Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Anbefale hekk?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-07, 10:43   #21
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Den var fin, SmarteSmelt. Vokser den fort?

Ja, vi betalte og kjøpte egentlig 30-40 cm hekk, men den er nærmere 60-70. Dersom du ser på den så ser du at det er mye lysegrønt på toppen der, og det er jo nyvekst, så ja... tydeligvis.


Sist redigert av SmarteSmelt : 21-06-07 kl 10:48. Årsak: trykkleif
SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 10:47   #22
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Jeg sitter her og fniser litt av meg selv, for jeg visste ikke engang at det fantes flere typer hekk. Jeg trodde hekk var litt mer sånn Hekk, liksom.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 10:50   #23
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Slettet.


Sist redigert av Pepper Lemon : 23-07-07 kl 21:40.
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 11:05   #24
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Vi har liguster, den kan formes så den ikke blir for bred, og den blir ikke stygg og brun som tuja har en tendens til. Vintergrønn må man ta med en klype salt - hos oss blåser bladene av i de verste vinterstormene. Men ja - den skal være vintergrønn. Jeg ville ikke hatt noe annet enn liguster. Men pass opp - jeg tror det finnes både vinterliguster og annen (sommer-???) liguster. Spør i et hagesenter.

Ja det er visstnok iallefall to. Og Linguster anbefales mest i øst/sørlandet.
Vi har Linguster bak huset vårt og angrer på plantingen. Joda den er fin og den er grønn det meste av året som jo er flott, men vokser hos oss ekstremt sakte. Har sikkert nok med klimaet å gjøre.

Vet ikke hvor hovedinnlegger bor men det som er bra på sør/vest/øst landet er ikke alltid så bra i midt og nordnorge.

Vi har Alperips ellers rundt tomten og er kjempefornøyd. Den passer i et tøfft klima som her i Midt Norge og vokser svært fort og er meget hardfør. Blir tidlig grønn om våren.
Den bør klippes godt de første par årene for å få den tett nedentil men ellers holder det å tynne den litt ut og evnt klippe litt på toppen en til to ganger pr sesong.
Den kan bli svært høy.

Her er en oversikt over hva en ikke bør plante med barn i nærheten.
http://www.pd.no/hage/planter/article1528792.ece


Sist redigert av Michelle : 21-06-07 kl 11:20.
Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 09:36   #25
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg sitter her og fniser litt av meg selv, for jeg visste ikke engang at det fantes flere typer hekk. Jeg trodde hekk var litt mer sånn Hekk, liksom.

*ler meg skakk*

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 13:49   #26
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg sitter her og fniser litt av meg selv, for jeg visste ikke engang at det fantes flere typer hekk. Jeg trodde hekk var litt mer sånn Hekk, liksom.


Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 20:25   #27
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Hvor lang tid tar det før Linguster gjør litt av seg (på østlandet)?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 20:31   #28
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Vi har også laurbærhegg Etna, og den vokser inntil 40 cm i året og blir høy og tett.

Anleggsgartneren vår anbefalte kun å klippe toppen på den om nødvendig, men vi har ikke gjort det enda. Den har nå stått i 2,5 år, og er flott som bare det.

Det eneste her er at i nord trives den ikke veldig pga. iskald vind. Nå har vi satt opp levegg for at den skal komme seg litt. Det ser ut til at den liker det

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 11:43   #29
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Blir den laurbærheggen veldig vid? Den ser fin ut, og det er kjekt med hekk som vokser litt hvert år, ihvertfall for oss litt mer utålmodige.

Jeg synes den ligusterhekken var nydelig, men den som er vintergrønn har vel bare gradering H3 eller 4, og det går ikke her i indre østland hvor det er minst
20/25 minus om vinteren.

Vi har plantet blankmispel hekk på den ene siden av tomten. Det er en fin hekk, men den blir mye videre enn jeg trodde, så jeg skulle heller hatt en hekk som tok mindre plass breddemessig. Men orker jeg å bytte 25 meter med hekk, det er et annet spørsmål...

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 14:18   #30
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Ja, den blir ganske vid

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 16:05   #31
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Vi har plantet blankmispel hekk på den ene siden av tomten. Det er en fin hekk, men den blir mye videre enn jeg trodde, så jeg skulle heller hatt en hekk som tok mindre plass breddemessig. Men orker jeg å bytte 25 meter med hekk, det er et annet spørsmål...

Blankmispel kan fint klippes slik at den ikke blir så vid.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 16:08   #32
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

Blankmispel kan fint klippes slik at den ikke blir så vid.

Den er plantet med planteavstand for "viltvoksende" hekk og ikke klipt hekk. Dette fordi vi ikke ønsket en "formell" hekk, om jeg kan kalle det det. Jeg vet ikke om det blir pent å klippe den da - bare på sidene?

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 19:16   #33
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Den er plantet med planteavstand for "viltvoksende" hekk og ikke klipt hekk. Dette fordi vi ikke ønsket en "formell" hekk, om jeg kan kalle det det. Jeg vet ikke om det blir pent å klippe den da - bare på sidene?

Spørs hvor tett den er nå. Men er den tett nederst så kan du godt tynne den ut på sidene.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 00:09   #34
nordstjerna
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2
nordstjerna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Hei.
Vi bor i Tromsø og ønsker en hekk som vokser fort, er tett og trenger lite stell. Av innlegget ditt ser det ut til at det kanskje må bli en hekk av alperips. Vet du hvor fort den vokser, og er den krevende???

nordstjerna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 00:11   #35
nordstjerna
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2
nordstjerna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Anbefale hekk?

ooops..denne meldingen var til Nelle..Jeg er nybegynner på siden, så jeg rota litt her med adressaten..

nordstjerna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 01:02   #36
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Tuija ville jeg aldri hatt. Jeg synes de er kunstige i Norge og mange har stygge brune områder.

Anbefalt planteavstand for Thuja: 3 km

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 07:52   #37
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Savner mer bilder i tråden

Vi trenger også hekk, men planter vel ikke før til våren igjen. (Må bli enig med naboene også...).

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 08:50   #38
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Dersom du leser ulike hekktråder på www.hagegal.no vil du få se mange flotte bilder og gode tips. Thuja anbefales sjelden, den er vanskelig å få fin (er ikke så hardfør overfor vind) og er jo i utgangspunktet store trær som tar mye næring fra omgivelsene. Tenk på at thuja som vokser uklippet fort kan bli 20-30 meter høy...

Jeg liker også veldig godt liguster. Selv har vi hybridbarlind, UTEN bær. Vi har liten hage og trenger en hekk som er passe saktevoksende (går en del raskere enn buksbom, men vi slipper å klippe fire ganger i året). Den er enkel å holde i en meters høyde, men den kan også slippes opp til to. Jeg hadde ikke valgt barlind dersom jeg ikke fikk tak i hybridvarianten uten bær.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 10:26   #39
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefale hekk?

Opprinnelig lagt inn av nordstjerna, her.

Hei.
Vi bor i Tromsø og ønsker en hekk som vokser fort, er tett og trenger lite stell. Av innlegget ditt ser det ut til at det kanskje må bli en hekk av alperips. Vet du hvor fort den vokser, og er den krevende???

Av de som er nevnt her så er det kun Alperips jeg kan tenke meg passser sålangt nord. Muligens også blankmispel.

Alperips er utrolig lett å få til og den er som jeg nevnte meget hardfør.
Den vokser fort men må klippes ned endel cm hvert år og endel mere våren etter planting. Det er for å få den tettere og den bør også tynnes ut i bredden da vokser den fortere og knekker ikke.
Vi klipper/tynner ut litt hekken om våren og midt på sommeren.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no