Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-15, 11:07   #61
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Når du sier det, HV, så har jeg også lest på FB at noen har meldt seg på sukkerfri måned der.

Her gikk det som en farse med godterfrtt år hvor særlig en i klassen til eldstemann skulle få ganske mye penger for å ikke spise noe godis. Men så fikk hun lov til å spise diverse utenom allikevel, så det virket litt rart. Dessuten var hun så ofte på kafeèn og fikk vel sitt gjennom kakao med krem og muffins/kanelbolle så det ble vel bare litt rart synes jeg.

Vi har det mye som hos Lisa, eldstemann har begynt på Uskolen og det er flere butikker i området hvor de går i storefri og kjøper godis.
Vi snakker mye om dette med E-stoffer og å spise godis/brus i uka.
Den ene butikken solgte en type grønn drikk som kun kostet kr. 10,- og en gang hadde gutta gått sammen og kjøp en hel kasse!! Husker ikke nå, men vi ble ganske sinte og forklarte at det var en grunn til at den kostet så lite og at den var full av E-stoffer. Han sier at han ikke har kjøpt den noe mer da..

Men jeg tror det stopper seg litt selv etterhvert som de blir eldre. Min eldste trener ganske mye og da er igrunn bortkastet å hive innpå med godis. Det er flere og flere av gutta som har fokus på sunn mat og min gutt har begynt å si nei til brus og drikker heller vann. Han har tom snakket om å spise litt salat.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.

Sist redigert av GinaK : 03-01-15 kl 17:06.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 12:27   #62
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Og jeg forstår at det blir mer til eldre barn. Men man kan vel sette grenser for innkjøp av lørdagsgodt til 14-åringer også? Må de ha chips, brus, sjokolade, smågodt? Jeg velger jo selv også, kan ikke ta ubegrenset.

Klart det er en grense. Den går bare et annet sted nå enn da de spiste en halv pastilleske (her ville telefonen autokorrigere til "partileder". ) som femåringer.

Mine to får ikke lov til å bruke lommepenger i kiosken ved siden av skolen, og det har skjedd toppen et par ganger at eldste har vist fram en kjærlighet han likevel har kjøpt sammen med kamerater på vei hjem - men han er en storsparer og jeg ser jo at så og si alt av penger blir spart. Er mer spent på hvordan dette blir på ungdomsskolen, men han har blitt opptatt av forskjell på sunn og usunn mat og jeg håper han ikke går bananas på godterier og fastfood på skoleveien.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 12:33   #63
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Det er heller ikke bare å være den ungen med strenge foreldre. Der vi bodde før var det helt vanlig at barn hadde med seg penger og kjøpte godteri på butikken på vei hjem. Mine fikk aldri det, men jeg oppdaget etterhvert at også barn med ellers fornuftige foreldre fikk lov av og til. Rett og slett fordi det var en greie det ikke var så lett å si nei til i lengden.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 12:51   #64
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er heller ikke bare å være den ungen med strenge foreldre. Der vi bodde før var det helt vanlig at barn hadde med seg penger og kjøpte godteri på butikken på vei hjem. Mine fikk aldri det, men jeg oppdaget etterhvert at også barn med ellers fornuftige foreldre fikk lov av og til. Rett og slett fordi det var en greie det ikke var så lett å si nei til i lengden.

Jeg har inntrykk av at det rett og slett ikke er vanlig at klassekameratene til guttene har med seg penger på skolen i utgangspunktet, og da regulerer det seg jo helt selv. Etterkvart som barna blir eldre blir det annerledes og man både må og skal innfinne seg med at nan ikke har stålkontroll på alt lenger. Det er jo da man håper at de har fått med seg noen vaner og at det ikke vil føles naturlig å kjøpe sjokolade og cola hver dag. På min vgs ser jeg store forskjeller her - enkelte kjøper cola og pommes frites i kiosken ved siden av skolen hver dag, mens for andre ville dette vært uhørt og de har med seg vann og sunn lunsj.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 13:23   #65
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Og jeg forstår at det blir mer til eldre barn. Men man kan vel sette grenser for innkjøp av lørdagsgodt til 14-åringer også? Må de ha chips, brus, sjokolade, smågodt? Jeg velger jo selv også, kan ikke ta ubegrenset.

Klar man kan. Men jeg synes ikke det du nevner her er så mye, det er jo ikke snakk om store mengder til samme barn. Her har vi skåler på bordet, så chipsposen til 30 kr blir delt på tre. Det samme blir en 200 g melkesjokolade, som pleier koste 29 kr når den ikke er på tilbud. To glass brus blir ca 0,5 l, men vi kjøper store flasker og ikke små. Men 50 kr i lørdagsgodt er virkelig ikke mye, i alle fall ikke når ungene er over E-stoffalderen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 13:27   #66
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Klar man kan. Men jeg synes ikke det du nevner her er så mye, det er jo ikke snakk om store mengder til samme barn. Her har vi skåler på bordet, så chipsposen til 30 kr blir delt på tre. Det samme blir en 200 g melkesjokolade, som pleier koste 29 kr når den ikke er på tilbud. To glass brus blir ca 0,5 l, men vi kjøper store flasker og ikke små. Men 50 kr i lørdagsgodt er virkelig ikke mye, i alle fall ikke når ungene er over E-stoffalderen.

Neida, jeg ser at det fort blir dyrere enn en tier, selv om jeg ikke forstår at det du skisserer over her blir 50 kroner. Det blir vel ca 30 per barn slik jeg kan forstå det, om alt deles på tre. Men det blir jo flisespikkeri forsåvidt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 13:30   #67
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Ikke når det ene barnet vil ha Dajm, nr 2 kvikklunch og nr tre kinderegg og en pk smurfedrops.

Uansett: Å gi poden 50 kr til lørdagsgodt som han fikk spare var lurt gjort og jeg hadde glatt gjort det igjen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 13:32   #68
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Ikke når det ene barnet vil ha Dajm, nr 2 kvikklunch og nr tre kinderegg og en pk smurfedrops.

Det forstod jeg ikke, kjenner jeg, for om de skal ha dette skal de vel ikke ha 200 gram sjokolade i tillegg. Men som sagt, dette blir jo detaljer.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 13:37   #69
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det forstod jeg ikke, kjenner jeg, for om de skal ha dette skal de vel ikke ha 200 gram sjokolade i tillegg. Men som sagt, dette blir jo detaljer.

OK, til en lørdag kan fam. 007 finne på å kjøpe brus, chips, en dajm (20 kr?), en kvikklunch (13 kr) og smågodt til yngste for ca 15 kr. Ser du ikke at dette lett blir ca 50 kr pr barn? Brus (20), chips (10) og snop (15-20). Yngste vil ha Fanta, det blir kjøpt på småflasker da ingen andre drikker Fanta. Det samme blir Villa, 7 up o.l

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 13:41   #70
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

OK, til en lørdag kan fam. 007 finne på å kjøpe brus, chips, en dajm (20 kr?), en kvikklunch (13 kr) og smågodt til yngste for ca 15 kr. Ser du ikke at dette lett blir ca 50 kr pr barn? Brus (20), chips (10) og snop (15-20).

Jeg tenker at om man kjøper brus i store flasker og skal ha et par glass hver, er man ikke i nærheten av 20 kroner i brus, men jeg er utover det enig i at mengden ikke er enorm før prisen stiger.

Jeg ser forøvrig redigeringen din angående små flasker nå, så det forklarer jo til en viss grad. Det er veldig fremmed for meg å la ungene velge brus hver eneste helg, men jeg får se om noen år.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 13:44   #71
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Vi har ingen regler på søtmat, men spiser ikke så mye av det. Jeg baker sjelden (mest for å begrense mitt eget inntak), og tolvåringen baker aldri utenom sammen med meg. Dersom vi har kake eller annet stående fra dagen før, og han spør om å få en bit til dessert, sier jeg ja. Vi har ofte is i fryseren, og han får forholdsvis ofte en is til dessert hvis han spør. Men han drikker aldri brus og saft, spiser ytterst sjelden syltetøy og aldri sjokoladepålegg, så jeg har ikke følt at dette er noe vi trenger å være strenge på. Vi voksne kjøper sjokolade innimellom, og da får selvsagt han også spise av det. Han får kjøpe seg lørdagsgodt for egne penger hvis han har lyst, men det er ikke hver uke han gjør det. De gangene han gjør det, bruker han kanskje 20-30 kroner. Han får 40 kr i ukepenger og ser selv at det blir lite igjen å spare hvis han skal kjøpe godter hver uke, for ikke å snakke om flere ganger i uken.

Det er ikke lett å motstå fristelser når man bor og går på skole midt i byen og er omgitt av butikker og kiosker over alt, men Poden er heldigvis veldig økonomisk anlagt. En gang i høst fortalte han meg litt forsiktig at han hadde vært med kamerater på butikken etter skolen, og at han da hadde kjøpt en sjokolade. Han var tydelig usikker på hva jeg kom til å synes om det - jeg sa bare at det er veldig hyggelig å kunne gjøre sånt innimellom, men at det selvsagt ikke er noe man bør gjøre ofte, både for pengenes og helsens del, noe han var enig i. Jeg har tilgang til nettbanken hans, så jeg ser det jo om han bruker penger, og dette er den eneste gangen han har gjort akkurat det.

Hvis han hadde spist mye mer søtsaker, kan jeg godt se for meg at vi ville laget regler, altså. Jeg er ikke motstander av fornuftige regler, men synes ikke man trenger å ha regler hvis ting av seg selv er omtrent der man synes de bør være.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 13:54   #72
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Jeg synes helt sukkerfrie perioder blir for ekstremt uansett alder. Med små barn synes jeg også snopfrie perioder (altså at sukker i andre former enn rent snop er tillatt) er problematisk fordi de ofte ikke ser nyansene. Men jeg har ikke problem med at ungdommer kjører snopfrie perioder så lenge de gjør det på eget initiativ og uten å forvente premie.

Begge mine trener mye og er fokusert på sunt kosthold, men nå i jula har kostholdet sklidd en del ut. De har begge bestemt seg for en snopfri periode for å komme på rett kjøl igjen. Jeg har liksågodt hevet meg med.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 13:54   #73
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Begge mine trener mye og er fokusert på sunt kosthold, men nå i jula har kostholdet sklidd en del ut. De har begge bestemt seg for en snopfri periode for å komme på rett kjøl igjen. Jeg har liksågodt hevet meg med.

Jeg synes det er veldig stor forskjell på snopefrie og sukkerfrie perioder.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 15:18   #74
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Ser at her hos oss er det ganske likt som hos Lisa. Vi har rett og slett kuttet ut lørdagsgodt, det blir nok i rykk og napp som det er. Begge mine er glad i sunn mat også, så om de baker muffins/ boller osv en gang i blandt sammen med venninner, tar en kopp kakao med krem, så får heller det gå greit. Vi er dårlig på regler for slikt. Brus har vi ikke mye av, det er vann og melk. Men det skal sies, de er ikke veldig opptatt av godteri. Nå har de hatt julestrømpene sine hele jula, og det var så vidt rørt det som var av godter der. Det er verre med mor, jeg stjeler som en ravn om de har noe.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 15:26   #75
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Vi er ikke veldig strenge på godis og brus, men prøver å holde det til helger. I ferier sklir det ut. 12 åringen blir helt salig når han får brus og godis, så han må vi passe litt på. Han kan lett spise det hver dag hvis han får tilgang. (Vi ser at det minker i skapet i løpet av en uke.) Minsten har aldri vært spesielt glad i godis, og brus liker han egentlig ikke. Han velger vann foran alt egentlig. Minsten har snakket noe om å ha godtefritt år sånn at han kan få seg litt penger. Men vi har ikke gjort noe med det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 17:14   #76
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Det jeg opplever som problematisk i tillegg til at jeg ikke synes det birdrar til å gi barn et positivt syn på mat (sukkerfrie måneder og år klinger veldig som en voksendiett - bare at en voksendiett tillater litt kos i nye og ne), er det sosiale aspektet. Eldste har venner som har vært på sånne sukkerfi-avtaler, og det får vi gjerne vite når vi har en flokk med sommervarme gutter på kjøkkenet som har blitt lovet en saftis - også står det én der som må takke nei og går glipp av kose-seg-med-is-sammen settingen. Og det føles gjerne litt ugreit for de som får isen også, så neste gang betyr det kanskje at jeg ikke tilbyr is i det hele tatt. Noe som kanskje ikke er et stort problem (jeg setter like gjerne fram en skål med frukt), men på sett og vis er litt problematisk likevel, fordi det hele får en smak av noe jeg ikke har sansen for, verken for voksne eller barn. Jeg tror kanskje ikek alle foreldre tar høyde for det sosiale aspektet ved å inngå langvarige sukkerfri-avtaler. Det sosiale er også grunnen til at jeg selv har mistrivdes i tidligere strenge lavkarboperioder og nok aldri kommer til å leve på streng diett av noe slag igjen, såframt jeg ikke må. Det å ikke kunne bryte brød med venner, men må dra farm en boks med lavkarbobrød, er så kjipt!

Jeg teller ikke biter smågodt og gram potetgull og glass brus - det omtrentlige er det sunneste, synes jeg. Men det betyr ikke at jeg ikke følger med - særlig det ene barnet mitt er veldig glad i søtt og de generelle ikke-godteri og for mye søte matvarer i ukedagene er nødvendige kjøreregler for oss.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 17:40   #77
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Men når folk snakker om sukkerfri uke eller måned ... mener de da totalt avholds for sukker? Som i at de ikke spiser makrell i tomat, ketchup eller andre vanlige dagligdagse matvarer med sukker? Eller er det slik at barn, som voksene, henger seg opp i at det kun er "godterisukker" man skal unngå? Det er jo faktisk tilsatt sukker i ganske så mye vanlig mat folk spiser i hverdagen er det ikke?

Jeg kjenner jeg blir litt matt av slikt jeg faktisk, dette enorme fokuset på sukker alene. Og jo mer jeg tenker på det og jo mer jeg leser hva folk påfører barna sine av hysteriske holdninger så tenker jeg det kanskje ikke er så rart så mange tenåringsjenter og voksene damer sliter med sliter med vekt og problemer med vanlig kosthold.

Herlighet, noen har sikkert angst for hjemmelaget is en hverdag mens de fint sender med poden brødskiver med leverpostei spekket full av glutamat som pålegg. Vel, jeg sier heller ta takk til en liten dose sukker en alt mulig annet av skit som e-stoffer og smaksforsterkere "på boks" som jeg er mye mer skeptisk til hos barn både til hverdag og helg.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 03-01-15 kl 18:53.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 18:43   #78
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.351
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men hva når de gjør dette hos venninner? Nekter du fortsatt?

Det ville jeg ikke nektet, nei.

Her bakes det ikke til hverdags, men det er nok mer pga dårlig tid/ikke tenkt tanken enda. Hun blir 10.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 23:11   #79
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?

Jeg har aldri møtt noen som har drevet med sukkerstopp, og jeg tror jeg kan si at vi har mye besøk og ganske stor omgangskrets. Mulig det er et snevert utvalg av populasjon. Men jeg kjenner mange barn som har godtestopp, og for min gutt har det vært så bra å kunne ha et langsiktig mål å jobbe mot. Vi koser oss glatt med is og brus både nå og da, men har et relativt normalt grovt og balansert hverdagskosthold. Han spør aldri om sukker i andre varer, men kan finne på å spørre om han kan spise nonstopen på sjokoladekaken (da sier jeg faktisk nei, det holder med kake).

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no