Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-23, 10:14   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Har en støpejernsgryte jeg ikke har brukt i ovn før. Har laget deig til grytebrød som skal stekes på 250 grader. Men ser i bruksanvisningen at gryten tåler maks 220 grader. Hvordan ville dere ha løst dette? Er det bare å la deigen stå lenger i ovnen, eller må det være 250 grader for å få riktig resultat?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-23, 10:30   #2
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Jeg syns vel det var litt rart at gryten ikke tåler høyere temperatur, men jeg ville bare stekt brødet på 220 grader og økt tiden noe. Det blir fint stekt på lavere enn 250 grader.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-23, 10:50   #3
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Takk, safran. Mulig det er en skjit-støpejernsgryte. Var innmeldingsgave fra Bokklubben for mange år siden, så sikkert ikke høyeste kvalitet. Står ikke merkenavn noe sted, bare distributør i bruksanvisningen. Bør kanskje spandere på meg en skikkelig en.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-23, 11:41   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Hvis det ikke er så nøye med den, kanskje bare prøve med høyere?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-23, 12:17   #5
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Jeg tør ikke sånn. Er redd den skal eksplodere eller noe. Jeg har nå stekt brødet på 220, men jeg har det ikke ut av gryta. Leste tips om å snu gryta og sette en kasserolle iskaldt vann oppå. Men det hjelper ikke. Andre tips?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-23, 12:25   #6
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.823
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Løsne med kniv langs kanten på innsiden?

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-23, 12:40   #7
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Har prøvd det også. Løsner fra kanten, men sitter fast i bunnen.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-23, 12:41   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Ah, dritt. Der der har vi også slitt med. Må tilstå at det har resultert i maltraktert brød.

Har etter hvert brukt mel i bunnen for å unngå dette, og å olje formen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-23, 12:46   #9
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Tips til seinare: Det går fint å ha bakepapir i gryta.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.

Sist redigert av Syrinx : 25-10-23 kl 12:56.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-23, 12:52   #10
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

I oppskriften sto det at jeg skulle ha rugmel i bunnen, så det hadde jeg. Men det ordnet seg! Jeg fikk løsnet en hjørnebit etter mye styr, siden jeg ikke kunne bruke skarp kniv på emaljen. Men fikk tatt ut så mye at jeg fikk hånda inn under brødet, og da fikk jeg dratt det ut uten at det ble ødelagt.

Jeg har lenge tenkt å bli flinkere til å bake brød hjemme, men dette var jo bare steds. Ga ikke mersmak.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-23, 13:02   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Hjelper det å skjære det i to tvers over, og bruke en stekespade til å tvinge det opp?

Og til senere er bakepapir lurt, ja; du kan klippe det til så det noenlunde dekker bunnen og stikker opp på to sider. Jeg har begynt å bake brødet vårt selv, og hadde neppe giddet uten bakepapir.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-23, 13:24   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Det kan hende man må mikke litt før man finner "sin" måte på brødbaking, men da blir det kjempelett. Jeg ga opp jerngryta til slutt. Nå baker jeg surdeigsbrød med hevekurv og greier, men "vanlige" brød baker jeg i vanlig form. Det er VELDIG lett.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-23, 13:38   #13
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Jeg droppet også gryten pga det samme. Nå bruker jeg bakepapir i en vanlig brødform. Tar det ut av ovnen 10 min før ferdig tid, løfter brødet ut ved hjelp av bakepapiret, bretter det av brødet og lar brødet steke seg ferdig i ovnen uten form og bakepapir de siste 10 min. Da blir det sprøtt og godt.

Som Polyanna sier så tar det litt tid å finne sin greie, men veldig enkelt når man har gjort det. Nå bruker jeg sikkert ikke mer enn 10 min tilsammen på alle de aktive prosessene fra sammenrøring av deig til ferdig stekt brød.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-23, 14:02   #14
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg droppet også gryten pga det samme. Nå bruker jeg bakepapir i en vanlig brødform. Tar det ut av ovnen 10 min før ferdig tid, løfter brødet ut ved hjelp av bakepapiret, bretter det av brødet og lar brødet steke seg ferdig i ovnen uten form og bakepapir de siste 10 min. Da blir det sprøtt og godt. (...)

Takk for tips, det har jeg lyst til å prøve neste gang jeg baker brød.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-23, 15:15   #15
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.817
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Er det en knott på lokket som kanskje ikke tåler 250 grader? Se om du evt kan skru den av.

Hadde du gryta i ovnen så den ble skikkelig varm før du hadde deigen i?

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-10-23, 16:17   #16
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Det sto at gryta tålte 220 grader, og at knotten måtte tas av før bruk i ovn, så det gjorde jeg. Varmet opp gryta i ovnen i 30 min

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-23, 19:07   #17
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Jeg pleier strø hvetemel i bunnen. Det gjør jeg mens gryta er glovarm, rett før jeg tømmer oppi deigen. Prøv det! Det lønner seg å være litt rask når man holder på. Det blir fort litt brunt og brent lukt, men det går bra.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-10-23, 22:39   #18
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: HASTER: Støpejern, temperatur og grytebrød

Jeg har sluttet å bake med mel i bunnen av gryten (det blir jo en del søl etterpå) da jeg fant ut at det ikke sitter fast hvis gryten er skikkelig varm. Dvs at jeg setter den inn i kald ovn, skrur på 250 grader og lar den stå i minst en halvtime etter at ovnen er varm nok. Brødet sitter ikke fast!

En annen løsning er å lage rundstykker av den løse deigen. Bruk to skjeer til å klatte dem på bakepapirkledd stekebrett, og stek dem på 250 grader i 15-20 minutter. Kan spises straks!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no