Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Elbil - valgets kval

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-15, 13:59   #21
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg kan ikke kjøpe bil med fire seter når vi er fem i familien.

Jeg må nok bare innse at det er Golf jeg vil ha og fortsette og spare. Det er den desidert mest aktuelle varianten for meg.

Du sparer den inn om du kjøper den og slutter å fylle bensin. Eller det spørs hvor mye du kjører da. Jeg sparer 100-150 kroner dagen i bensin og bompenger.

Hvis du ikke har råd til Golf nå, men har råd til Leaf, så bør du vurdere det nå.

Det eneste jeg angret på da jeg kjøpte min, var at jeg ikke hadde gjort det før.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 14:05   #22
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Jeg synes Leaf er litt dyr også. Jeg har ikke lyst til å ha billån, det er derfor jeg henger på gjerdet. Jeg selv har bare 3,5 km til jobb (og kunne forsåvidt brukt beina hvis det ikke hadde vært for familielogistikken), så jeg sparer nok ikke inn så innmari mye. Det er mannen (som har 3 mil en vei til jobb) som kunne spart mest.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 14:07   #23
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Leaf har ihvertfall god plass inni, vi kjører to voksne, to barn og bikkje i den.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 14:08   #24
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Leaf har ihvertfall god plass inni, vi kjører to voksne, to barn og bikkje i den.

Skriver under på denne. Vi har hatt 3 barn med barneseter, 2 voksne OG barnevogn inni. Sitter trangt, men helt overkommelig til for å kjøre 3-4 km til byen f.eks.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 14:09   #25
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Da bør han bruke bilen om dere kjøper elbil (synes jeg) Det er en helt perfekt elbilavstand. Og dere kan så godt som slutte å fylle drivstoff. Så kan du sykle og bli sprek og flott og bruke den andre bilen dersom det er mye du skal ha med deg.

Ikke meninga å blande meg, jeg blir bare litt ivrig når jeg kan være med å omvende noen til å bruke elbil.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 14:09   #26
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Ja, det er også en ting. Jeg burde ha plass til rullestol. Da er det vel bare Leaf og Golf som leverer.

Jeg kan nok ikke likevel dessverre, men det er selvsagt et poeng at han burde kjøre elbil. Det er dog jeg som er mest ivrig. (og det er ikke gitt at jeg jobber 3 km unna hjemmet bestandig heller, det må med i betraktningen).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 14:22   #27
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Ja, det er også en ting. Jeg burde ha plass til rullestol. Da er det vel bare Leaf og Golf som leverer.

Og Nissan Evalia. Som nå også kan leveres som 7-seter snart. Bil som nok kanskje bør sees i virkeligheten, for på bildene ser den nok kanskje litt større ut enn den egentlig er.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 14:58   #28
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Du sparer den inn om du kjøper den og slutter å fylle bensin. Eller det spørs hvor mye du kjører da. Jeg sparer 100-150 kroner dagen i bensin og bompenger.

Jeg tenker at den virkelige kostnaden er verditap. Jeg har månedskort til 650,-, og ikke så mye å spare.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 15:57   #29
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Jeg tenker at den virkelige kostnaden er verditap. Jeg har månedskort til 650,-, og ikke så mye å spare.

Godt poeng, men om man uansett har bestemt seg for å anskaffe en så er det ikke noe å vente på.

Jeg har beregnet at jeg skal ha min bil i mange år, 5-7 år håper jeg den holder, og da er den vel "avskrevet" uansett. Ët verditap på ca 3000 per måned. Men jeg "må" ha bil til jobb, så jeg ville vel hatt et verditap okke som.

Dvs "må og må". Vi greier oss akkurat nå greit med bare en bil. Mannen er uten kjøretillatelse i minst et halvt år. Så nå har vi to biler, men bare 1 sjåfør. Men vi beholder nok begge bilene i påvente av at mannen får lov til å kjøre igjen. Så kjører jeg elbil til hverdags og diesel til eventuelle langturer.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 16:16   #30
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Vi har en Leaf som vi kjøpte i November 2013 og en E-Golf som jeg fikk for et par uker siden så jeg kan si litt om mine erfaringer.

Når jeg vurderte ny bil nå så var det kun 10.000 i diff på pris Leaf og Golf. Jeg betalte 265.000 for golfen, men det er en helt annen bilfølelse i den en i Leafen, det kan ikke sammenlignes. Misforstå meg rett, jeg er veldig glad i Leafen vår, men Golfen er et par hakk over i kjøreglede og ikke minst kvalitetsfølelse. Og så har den noe mer rekkevidde. Vær obs på at den har en ladestandard (CSS Combo) som ikke er voldsomt bra utbygd ennå, ChaDeMo standarden til bl.a. Leaf er mye vanligere.

Leaf har bedre plass i bagasjerommet dersom det er viktig i forhold til rullestol. Det er ikke allverdens bagasjerom i Golfen selv om du kan ta ut bunnplaten.

Kia Soul er utsolgt ut året så den får du uansett ikke tak i Mitsubishi i-Miev og de andre modellene der er vel fryktelig billige nå, jeg ville kanskje sett på dem dersom prisen er det viktigste.

Som det er blitt sagt over i tråden, jeg ville ikke kjøpte elbil nå uten og regne med og avskrive den over levetiden. Jeg regner med at det i løpet av et par år kommer mange nye modeller med 30+ mil rekkevidde som standard, og da vil bruktbilprisene være lave for biler med 12-15 mils rekkevidde.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 17:08   #31
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Godt poeng, men om man uansett har bestemt seg for å anskaffe en så er det ikke noe å vente på.

Jeg har beregnet at jeg skal ha min bil i mange år, 5-7 år håper jeg den holder, og da er den vel "avskrevet" uansett. Ët verditap på ca 3000 per måned. Men jeg "må" ha bil til jobb, så jeg ville vel hatt et verditap okke som.

Ja ikke sant. Jeg har lyst på elbil, men må ikke nok til at det på noen måte blir et godt regnestykke. Ikke at bil noengang har vært lønnsomt, men i mitt hode skal elbil være mindre dyrt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 17:20   #32
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Vi har el-bil, sparer ca 2000 i mnd i bompenger og bensin, dette utgjør lånekostnadene på bilen + så vi har mye mer penger tilgjengelig nå enn før vi byttet til el-bil.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 18:14   #33
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Vi har el-bil, sparer ca 2000 i mnd i bompenger og bensin, dette utgjør lånekostnadene på bilen + så vi har mye mer penger tilgjengelig nå enn før vi byttet til el-bil.

Samme her. Vi lader også gratis. Og bilen var billig i innkjøp (160). Alt i alt en billig bil for oss.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 12:43   #34
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Vi sparer også inn ganske mye på drivstoff (tror vi lå på 4000 i mnd tidligere, nå er det kanskje 1200).

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 14:00   #35
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Hva dere kjører. . Vi har brukt ca 4000,- i drivstoff på ett år, og 2300,- i bompenger på ett år. Kjørt ca 6000 km. Og er usikker på om vi trenger bil.

Vi har ingen bil nå, men jeg ser på ww e-up. Det er litt usosialt for barna at vi er uten bil når de skal på vennebesøk og aktiviteter. Vi er de eneste de kjenner som er uten bil. Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å parkere på jobb.. Kunne spart litt på Ruter, selv om jeg sykler tre dager i uken åtte måneder i året.

Ingen som har gode parkerings tips for Grønland med områder?

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 14:51   #36
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Jeg kjører drøye 20000 km i året, og normalt sett kjører mannen min litt mer enn det.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 15:06   #37
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Vår elbil er nå ett år og fem dager gammel og har kjørt 17998 km. Før vi kjøpte elbilen brukte vi over 20000 på bom på et år. Nå har vi brukt 4000 mener jeg mannen regnet ut. Regnestykket går aldri i pluss, men fra en slapp Mazda 2 til en komfortabel og sprek i3 er det enorm forskjell.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 17:46   #38
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Vi prøver å få solgt vår bil nr.2 nå, og tenker å erstatte den med en elbil. Vi har bare 2 barn, og i dag så jeg e-upen live, og likte den veldig godt.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 18:25   #39
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

vi har litt lån på vår, men det vi ikke bruker på drivstoff dekker det vi betaler i lån omtrent.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 20:46   #40
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil - valgets kval

Jeg skjønner at vi kjører lite - vi betaler vel max 500 kr i drivstoff per mnd.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no