Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Andebryst - hvordan tilbereder jeg det?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-08, 21:49   #1
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Andebryst - hvordan tilbereder jeg det?

Jeg har kikket over fryseboksen, og der lå det visst to frosne andebryst.
Jeg har aldri tilberedt dette før. Er det noen som har en god oppskrift de vil dele med meg?

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 00:02   #2
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Andebryst - hvordan tilbereder jeg det?

Dette lurer jeg også på! Det blir litt kjedelig å tilberede det som kylling, synes jeg. Noen som har tips? Marit K: hvordan tilberedte du maten?

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 01:49   #3
Dinochef
Aktiv
 
Dinochef sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 161
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Sv: Andebryst - hvordan tilbereder jeg det?

Hei
Jeg ville brukt samme metode som jeg gjør ved kalkunbryst.

1. Tin alltid i kjøleskap beregn ca 2 døgn - det er alltid bedre å tilberede / ovnssteke halvtint kjøtt en kjøtt som er tint på kjøkkenbenken.

2. Svi av rystene i stekepanne - for å lukke porene slik at mest mulig av saftigheten holder seg inne i kjøttet.

3. Krydre med salt, pepper, ønskete urter mm.

4. pakk inn i aluminiumsfolie gjerne sammen med frukt / grønnsaker / urter / tørket frukt / innsurret i bacon mm. det er bare fantasien som setter grenser

5. stek i ovn på ca 160 grader i 20 - 30 minutter, bruk steketermometer ferdig ved ca 70 - 80 grader, la hvile i ca 15 min. kutt opp i halvtynne skiver og server.

For andre ideer bruk www.artoftaste.no

Lykke til.

Dinochef er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 07:25   #4
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Andebryst - hvordan tilbereder jeg det?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Dette lurer jeg også på! Det blir litt kjedelig å tilberede det som kylling, synes jeg. Noen som har tips? Marit K: hvordan tilberedte du maten?

Jeg fikk jo ingen svar, så de ligger fortsatt i fryseren.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 07:28   #5
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Andebryst - hvordan tilbereder jeg det?

Snitt skinnet, salte og peppre
Steik på høy varme med skinnet ned. Brun på andre siden også.
Så inn i ovnen på 220 i 20 min. Jeg liker ikk andebrystet for rødt, men hvis du gjør det kan d bare steike, ikke ha i ovnen.

Vi pleier å ha rødvinssaus, fløtegrat. potet og mozarella-salat til.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 08:08   #6
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Andebryst - hvordan tilbereder jeg det?

Snitt, salte og peppre.
Stek fra KALD steikepanne uten smør (den er så feit i seg selv) hver side ca 7 min.
Kok poteter (mandel liker jeg best)
Lag appelsinsaus: ca en pakke fløte, som du koker opp sammen med saften av en appelsin og gjerne litt raspet appelsinskall. Kok ut steikepannen etter steking av brystene og tilsett sausen. Ha gjerne også hønsebuljong i . Salt og pepper.

Vi serverer det med artisjokker (hermetiske- steker på steikeplaten på slutten) og grønne erter.
Viktig med enten ripsgele eller rognebær gele til!
Enkelt og vanvittig godt!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 08:34   #7
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andebryst - hvordan tilbereder jeg det?

Marinér over natten i 2 ss honning rørt ut i 5 dl tropisk nektar. Ellers stekemetode som beskrevet av Mandarin.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 08:37   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andebryst - hvordan tilbereder jeg det?

De par gangene jeg har laget det, har jeg bare gjort det helt enkelt, som AnnKi og Mandarin. Det er så mye smak i kjøttet at det er ikke nødvendig med marinade eller mye krydder, synes jeg - det kan man jo heller prøve når man har funnet ut hvordan kjøttet smaker i seg selv. Portvinssaus passer godt til, eller noe annet med litt søtsmak i. Portvinsmarinerte svisker er veldig godt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 08:40   #9
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.977
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Andebryst - hvordan tilbereder jeg det?

Fantastisk tilbehør til and, stekt på Mandarin vis.

Bakt endive og parmesan

bruk tre til fire endiver, surr disse i pannen i smør til de er myke og lett brune og ha over litt pepper.

Legg den ferdigstekte endiven i en ildfast form. Dekk bunnen, strø deretter over revet parmesan, legg et nytt lag endive og parmesan over der igjen til du har burkt opp endiven. Sett i stekeovenen til parmesanen er smeltet og har fått litt farge.

Det smaker utrolig godt til and.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 11:01   #10
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Andebryst - hvordan tilbereder jeg det?

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Jeg fikk jo ingen svar, så de ligger fortsatt i fryseren.

..men nå kan du også ha andebryst til middag i helgen, for her har det kommet mange gode svar.

I skrivende stund frister utgaven med parmesan mest.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 11:06   #11
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Andebryst - hvordan tilbereder jeg det?

Hva slags vin passer til ?

Den som spør får svar, skjønner jeg, veldig bra folkens !

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 11:34   #12
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Andebryst - hvordan tilbereder jeg det?

Jeg lager alltid andebryst med nudler, wokede grønnsaker og Hoi-Sin saus. Det blir helt utrolig godt. Huff, nå ble jeg sulten her jeg satt *enda en time til lunch*

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-14, 11:02   #13
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Andebryst - hvordan tilbereder jeg det?

Måtte innom for å se min egen oppskrift , på hytta uten kokebok. �� Det var minuttene til steking jeg var på jakt etter. Takk FP og meg selv som la den her. Godt nytt år alle!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-14, 15:25   #14
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Andebryst - hvordan tilbereder jeg det?

Oj, dette er en stund siden ja. Moro at jeg nå hadde glemt tråden, men nok en gang har andebryst i fryseren og lurte på hvordan jeg skulle tilberede de. Takk for mange svar.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-15, 01:27   #15
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Andebryst - hvordan tilbereder jeg det?

Hehe, jeg ser nå at jeg er blitt mer moden og dermed steiker andebryst mer som Mandarin (litt rødere).

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no