Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-19, 10:28   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Jepp, det mener jeg.

Jeg har forundret og irritert meg over den grensen til egenkapital på 15% som ble innført for noen år siden (2011?), og syns den er både usosial og lite egnet til å oppnå større edruelighet i utlån (som vel var begrunnelsen).

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det eneste den gjør er å skape forskjeller mellom de som har arv/foreldrebidrag å bruke, eller noen som kan kausjonere for dem, og de som ikke har det.

Om noen har fint råd (inntekter) til å betjene et lån på 2 millioner, men vil trenge flere år på å spare opp 300 000, så er det da meningsløst at de skal måtte bruke alle pengene sine på et dyrt leieobjekt i mellomtiden??

Dette treffer en litt uti nettverket nå, en som kommer til å flytte langt bort for å spare penger noen år, før de kan komme tilbake til Oslo.


Jeg vet at banker i spesielle tilfeller kan gjøre "særskilte vurderinger", men igjen treffer dette usosialt - nyinnflyttede, nyetablerte. Og, skal jeg vedde, ikke-hvite. Han jeg kjenner har utdannelse, fast jobb i årevis og stabil familiesituasjon, men er fra Afrika, og jeg VEDDER på at det har noe å si.


Hva tenker FP, er det noen gode grunner til å beholde denne grensen?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 10:32   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15% bør skrotes!

Jeg personlig synes den er en uting nettopp nå, men det er jo fordi den rammer meg og henviser meg til leiemarkedet. En er seg selv nærmest, som oftest.

Når det er sagt så tenker jo jo at det gir mening at det finnes en grense for å unngå at det tas opp dyre lån som på sikt ikke lar seg betjene. Jeg er dog ikke sikker på at 15% er riktig nivå.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 10:35   #3
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.001
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15% bør skrotes!

Jeg synes det er en uting. Jeg skulle ønske man kunne dele ut lån etter betalingsevne uavhengig av egenkapital.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 10:36   #4
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15% bør skrotes!

Jeg er enig. Og mener at man må se mer på den generelle økonomien og holdninger til økonomistyring. Kravet har jo ikke akkurat stoppet den helt vanvittige prisstigningen. Jeg ser bare hva vårt hus har økt i verdi og blir litt matt.

Jeg er evig takknemmelig mot rådgiveren som ga oss vårt første boliglån. Basert mest på det hun regnet med var vårt inntjeningspotensiale og hvordan vi så ut til å ha styrt økonomien vår så langt. I det gikk det jo at vi hadde noe oppspart, men det var ikke 15%. Og det har gått bra med oss.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 10:39   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15% bør skrotes!

Ja, 15% sier jo null og nada om betalingsevne! Om du har 300 000 i banken, men lever av å være freelancekunstner som enda ikke har slått gjennom, så er jo det mye mer risky å låne til deg, enn om du er fast ansatt lærer med 400 000 + i fast inntekt?!

Jeg skjønner begrunnelsen, altså, det er jo mer for å begrense bankenes tap og sikre at folk ikke får kjempetrøbbel med synkende boligpriser. For om folk låner 100% og så ikke kan betjene lånet, så er det alltid en viss sjanse for at de må selge med tap. Og da er man plutselig uti verden med lån, men uten bolig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 10:43   #6
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15% bør skrotes!

Jeg tenker at det å basere meningene sine på enkelttilfeller er litt skummelt. Det er en grunn til at grensen ble innført, og det ser jo ut til at den har hatt en viss funksjon ift å stagge prisøkningen, som jo var alt annet enn ønskelig. Men jeg SKJØNNER at den kan oppleves kjip for enkeltindivider.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 10:44   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15% bør skrotes!

Jeg mener at det er viktigere å se på betjeningsevne enn egenkapital. Og dermed er jeg imot dette egenkapitalkravet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 10:48   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15% bør skrotes!

Jeg syns den er usosial på generelt grunnlag, illustrert ved enkelttilfeller. Og tenker at betalingsvilje må være viktigere for å begrense "over-låning" enn krav til rike foreldre (som egenkapitalkravet i praksis er).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 11:06   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Den ER usosial. Vi har leid frem til nå, en knøttliten treromsleilighet. Og betalt 17.000 i måneden. Nå har vi kjøpt, tatt opp nesten tre millioner i lån. Med felleskostander, havner vi på 4000 MINDRE i boligutgifter enn nå. Det er brutalt og hjerterått.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 11:23   #10
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Poenget til Input er veldig godt. Det er ofte så dyrt å leie at utgiftene på ingen måte går opp når man kjøper og da blir det bare enda vanskeligere å spare opp til den egenkapitalen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 11:29   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15% bør skrotes!

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Jeg synes det er en uting. Jeg skulle ønske man kunne dele ut lån etter betalingsevne uavhengig av egenkapital.

Enig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 11:30   #12
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Det er dumt at det blir foreldre som avgjør. Spesielt kjipt for dem som allerede var voksne da kravet kom og ikke har sjanse til å forberede seg.

Mine barn har for lengst begynt å spare til egenkapital. 14-åringen har snart 90000 - omtrent hver krone han har fått i sitt liv til jul, bursdag, konfirmasjon, ferier, 17. mai-er, lommepenger, osv. Men han har jo visst om dette kravet en god stund allerede. Han søker deltidsjobb fra neste sommer, med samme mål. Da går det jo an, vi har i utgangspunktet ikke tenkt å bidra eller stille som kausjonister. ( I hvert fall det han vet...)

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 11:34   #13
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Helt klart en uting, særlig for unge som skal inn på boligmarkedet.
Sønnen er nyutdannet i fast jobb, og vil lett klare å betjene et lån på 2 mill. Det hjelper lite når han ikke har egenkapital for å få dette lånet. Å spare 300 000,- samtidig som en betaler leie er et ganske langsiktig prosjekt, gitt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 11:37   #14
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.898
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Dette rammer også hardt utenfor byene, og i vår vesle bygd har et allerede tregt boligmarked stanset fullstendig opp. Det er flere faktorer som spiller inn, men faktum er at husene blir ikke solgt, fordi ungdommene og de nyetablerte familiene som skulle kjøpt disse boligene ikke har sjans til å spa opp egenkapital. Vi har prøvd å selge i et år uten resultat, og det er helt fortvilende.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 12:35   #15
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det er ofte så dyrt å leie at utgiftene på ingen måte går opp når man kjøper og da blir det bare enda vanskeligere å spare opp til den egenkapitalen.

Jepp. Der var jeg i cirka ti år. Ingen sjans til å spare opp egenkapital.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 12:47   #16
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Jeg hadde faktisk ALDRI kommet meg inn på boligmarkedet om jeg ikke hadde giftet meg med en mann som har ressurssterke foreldre. Og jeg er høyt utdannet og tjener godt (relativt), men som aleneforsørger har jeg ikke sjanse til å spare opp raskere enn boligprisene stiger. Jeg kunne selvfølgelig flyttet ut av Oslo, men i mannens hjembygd, som er en time-ish fra Oslo, koster en liten leilighet nesten det samme som den leiligheten vi har kjøpt i Oslo. Det begynner å bli veldig høye priser også i områdene rundt Oslo, og uten førerkort hadde det ikke vært praktisk mulig for meg å bo der. Og det er åpenbart ikke formålstjenlig at jeg må flytte fra hele mitt nettverk og barnets far for å kjøpe bolig.

Jeg er veldig opptatt av at man ikke skal la "enkeltskjebner" veie tungt i diskusjoner om systemet, men her er det så mange, og det er så tydelig at de som har mest er de som vinner på dette. Og det er absolutt ikke vanskelig å tenke seg måter å løse dette på som hadde fungert bedre, og som også hadde medført en viss stagnasjon i prisvekst og at folk ikke fikk mer lån enn de kan betjene.

Det er jo også ikke helt uvanlig å ta opp forbrukslån på flere hundre tusen for å dekke egenkapitalkravet. Bankene ser ikke på likningen før året etter at man har det lånet, og det kreves ingen dokumentasjon på hvor man har fått pengene fra. Da vi søkte om lån nå, ble vi spurt, og vi krysset av på arv/gave/sparing, men ingen sjekket, så vi kunne lett løyet. Og i desperasjon kan jeg nesten forstå at folk gjør det. Som boligleier tilhører man en underklasse i Norge.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 13:12   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

De jeg kjenner flytter til Vestlandet, tar permisjon fra jobb og bor hjemme hos hans foreldre et år, med to unger, for å klare det.

Det går fint an å snakke prinsipielt og samtidig eksemplifisere hva som gjør dette vanskelig.

Jeg kom inn på boligmarkedet den gangen man kunne gjøre det med 10% egenkapital og det faktisk fantes leiligheter til 190 000 kroner (riktignok med do i gangen, men det var en start), sånn at jeg klarte meg uten foreldrebidrag, og barna mine skal være greit skodd (fordi jeg var så heldig), så jeg snakker ikke for meg selv eller mine her.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 14:44   #18
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Med full BSU konto hadde jeg 20% egenkapital i 2001. Egenkapitalkravet er satt for at folk skal evne og lære å spare. Men det gjelder ikke for de som arver en halv mill til første bolig. Og det er urettferdig, men utgjør sikkert ikke risiko for banken da det gjerne kommer mer penger fra foreldre hvis nødvendig.

Input eksemplet er tydelig, og sånn er det for mange aleneforeldre, og lavt lønnede. De er henvist er dyrt og ikke regulert utleiemarked som gir høyere kostnad pr mnd enn å eie, og null formue.

Jeg synes mest det siste er urettferdig og usosialt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 14:45   #19
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Prisene i 2001 er ikke helt sammenlignbare. I 2001 kjøpte vi rekkehus til 1 450 000. Det får du ikke en hybel for i det strøket i dag.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 14:47   #20
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Prisene i 2001 er ikke helt sammenlignbare. I 2001 kjøpte vi rekkehus til 1 450 000. Det får du ikke en hybel for i det strøket i dag.

Jeg fikk 45 kvm leilighet i blokk til 600', med 1960 standard på alt. Oslo, men 1,2 mil fra sentrum.

Men prosentvis håper jeg det er endring også for BSU kvoten og inntektene. Men nei, sikkert ikke nok i forhold til økte boligpriser, og da særlig i byene.

Formueveksten har vært hyggelig for de som faktisk har kommet inn på boligmarkedet i pressområdene.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no