Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Kan du mye om anatomi og fysiologi? HJELP!!!

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-06, 11:10   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du mye om anatomi og fysiologi? HJELP!!!

HJELP! SKJØNNER IKKE!!!!

Jeg sitter her med siste innlevering i kurset jeg tar i anatomi og fysiologi, men det er så utrolig lite jeg forstår.

Så nå kan dere godt briljere litt med kunnskapen deres altså, folkens. Da hjelper dere en stakkars sjel samt at dere får nærmest guddommelig status av meg.


Så, første ting jeg lurer på:

Jeg vet at det sekreres en slimaktig væske fra tykktarmen. Men sekreres også gassen som dannes, eller regnes dette som ekskresjon mer enn sekresjon på cellenivå? Og er det riktig at å si at reguleringen av sekresjonen i tykktarmen skjer på samme måte som i tynntarmen?


Anyone? :ber:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 11:57   #2
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du mye om anatomi og fysiologi? HJELP!!!

Kan dessverre ikke hjelpe deg med annet enn å holde tråden oppe ...

Sorry!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 11:58   #3
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan du mye om anatomi og fysiologi? HJELP!!!

Er litt usikker.
Lenge siden den eksamen nå ...

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 12:02   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du mye om anatomi og fysiologi? HJELP!!!

Sorry - jeg kan absolutt null og intet om dette emnet,
men kan, som Nabojenta - hjelpe deg å dytte litt på tråden! :dytt:

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 12:27   #5
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan du mye om anatomi og fysiologi? HJELP!!!

Og hvis du trenger enda mer dyttehjelp, kan jeg jo hjelpe til med å si at det høres ut som du snakker om bæsj og promp, i hvert fall. Og det burde jo være et interessant tema.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 12:32   #6
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du mye om anatomi og fysiologi? HJELP!!!

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Og hvis du trenger enda mer dyttehjelp, kan jeg jo hjelpe til med å si at det høres ut som du snakker om bæsj og promp, i hvert fall.


Nei, det er det jeg IKKE gjør, serru. Det ville vært ekskresjon, men jeg skal skrive om sekresjon. Men jeg er "stadig like forvirra" :haraldmæhlestemme:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 12:38   #7
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan du mye om anatomi og fysiologi? HJELP!!!

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nei, det er det jeg IKKE gjør, serru. Det ville vært ekskresjon, men jeg skal skrive om sekresjon. Men jeg er "stadig like forvirra" :haraldmæhlestemme:

Nei, da ser du hvor mye jeg har å bidra med.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 12:44   #8
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan du mye om anatomi og fysiologi? HJELP!!!

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Så, første ting jeg lurer på:

Jeg vet at det sekreres en slimaktig væske fra tykktarmen. Men sekreres også gassen som dannes, eller regnes dette som ekskresjon mer enn sekresjon på cellenivå? Og er det riktig at å si at reguleringen av sekresjonen i tykktarmen skjer på samme måte som i tynntarmen?

Dette burde jeg jo kunne svar på, men det er lenge siden eksamen. Løp og henta boka vår men jeg kunne ikke finne noe om gassen som dannes i tarmen.

Det står heller ikke presisert at reguleringen av sekresjonen er forskjellig i tynntarm og tykktarm. Det står bare at "sekresjonen av tynntarmssaft kontrolleres hovedsakelig gjennom lokale, korte reflekser som utløses ved at kymus påvirker slimhinnen kjemisk og mekanisk".

Jeg ble ikke klokere av dette. Blei du?

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 12:53   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du mye om anatomi og fysiologi? HJELP!!!

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Det står heller ikke presisert at reguleringen av sekresjonen er forskjellig i tynntarm og tykktarm. Det står bare at "sekresjonen av tynntarmssaft kontrolleres hovedsakelig gjennom lokale, korte reflekser som utløses ved at kymus påvirker slimhinnen kjemisk og mekanisk".

Jeg ble ikke klokere av dette. Blei du?

Nei, egentlig ikke. Dette er noe à la det jeg har skrevet om reguleringen av sekresjon i tynntarmen. Men takk for at du prøvde, i alle fall.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 12:54   #10
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan du mye om anatomi og fysiologi? HJELP!!!

Men er det cellene i tarmen som slipper ut gassen? Er det ikke bakteriene som fordøyer/spiser opp ufordøyd mat som lager gassen?

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 12:59   #11
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du mye om anatomi og fysiologi? HJELP!!!

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Men er det cellene i tarmen som slipper ut gassen? Er det ikke bakteriene som fordøyer/spiser opp ufordøyd mat som lager gassen?

Gassen produseres i av bakterienes stoffomsetning, ja. Det som får meg til å stusse er følgende fra læreboka: "Det meste av denne gassen absorberes av epitelcellene ..." . Det står også at gassen inneholder luft vi har svelget og at en del av denen luften "diffunderer inn i epitelcellene i tarmkanalen". Er ikke dette sekresjon da? Eller er jeg helt blåst?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 13:08   #12
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan du mye om anatomi og fysiologi? HJELP!!!

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Gassen produseres i av bakterienes stoffomsetning, ja. Det som får meg til å stusse er følgende fra læreboka: "Det meste av denne gassen absorberes av epitelcellene ..." . Det står også at gassen inneholder luft vi har svelget og at en del av denen luften "diffunderer inn i epitelcellene i tarmkanalen". Er ikke dette sekresjon da? Eller er jeg helt blåst?

Nei, sekresjon er ikke det samme som diffusjon, tror jeg da iværtfall. Det virker til at cellene i tarmen tar opp noe av denne lufta/gassen som er i tarmen. Hva de så gjør med den er jeg ikke sikker på. Bruker den?

Resten av gassen i tarmen fører til flatulens.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 13:13   #13
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan du mye om anatomi og fysiologi? HJELP!!!

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Nei, sekresjon er ikke det samme som diffusjon, tror jeg da iværtfall. Det virker til at cellene i tarmen tar opp noe av denne lufta/gassen som er i tarmen. Hva de så gjør med den er jeg ikke sikker på. Bruker den?

Resten av gassen i tarmen fører til flatulens.

Diffusjon: Innebærer at partikler som finnes i høy konsentrasjon i en løsning, vandrer inn i en nærliggende løsning, og konsentrasjonsforskjellen utjevnes. Transport i kroppen skjer ofte via diffusjon. Fenomenet kan også gjelde gasser.

Sekresjon: utskillelse av (sekret).
Sekret: noe som utskilles av kjertler og har betydning for organismens funksjoner feks spytt, magesaft, hormoner.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 13:17   #14
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du mye om anatomi og fysiologi? HJELP!!!

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Diffusjon: Innebærer at partikler som finnes i høy konsentrasjon i en løsning, vandrer inn i en nærliggende løsning, og konsentrasjonsforskjellen utjevnes. Transport i kroppen skjer ofte via diffusjon. Fenomenet kan også gjelde gasser.

Sekresjon: utskillelse av (sekret).
Sekret: noe som utskilles av kjertler og har betydning for organismens funksjoner feks spytt, magesaft, hormoner.

Takk, jeg blander alltid sekresjon og absorpsjon. Det vil si, jeg tror at alt som absorberes har blitt sekrert før, men det er jo ikke sånn det foregår.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no