mange løsninger som er veldig lite plasskrevende. Og der får du være i fred så lenge du ikke skal studere akkurat når det soves der inne.

Jeg synes det er ganske slitsomt å starte dagen med å være litt på kjøkkenet, så gå tilbake til soverommet, være der i timesvis, gå litt på kjøkkenet og stua, før det er tilbake på soverommet igjen. Ser masse lure løsninger der, men vet med meg selv at jeg enten ikke vil bruke plassen, eller bruke den en kort stund, bare for å legge meg til å sove igjen.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 17:28   #11
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny planløsning eller beholde den eksisterende?

Jeg ville hatt den nye planløsningen. 3 soverom kommer til å være mer verdt enn 2, og løsningen dere har valgt ser bra ut synes jeg.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 17:32   #12
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny planløsning eller beholde den eksisterende?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Så det er bare 2 soverom der nå, eller er det 3?

Det er bare to soverom der nå ja.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 18:01   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.323
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny planløsning eller beholde den eksisterende?

Kontor på soverommet er sjelden en god idé.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 18:33   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ny planløsning eller beholde den eksisterende?

Hva med å krympe det største soverommet? Sette inn en vegg der, og gjøre den ytterste delen om til kontor? Dere kan sette inn matt glass i den veggen, for eksempel, slik at det kommer lys inn i kontoret, og så evt. fjerne døren mellom gangen og kontoret?

Det er jo ikke særlig problematisk å gå igjennom et kontor for å komme til et soverom.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no