Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-19, 20:32   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Jeg skal lage ostekake (konfirmasjon) til en god venninne. Jeg har lyst å pynte kaken, gjerne med konfirmantens navn, for eksempel. Hvor vanskelig er det å skrive navnet i sjokolade og la det stivne? Og vil det været solid nok? Vil det knekke under transport? Må det monteres rett før spising?

Er det andre ting jeg kan gjøre for å pynte opp en kake med litt kjedelig utseende? Kaken er helt hvit i seg selv. Den skal leveres dagen før eller samme dag, det vet jeg ikke ennå. Jeg har ikke kaketransportfat, til det baker jeg altfor sjelden.

Jeg har en boks med spiselig gullstøv, kan det brukes til noe?

Smeltet sukkerpynt utgår med høye kneløft. Det er bare grisete.

Noe annet jeg må tenke på?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 20:39   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Jeg skriver ofte navn med smeltet sjokolade. La den kjøles en stund, ellers flyter skriften lett ut. Det tåler ganske mye, bare å løfte over på kaken når det stivner. Jeg sprøyter ut på bakepapir.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 20:42   #3
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.240
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Addwise selger blomsterstrø.
Vet ikke hvor du bor?

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 20:43   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Addwise selger blomsterstrø.
Vet ikke hvor du bor?

I Stavanger, men har aldri hørt om Addwise.

Men vil ikke pynten misfarge kaken? Er jeg nødt å be venninnen min legge pynten på før servering?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 20:44   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg skriver ofte navn med smeltet sjokolade. La den kjøles en stund, ellers flyter skriften lett ut. Det tåler ganske mye, bare å løfte over på kaken når det stivner. Jeg sprøyter ut på bakepapir.

Takk!

Blir kaken brun der pynten plasseres?

Når er det jeg skal kjøle den en stund? :domm:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 20:44   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Vil gullstøvelen mitt se ekkelt ut om jeg sikter det på her hjemme?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 20:45   #7
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.240
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

I Stavanger, men har aldri hørt om Addwise.

Men vil ikke pynten misfarge kaken? Er jeg nødt å be venninnen min legge pynten på før servering?

Vet ikke. Nordiske hjem selger på nett, ring å hør.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 20:47   #8
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Jeg fant en sammenhengende font, skrev ut i ønsket størrelse, la bakepapir oppå og skrev med smeltet sjokolade flere ganger til jeg fikk noen jeg var fornøyd med. Syns det ble nokså bra. La det på samme dag, men noen timer før vi skulle dit.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 4A22AABC-C8A4-4207-86F8-FD28A29AEC47.jpg (19,2 KB, 142 visninger)
zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 20:56   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Nydelig kake!

Jeg ser for meg at ostekake vil misfarges lettere enn en marsipankake, men vet egentlig ikke. Og så hadde jeg tenkt å la pynten stå, altså oppreist.

Makroner var fint. Kanskje det hadde vært noe?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 20:56   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Eller pikekyss? Det farger vel ikke av?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 21:11   #11
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Jeg synes bær og frukt er finest på ostekake. Pasjonsfrukt delt i båter, blåbær, jordbær. Spiselige blomster er fint innimellom.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 21:13   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg synes bær og frukt er finest på ostekake. Pasjonsfrukt delt i båter, blåbær, jordbær. Spiselige blomster er fint innimellom.

Ja, det er fint, og det høres definitivt enklest ut.

Jeg har tenkt på stemorsblomster, men de er fra Plantasjen og sikkert sprøytet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 21:28   #13
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

De er nok det. Jeg har brukt rødkløver og jordbærblomster fra hagen. Engkarse kan også brukes.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 21:33   #14
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Vet ikke om gelelokk utgår med høye kneløft, eller om det kan være aktuelt - i såfall vil jo gelelokk være veldig flott om du enten pynter med frukt eller makroner - eller begge deler.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 21:58   #15
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Gullstøv blir nesten penere når det får satt seg på kaka noen timer.

Jeg synes det er kjempepent med en litt uorganisert haug med pynt, f. eks 3-4 makroner, noen pikekyss, bitt bær og gjerne noen av de bittesmå smartiesene i lag med. En kvart eller to med sitronmelisse gir prikken over ien. Om du vil lesse på litt mer, ei bær her og der, samme med pikekyss, så blir det superfint.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 22:07   #16
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Litt i denne stilen, bare med makroner/pikekyss i lag med. Jeg ville dratt pynten litt inn fra kanten, og samlet den litt mer i en slags haug.
http://www.hvergangvispiser.no/2017/...og-bringebaer/

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 22:14   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Takk for supre tips, alle sammen!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 22:41   #18
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Nå er dette sjokoladekake så passer kanskje ikke til en ostekake, men denne pynten brukte jeg til min datters konfirmasjon. Veldig enkelt, men så fint ut da. Rips, bringebær, smørbukkkuler, toffeefee og sitronmelisse. På ostekaka kanskje bare bær og sitronmelisse.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg DBEC4EB4-C904-48AF-8C75-7FF229F94687.jpg (18,6 KB, 114 visninger)
__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-19, 23:57   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Flott kake!

I grunnen kan jeg pynte med hva som helst så lenge den hvite kaka ikke blir ekkel i fargen. Skal ikke ha gelélokk. Har aldri laget det noensinne, ikke smakt det heller. Og det er enklere å bake uten.

Skal levere lørdag kveld, fikk jeg beskjed om nå. Kaken skal nok spises søndag ettermiddag.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-19, 00:06   #20
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konditor-spørsmål: Enkel, men imponerende kakepynt?

Jeg lagde en sånn sjokoladekant til en ostekake til lillegutts konfirmasjon, det var ikke så vanskelig som man skulle trodd!
Jeg brukte lamineringsplast som jeg trødde gjennom lamineringsmaskina en runde for å få det stift nok (og vasket, da), men det finnes sikkert andre metoder også. Men uansett, smeltet sjokolade, krummeluret det på plasten i passe høyde med en skje eller noe, satte plasten (som jeg hadde målt til i høyde og lengde) rundt sjokoladekaka, og lot det stå i kjøleskapet til det ble kalt. Også ble det sånn-ish. Min kant var endel tettere og litt mer "krummelurete". Også dynget jeg pp på toppen med blåbær, bringebær, jordbær, bjørnebær og mynteblader så fromasjen ble dekket under det.

Et sånt "sjokoladegitter" kan pyntes med glitter også Strø det på plasten før du sprer utover sjokoladen.




Sist redigert av m^2 : 03-05-19 kl 00:11.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no