Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-11, 15:23   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.184
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Vi har en 7 år gammel parkett (kanadisk lønn) som bærer preg av mye halloi, intensiv traktorkjøring innendørs, drassing av tripp-trapper med grus sittende i møbelputene under, og andre herligheter.

Jeg lengter etter å slipe, hvitlasere den litt (jeg syns den blir veldig gul) og enten olje eller mattlakke den.

Men når slutter ungene å slite så voldsomt på gulvene, egentlig?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 15:25   #2
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.502
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Vi har planer om å bytte når minste begynner på skolen. Ikke at jeg tror det hjelper, jeg sliter nesten like mye på parketten som de gjør. Men vår har gjort jobben sin gjennom 2 generasjoner barn og er 30 år gammel, så det er ikke så rart at den er "sjarmerende" egentlig.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 15:30   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Jeg ville gjort det når det trengs. :enkel: Vi slipte parketten da yngste var et år eller to år gammel. Hadde vi ikke flyttet, skulle vi gjort det nå i år igjen.

Jeg gidder ikke sette hjemmet mitt og smaken min på hold i de 15 årene jeg skal ha barn hjemme, og derfor har vi prioritert å kjøpe inventar vi har lyst på, i stedet for "noe som tåler ungebruk". Også har vi lært ungene å spise ved spisebordet og ikke i sofaen. I tillegg til at vi trekker om stolene når det trengs og heller sliper gulvet litt oftere.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 15:38   #4
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men når slutter ungene å slite så voldsomt på gulvene, egentlig?

Dere har vel en litt rolig periode nå, før hjemme-alenefester med stiletthæler og brennmerker tar knekken på restene.

Ingen grunn til å vente, bare kjør på!

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 15:41   #5
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Den verste hos meg er 20-åringen.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 16:04   #6
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Når de slutter å slippe ned ting hele tiden kanskje?

Nå er vel egentlig jeg verst på det da, slepphendt som jeg er hele tiden...

Tenåringen min hadde glemt noe oppe på stuen en vinterdag han skulle ta bussen. Han sprang opp trappen til andre etg, over parketten til andre enden av stuen og tilbake -med BRODDER på...

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 16:23   #7
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Tja 30 års alderen regner jeg med....

Nå har vi nettop gjort det siden vi skal selge, og det var egentlig en helt grei jobb ikke spesielt dyrt å leie slipemaskin heller, tar en helg ca. Så om du lenkter så gjør det så får du heller gjøre det igjenn når det begynner å se slitent ut, støvsuger på slipemaskinen gjør at det går greit å bo i resten av husen også.

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 16:31   #8
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.089
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Når de flytter hjemmefra.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 16:46   #9
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.499
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Jeg trodde spørsmålet var når er barna gamle nok til å slipe parketten?
Tenker min firogtyveåring kan brukes til det nå. :handysønn:

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 17:21   #10
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg ville gjort det når det trengs. :enkel: Vi slipte parketten da yngste var et år eller to år gammel. Hadde vi ikke flyttet, skulle vi gjort det nå i år igjen.

Jeg gidder ikke sette hjemmet mitt og smaken min på hold i de 15 årene jeg skal ha barn hjemme, og derfor har vi prioritert å kjøpe inventar vi har lyst på, i stedet for "noe som tåler ungebruk". Også har vi lært ungene å spise ved spisebordet og ikke i sofaen. I tillegg til at vi trekker om stolene når det trengs og heller sliper gulvet litt oftere.

Det er vel og bra, men når man har en parkett som kan slipes maks tre ganger før den må byttes ut, og man i tillegg vegrer seg for å flytte møblene ut (hvor til, egentlig), så har man lettere for å leve i "unntakstilstand" noen år ekstra, har jeg hørt. Er det ikke mye styr å slipe gulv, da?

Men når vi har slipt gulvet vårt, om noen år, kommer jeg til å insistere på teppe under spisebordet. Så da tenker jeg det er lurt å vente til minstemann er ferdig med å søle og trasse ved bordet i alt for stor grad.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 18:00   #11
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Vi manner oss opp til sliping av gedigent parkettgulv i stuene våre. Det er blitt utsatt lenge pga småbarn, men nå må vi snart. Heldigvis har vi 2,7 cm (!!!) tykk parkett, så vi kan trygt slipe noen ganger før vi er gjennom!!!

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 18:07   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det er vel og bra, men når man har en parkett som kan slipes maks tre ganger før den må byttes ut, og man i tillegg vegrer seg for å flytte møblene ut (hvor til, egentlig), så har man lettere for å leve i "unntakstilstand" noen år ekstra, har jeg hørt. Er det ikke mye styr å slipe gulv, da?

Men når vi har slipt gulvet vårt, om noen år, kommer jeg til å insistere på teppe under spisebordet. Så da tenker jeg det er lurt å vente til minstemann er ferdig med å søle og trasse ved bordet i alt for stor grad.

Hvis man sliper parketten hvert 7. eller 8. år, så har man en parkett som varer i 28 til 31 år, og det er da ikke så ille.

Jeg synes ikke det er så mye pes: Rydde ut alle møbler, henge plast i døråpningen og ringe til et firma som driver med slikt. Hvis man bestiller både sliping og lakking, vil de gå inn for å ikke støve mer enn høyst nødvendig, og man trenger knapt å tørke over veggen etter dem engang. Det er i alle fall vår erfaring.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 18:13   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Tips til alle som vurderer å slipe selv: vi erfarte at prisen for å leie slipemaskin, pris for slipepapir og pris på lakk og lakkutstyr bare ble marginalt billigere enn å betale et firma for å gjøre jobben. Dette først og fremst fordi håndverkere har så gode avtaler på lakk og utstyr at de kan selge dette billig og dermed ta igjen en del på timeprisen.

For ikke snakke om hvor mye bedre det vanligvis blir. Å slipe parkett er for spesielt interesserte, mye vanskeligere å få pent enn å slipe plankegulv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 18:13   #14
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes ikke det er så mye pes: Rydde ut alle møbler, henge plast i døråpningen og ringe til et firma som driver med slikt.

Hva med dette er det som ikke er mye pes?! Bortsett fra å ringe firma, da. Vi hadde jo måttet demontere bokhyllene våre (og dermed tømme dem først), avinstallere diverse elektronikk, og hvor i alle dager gjør man av sofaen og spisebordet? Ute på plenen? :løper tilbake til fortrengningens beskyttende slør:

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 18:15   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Hva med dette er det som ikke er mye pes?! Bortsett fra å ringe firma, da. Vi hadde jo måttet demontere bokhyllene våre (og dermed tømme dem først), avinstallere diverse elektronikk, og hvor i alle dager gjør man av sofaen og spisebordet? Ute på plenen? :løper tilbake til fortrengningens beskyttende slør:

Ok. Litt pes da.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 18:23   #16
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Tips til alle som vurderer å slipe selv: vi erfarte at prisen for å leie slipemaskin, pris for slipepapir og pris på lakk og lakkutstyr bare ble marginalt billigere enn å betale et firma for å gjøre jobben. Dette først og fremst fordi håndverkere har så gode avtaler på lakk og utstyr at de kan selge dette billig og dermed ta igjen en del på timeprisen.

For ikke snakke om hvor mye bedre det vanligvis blir. Å slipe parkett er for spesielt interesserte, mye vanskeligere å få pent enn å slipe plankegulv.

Signerer denne.

Det vi erfarte (og de fleste av våre venner) var at vi gikk over til for fint papir for tidlig fordi man ikke tør grovslipe mer, noe som førte til vi brukte mye mer papir enn en erfaren gjør.
Selve leien av maskina er kjempebillig, det er papiret som koster.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 18:32   #17
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bra tidspunkt for å slipe parkett? (alder på barna)

Sånn ca hvert 7.-8. år har vi også sett for oss, men det er meget mulig det første intervallet blir 10 år.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no