Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Groendal valp - for seint?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-08, 17:14   #1
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Groendal valp - for seint?

I går hentet jeg en 4 mnd gammel groendal på østlandet. Mine foreldre skal kjøpe den, og den er jo aldeles nydelig. Vi er betatt alle mann. ikke ett pip fra den på kjøreturen (8 timer). Sov godt i natt. MEN den har bodd i hundegår på kennelen, tatt inn siste uken. Er IKKE stueren, og i dag da jeg passet den ett par timer nede hos mine foreldre bæsjet han (mye) inne en gang, og tisset en gang. Dette var rett etetr at vi hadde vært ute med han i over en time uten at han gjorde fra seg Så kom jeg til å tenke på Fibis tråd om pusen de måtte avlive fordi den ikek var stueren, og nå begynner jeg å få litt noia... Vi vet at de helst gies bort 2 mnd gammel, men er alt håp ute for å få den stueren nå?


Vi ser han skvetter bra mye ved lyder, særlig bråe, og trekekr seg unna noen min etter lyder før han kommer bort og vil ha kos med oss. Men det er kanskje vanlig?? Ser at barna gjør han godt med kos, men at han lett skvetter der og når det blir noe lyd/mye klapping.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 17:19   #2
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: groendal valp - for seint?

Nei, absolutt ikke. En hundevalp må trenes på en helt annen måte enn en katt. Den må følges ut mange ganger, etter den har spist, etter den har sovet, etter den har lekt, etter den har kost osv. En langtur holder ikke da valpen er for liten til å holde seg lenge av gangen. Mange valper blir ikke 100% stuerene før ca 7 mnd, selv ikke med intens trening. Det har litt med modenhet og personlighet å gjøre også.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 17:21   #3
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Groendal valp - for seint?

Han kan jo også være litt nervøs i sine nye omgivelser, vær tålmodig
Det kan også være lurt å si "tisse, tisse" når han tisser, etterhvert vil hunden kunne tisse på kommando når dere er ute. Ros mye når han gjør det på riktig sted, og ikke kjefte for at han gjør fra seg inne.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 17:23   #4
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: groendal valp - for seint?

takk for tips! *ringer mine foreldre med en gang* Han er bare helskjønn, og hadde jeg vist hvordan jeg skulle legge inn bilder her, skaulle dere fått sett vakringen!!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 17:24   #5
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Groendal valp - for seint?

Valper er skjønne, skulle gjerne hatt en.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 17:26   #6
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Groendal valp - for seint?

Groenendal er og kjent for å være en nervøs rase, så det kan nok ligge mye der. Vi hadde en blanding som var mest groenendal, og jeg kjenner igjen det med litt småskvetting når den skvetter og sånn. Ellers er det en flott hund!

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 17:27   #7
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Groendal valp - for seint?

Hunder av den rasen er ofte litt jumpy og nervøse, kanskje det er derfor?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 17:27   #8
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Groendal valp - for seint?

Oj, der kom Blomstermamma meg i forkjøpet.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 17:37   #9
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Groendal valp - for seint?

det er meget mulig. Grunnen til at det er en noe gammel valp de har kjøpt er at hun som driver kennelen er kjent for å ha fått oppdrett på en stamme (?) som nå har fått ett veldig godt gemytt. Håper det stemmer i massevis. han (valpen) har to brødre her i Molde som ble hentet når de var noe over 2 mnd, og de er visst veldig rolige og tillitsfulle, så håper at det stemmer på denne navneløse valpen også.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 17:38   #10
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Groendal valp - for seint?

link til kennelen:

http://www.kennel-nangijala.com/

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 18:00   #11
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Groendal valp - for seint?

Jeg hadde aldri kjøpt en valp som hadde stått i hundegård i 4 mnd. (De første 16 ukene er viktige for å forme valpen.) Det er så mange Groendalvalper til salgs, jeg hadde valgt en yngre.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 18:04   #12
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Groendal valp - for seint?

jeg hadde også ganske sikkert valgt en yngre, men så er ikke det jeg som har kjøpt hund heller da, og ergo er det ikke mitt valg.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 15:22   #13
Erikda
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1
Erikda har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Groendal valp - for seint?

Hei,
Jeg har drevet med hund i over 20 år og har en søster som er førerhundinstruktør og adferdsspesialist. Selv har jeg også jobbet med adferdstrening og folk med hundeskrekk.

Jeg er redd for at det er svært vanskelig å få valper av denne typen til å bli godtfungerende hunder. Spesielt i en familiesituasjon hvor døgnets timer kanskje ikke strekker til.

Groendal (eller belgiere generelt) er svært krevende hunder. De er generelt sett nærvøs og kan lett reagere på lyder slik du beskriver. De er særs vare for adferden til menneskene rundt seg og krever en sindig og rolig eier. Kjeft og hard håndtering vil nesten uten unntak ødelegge hunden.
De trenger faste rutiner og en eier som har overflod av tid.
Det er veldig viktig med ro-trening og veldig viktig at de får brukt hode mye.
Det skulle vært artig å vite hvor hunden er kjøpt.
Jeg håper at dere får valpen til, men det krever over gjennomsnittet mye jobb med denne hunderasen.

Erikda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 17:47   #14
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Groendal valp - for seint?

Men foreldrene dine er hundevante, sant?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 18:21   #15
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Groendal valp - for seint?

jepp. Foreldrene mine er godt vant med hund. De har hatt denne rasen en gang før, og den hunden var bare helt spesiell

hunden er kjøpt på den kennelen dete r linket til lenger oppe i diskusjonen.

Hunden heter nå Tilko. Og har forandret seg mye! Han er veldig glad i barna våre, og ligger rolig og koser med dem, sovner med hodet i fanget deres og er så skjønn. Han er mye bedre å gå tur med, og langt fra så skvetten som han en gang var. Stueren har han også blitt!

Han har det med å bli noe øsen når barna springer rundt og herjer. Men vi tilegner det valpealderen hans foreløbig. Da kan det være nødvendig å ta han med ut en tur for å få han ned på bakken og for at han skal få kontroll på beina sine
Ellers sover han godt i bur om natta, ikke noe bjeffing overhode. Godtar å havne der når de får besøk osv. Godtar å bli dusjet.

Det som må jobbes med videre er å IKKE hoppe opp på folk når han blir øsete, og å ikke trekke i båndet når han ser andre hunder. Ja, og så er han fæl til å tigge ved bordet....


Han er verdens skjønneste!

Mulig det er en vanskelig rase. Men som sagt, de har hatt slik før, og fikk den definitivt til. Skal bli spennende å se fremover. De fikk han på 6 mnd prøve siden han var 4 og ikke 2 mnd gammel. og mine foreldre har blitt helt tussete etter at de fikk Tilko

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-08, 00:15   #16
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Groendal valp - for seint?

Så fint å høre! En hund som har vært lenge på kennel fortjener også et godt hjem. Synes det var flott at de tok sjansen jeg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 23:51   #17
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Groendal valp - for seint?

Det går sikkert bra - spesielt når foreldrene dine er hundevante osv.

Men - jeg blir litt skeptisk til en oppdretter som lar valpen fortsette å stå i hundegården og ikke jobber med å få den stueren. Jeg vet (fra den gangen jeg hadde valp) at det tar litt tid, men man begynner nå arbeidet så tidlig man kan!

Jeg mener bestemt at valpen vår var stueren i god tid før fire måneder ihvertfall...

  Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 23:57   #18
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Groendal valp - for seint?

ja, vi og hadde jo håpet at den var det! Men,men... mamma og pappa har jobbet iherdig, og han er helt stueren hos dem. hjemme på besøk hos meg derimot

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 10:40   #19
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Groendal valp - for seint?

En valp trenger mye trening uansett rase.
Det ser ut til at foreldrene dine vil klare dette bra, spesilet med tanke på at de er vant til hunder og denne rasen.
(utrolig skjønne og det er stor variasjon der som hos de fleste andre raser når det gjelder gemytt)

At han ikke er stueren hos deg skyldes nok litt uvante omgivelser og at han blir ivrig.
Men det er bare en liten valp enda da, så ta tiden til hjelp.

Vi fikk en schäfer valp når hun var 4 mnd.
Det var ikke noe problem å trene henne opp til både å bli ren og en haug annet. Man måtte bare ta tiden til hjelp.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 11:06   #20
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Groendal valp - for seint?

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

ja, vi og hadde jo håpet at den var det! Men,men... mamma og pappa har jobbet iherdig, og han er helt stueren hos dem. hjemme på besøk hos meg derimot

Nå skjønner jeg ikke helt - hvis han er stueren hjemme hos de så er jo det bra. Det at en valp kan ha uhell i andre omgivelser når han er så liten, er jo ikke så uvanlig.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no