Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vegetarisk januar

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-14, 21:33   #1
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Vegetarisk januar

Ja, jeg er litt tidlig ute, men desember går så fort og handler om så mye annet.

Jeg tenker å forsøke å gjøre hele januar kjøtt- og fiskefri. For min del blir det i så fall for hele familien. Jeg må innrømme at jeg har et håp om at flere kan gå sammen om å få kjøtt- og fiskeetterspørselen ned, slik at produksjonen vil gå ned til fordel for dyrevelferd, miljø og matproduksjon. Kanskje kan denne tråden gjøre at flere vil være med å spre misjonen?

Uansett: Én måned - null kjøtt, null fisk. Noen som henger seg på? Meld deg i tråden for inspirasjon og motivasjon!

__________________
2007 2010


Sist redigert av rajraj : 30-11-14 kl 21:36. Årsak: presisering
rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 21:35   #2
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Selv har jeg kuttet drastisk ned på kjøtt og fisk i et års tid allerede (da jeg gikk på videregående var jeg sågar vegetarianer i et par år). Mannen er stadig mer på gli, etter kraftig propaganda fra mitt hold.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 00:32   #3
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.234
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vegetarisk januar

pass opp ellers så ender du opp som meg, fulltids veggis.

Det var iallefall slik jeg begynte, etter kort tid var jeg sluttet med å spise kjøtt.

Jeg er gjerne med på opplegget ditt. Jeg lar barna her spise kjøtt, slik at det lages i tillegg til maten jeg spiser.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 09:03   #4
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Vi spiser mye mindre kjøtt en før og har snakket om å innføre kjøttfri mandag. Jeg må lufte ideen om kjøttfri januar til mannen, jeg regner med jeg blir nedstemt, men jeg liker konseptet.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 09:07   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Kuttet ut alt animalsk over natta for snart 4 år siden og nå er hele familien (8 stk + mange av vennene våre) veganere. Har ikke slitt én dag og spiser så mye godt at jeg for første gang på mange år må passe vekta.
Har hatt mange kjøttiser på middagsbesøk og alle elsker maten. Fibi her inne maser alltid om carbonaraen min når hun kommer på besøk og går aldri sulten hjem herfra, hehe. Elsker å bake og lage mat, men etter så mange år så kjenner jeg jo alle "triksene" også. Bare spør om dere lurer på noe. Har også en populær matblogg, linken står under nicket mitt (rullegardinen). Elsker veggislivet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 09:09   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Anbefaler forresten alle å se dokumentaren Cowspiracy. Den forteller liksom alt. Tror den er på Netflix nå, og det var snakk om at NRK skulle sende den men aner ikke når. Det er også mange andre fine dokuer, feks. Smaken av hund (som tar for seg matindustrien her i Norge) og Forks over knives.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 09:42   #7
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Vi har innført veggis/vegandag en dag i uka, det blir ofte to dager også. Morsomt å eksperimentere med oppskrifter, og kjøttforbruket er kuttet godt ned på. Tror ikke jeg får gjennomslag for en hel måned i tillegg til det, men det blir jo ganske mange dager til sammen sånn vi gjør det nå.

__________________

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 10:46   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Alle monner drar. Leste noe om at dersom alle i Norge kutter ut kjøtt EN dag i uka, blir det det samme som å slippe forurensning fra nesten en halv million biler. Kjøttindustrien står for større klimautslipp enn all transport tilsammen, inkludert fly.
Ikke bytt det ut med fisk da, det er jo like ille med tanke på overfiske, forurensning av havene osv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 10:53   #9
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

pass opp ellers så ender du opp som meg, fulltids veggis.

Det var iallefall slik jeg begynte, etter kort tid var jeg sluttet med å spise kjøtt.

Jeg er gjerne med på opplegget ditt. Jeg lar barna her spise kjøtt, slik at det lages i tillegg til maten jeg spiser.


Jeg har ingen motforestillinger mot å bli heltidsveggis jeg, altså. Men så lenge tanken på å spise kjøtt (og fisk) frister fremfor å by meg i mot, spiser jeg det. Men dog i moderate mengder, og mest mulig øko.

Kult at flere er med!

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 11:44   #10
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Men hvordan blir det med selvskutt og selvfisket når man velger å spise vegetarisk grunnet dyrevelferd m.m.?

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 11:45   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Man er ikke vegetarianer om man spiser kjøtt eller fisk, samme hvor det kommer fra. Om det var det du lurte på, jeg vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 11:53   #12
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Men hvordan blir det med selvskutt og selvfisket når man velger å spise vegetarisk grunnet dyrevelferd m.m.?

Hvis man unngår butikkjøpt kjøtt og fisk på grunn av dyrevelferd, og kun spiser selvfangst, ivaretar man jo dyrevelferdaspektet. Men man kan ikke kalle seg vegetarianer.

Min motivasjon til vegetarisk januar er dels å teste hvordan familien min vil takle dette, dels å unngå å kjøpe disse varene i butikken. Grunnen til at jeg prøver å få med meg flere, er at da får flere kanskje en opplevelse av at kjøtt- og fiskefritt ikke er så problematisk som kanskje tror, i tillegg til at (om man blir mange nok) butikkene kanskje vil merke det.

Om du selv - nå i januar, eller generelt - vil gjøre en variant der dere spiser selvfangst er selvfølgelig helt opp til deg!

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 11:53   #13
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Nei, betegnelsene kan jeg. Jeg skal forsøke å omformulere meg.

La oss si at man bestemmer seg for å ikke spise kjøtt og fisk på grunn av dyrevelferd og miljø. Hvordan bør man da stille seg til selvfisket og selvskutt? Er det like ille?

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 11:56   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Om man er veldig glad i kjøtt, som det jeg er, kan man også bruke erstatninger som er skremmende likt ekte vare. Jeg lager ofte mine egne. Lager bacon av tofu (hadde med på jobb en gang, boksen var tom på 20 sekunder, flere trodde det var ekte bacon), hjemmelagde pølser av seitan osv. Det er kjempegodt og man får dekket "kjøttbehovet" og slipper å skille seg ut i selskaper osv. Til jul lager jeg "pinnekjøtt", vegisterkaker og serverer vegetariske julepølser osv. Barna spiser som alle andre, bare veggisversjonene. Mange vet ikke engang at de spiser vegetarisk, for maten deres ser akkurat lik ut som alle andres. Veldig greit for sånne som oss, som ikke er "salat-veggiser".

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 14:36   #15
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

La oss si at man bestemmer seg for å ikke spise kjøtt og fisk på grunn av dyrevelferd og miljø. Hvordan bør man da stille seg til selvfisket og selvskutt? Er det like ille?

Like "ille" kan det umulig være.

Ville dyr lever jo ikke i trengsel, blir ikke tvangsforet eller avlet frem industrialisert og villfisk er ikke en del av oppdrettsnæringen, så det etiske aspektet ved dyrevelferden vil jo være ivaretatt (selv om f.eks Dyrevernalliansen har sitt å si om human avliving av dyr i jaktsesong). Når det gjelder miljø i forbindelse med kjøtt- og fiskeproduksjon er det jo først og fremst snakk om sløsing med ressurser når man produserer dyrefôr fremfor menneskefôr i jordbruknæringen (samt avskoging av regnskogen for å lage jordbruksareal). Også dette omgår man ved å jakte vilt/fiske.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 18:40   #16
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Jeg ser for meg at vegetarisk pluss hensyn til to melkeallergikere blir uoverkommelig jeg.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 18:46   #17
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Spennende prosjekt, jeg er absolutt for dyrevelferd og handler så mye jeg kan økologisk - men er opptatt av å ikke spise for mye korn/mel så å bli veggis er utelukket. Men vi prøver absolutt å legge inn endel vegetariske måltider. Lykke til

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 18:46   #18
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Jeg ser for meg at vegetarisk pluss hensyn til to melkeallergikere blir uoverkommelig jeg.


Det er fullt overkommelig om man ønsker det
Lettere å se på veganske oppskrifter da forsåvidt - om man orker å sette seg inn idet er noe annet :P

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 18:49   #19
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Jeg synes jo så og si alle soyaprodukter smaker død nisse og sure engler.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-14, 18:51   #20
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vegetarisk januar

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Jeg synes jo så og si alle soyaprodukter smaker død nisse og sure engler.

hehe... ja, da må man sette seg enda litt mer inn i det om man vil og gidder :P Raw food oppskrifter er uten det å... :P

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no