Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Mopedlappen og valg av moped

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-18, 12:42   #1
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Mopedlappen og valg av moped

Er det noen barn som skal ta mopedlappen, eller har tatt den?
Eldstemann er på Trafikalt grunnkurs denne uken og nå har det blitt veldig ønske om å få moped.

Holdt på å si, .. holder det med kjøreopplæring en helg på moped og så er det vips, tut og kjør?

Jeg tenkte at nå når han er ferdig med dette kurset så får han bli med ut og kjøre litt bil sånn at han får føling med vei, plassering, skilt og ikke minst høyreregel.
Hjelp, lille babyen min vokser fra meg.

Hvordan gjør dere det med øvelseskjøring?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-04-18, 00:14   #2
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mopedlappen og valg av moped

Min 2001-modell tok mopedlappen i fjor sommer og har både scooter og atv (har en motorgal bestefar og er arvelig belastet).

Kurset gikk over 4 ettermiddager + teorikurs. En på sperret område med kjøring mellom kjegler og øving på bremsing, to med bykjøring og en med langkjøring.

Før vi slapp henne i trafikken alene kjørte vi bak når hun kjørte noen turer i byen, så på plassering og at hun kunne trafikkreglene.

Når det gjelder øvelseskjøring så hoppet vi bare rett i det på bursdagen hennes. Vi var på biltilsynet så hun fikk ta teori på moped. Når vi var ferdig der satte jeg L på bilen og sa at hun fikk kjøre hjem. Hun har kjørt kjempemye etter den tid, på helgeturer med familien, på butikken, over alt. Jeg tenker at det er viktig med mengdetrening.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-18, 08:07   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mopedlappen og valg av moped

Vi har nettopp vært på møte med veivesenet om dette.
De bør ut å kjøre så tidlig som mulig og innen de er 17 bør alt det obligatoriske være gjennomført og 17 åringen være kunnskapsmessig klar for å kjøre opp. Da får de enormt god nytte av mengdetreningen som kommer siste året.
Det syntes visst godt på ulykkesstatistikken.
Så vår plan er å følge det rådet. Her blir traktorlappen tatt ganske snart også er det rett på bilkjøring når den er i boks. Legge en plan sammen med kjørskolen slik at det obligatoriske er gjennomført i løpet av første året.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-18, 08:49   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mopedlappen og valg av moped

Her blir det ikke mopedlappen eller moped.

Øvelseskjøring på bil har han holdt på med fra dagen han fylte 16. Han begynte med kjøretimer med en gang og første dobbelttime med meg i baksetet. Det var veldig nyttig og jeg ser absolutt hvorfor de anbefaler dette, samt å gjøre unna det meste av kjøretimer tidlig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-18, 11:37   #5
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mopedlappen og valg av moped

Gutten min har bursdag i romjulen og siden det kom så mye snø så ble det til at vi ikke maste noe om kjøring og ikke viste han noe interesse selv heller og da gjorde ikke jeg noe med det.
Nå har kompisene begynt å kjøre moped til skolen så nå er det bare han og en til av gutta som tar trikken og da følte han nok på det å ikke være klar til å kjøre selv.

Skjønner at de trenger dokumentasjon på synstest. Holder det med time hos optiker eller må han få det fra legen?
Jeg har spurt litt rundt og flrer svarer forskjellig. Nå bestilte jeg time hos optiker og sa at han trengte førerkortattest. Hos optikeren sa hun at det holdt med skriv fra de så da må jeg jo tro at det er riktig.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 16:13   #6
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mopedlappen og valg av moped

Må eier være samme som forsikrer mopeden?
Han kan låne en litt eldre moped men de skal bruke den selv når sønnen der fyller 16 og får lappen. Men det skjer tidligst høsten 2019 så han kan kjøre den 2 sesonger og det holder jo for hans del.

Jeg kan vel stå som forsikringstaker eller hvordan gjør dere det?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 21:37   #7
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mopedlappen og valg av moped

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Må eier være samme som forsikrer mopeden?
Han kan låne en litt eldre moped men de skal bruke den selv når sønnen der fyller 16 og får lappen. Men det skjer tidligst høsten 2019 så han kan kjøre den 2 sesonger og det holder jo for hans del.

Jeg kan vel stå som forsikringstaker eller hvordan gjør dere det?

Det er eier som må stå som forsikrer for å få registrert den. Her er det min far som står som eier av mopeden og dermed må forsikre den. Jentungen kjører den og vi betaler pappa for forsikringen.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no