Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2023

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-23, 21:52   #161
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.853
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Det er bare jordbær som var i potte som overlevde vinteren. Ingen i jordbær"tårnet" mitt overlevde, så i dag har jeg kjøpt litt nye jordbær. En ny til potte, og noen single som skal være litt her og der. Ellers har jeg plantet ut et par coleus til, hadde så mange stiklinger. Nå skal jeg bare vente på at ting vokser et par uker.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-23, 00:07   #162
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.104
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Høres fint ut! Her har det vært 6 grader med masse vind og regn så hagehumøret er dalende. Men jeg har plantet ut georginer i dag. Og to agurk og to gresskar. Heiv noen frø i jorda i går også. Tror det var gulrot!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-23, 00:08   #163
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.104
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Presisere: agurk og gresskar i drivhus.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-23, 07:53   #164
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.506
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Her var det -5 i natt. Heldigvis lukta jeg lunta og fikk satt på strøm og tent en haug stearinlys i drivhuset. Men det var bare 1,8 grader der da jeg begynte. Så jeg vet ikke om jeg tørr å gå å se hvordan det gikk. Har ikke vært under ti grader etter at jeg satte på varmen da.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-23, 09:30   #165
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg kjøpte to rødkattebusker i fjor, og de har tålt vinteren veldig bra. Nå har den ene av dem begynt å vokse grassalt, og har fått flere hvite tupper på bladene. Den andre har mye mindre blader. Begge har blomsterknopper. Betyr det at jeg har fått en hunn og en hann? Kanskje jeg får små minikiwier til høsten?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-23, 08:41   #166
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.802
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2023

Kalde netter i Trøndelag også, har satt ut en del agurk i drivhuset og prøver å holde over 10 grader ihvertfall, har stor vifteovn på om natta - hurra for negativ strømpris!
Venter til over helga med de fineste agurkplantene, de står inne enn så lenge. Paprika og chili er jeg usikker på når jeg kan få ut, de skal vel ha det enda et hakk varmere enn agurk?


Sist redigert av Galathea : 31-05-23 kl 09:06.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-23, 09:20   #167
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.506
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Her var det -5 i natt. Heldigvis lukta jeg lunta og fikk satt på strøm og tent en haug stearinlys i drivhuset. Men det var bare 1,8 grader der da jeg begynte. Så jeg vet ikke om jeg tørr å gå å se hvordan det gikk. Har ikke vært under ti grader etter at jeg satte på varmen da.

Det gikk ikke særlig bra så nå skal jeg i det lokale blomsterteltet å fylle opp med tomater.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-23, 09:29   #168
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.802
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det gikk ikke særlig bra så nå skal jeg i det lokale blomsterteltet å fylle opp med tomater.

Uff, det var surt, døde alle plantene?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-23, 09:51   #169
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.506
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Uff, det var surt, døde alle plantene?

All tomat og agurk.
Men sukkererter, squash og mais har berget.
Vi har att en utrolig stusselig vår. Plenen er ikke grønn enda

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-23, 15:42   #170
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.811
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2023

Så surt, Floksa. Det har vært kaldt her også, men ikke sååå kaldt. Syrinene blomstrer nå, det er ganske sent til Oslo å være.

Jeg har sådd noe frø inne. De er delvis mye mindre enn noe av det som har sådd seg selv ute. Spesielt kornblomstene. Jeg må bare flire. Pottet om noe i helgen. Tagetesen har allerede vokst. Burde vel pottet om tidligere, men har ikie hatt overskudd. Det får gå som det går. Det er morro å få til og pusle med noe selv.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-23, 15:52   #171
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg får aldri klematisen til å overleve vinteren, de skal jo gjøre det? Skal den egentlig klippes helt ned eller hva er det jeg gjør feil. Jeg har forsøkt mange ganger, både i bed og i krukke og nå sist i en stor kasse med levegg. De er jo så fine (og dyre).

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-23, 16:07   #172
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.141
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg har bare erfaring med klematis fra England, og klimaet der er jo noe helt annet enn her. Men her står det mye om beskjæring av klematis.
https://viivilla.no/hage/blomster-og...r-du-klematis/

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-23, 17:14   #173
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2023

Hmmm jeg vet ikke hvilken type jeg har, mulig jeg bare må starte på nytt enda en gang.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-23, 18:12   #174
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.141
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Er det en ung plante skal beskjæres hardt de første årene, og du kan lage stiklinger av det du skjærer av. Det står nederst på siden. Jeg har fått tak i mange planter på lokale facebookgrupper. Kanskje du kan få tak i stiklinger på den måten.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-23, 19:01   #175
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Hmmm jeg vet ikke hvilken type jeg har, mulig jeg bare må starte på nytt enda en gang.

Jeg har kuttet mine ganske hardt ned de første årene på høsten, og resultatet er at en har overlevd og kommer opp på nytt, mens den andre ikke klarte det i år. Den som kommer opp er ganske spinkel i år, men var fin i fjor (som var år 2). Jeg tror jeg har mine på et litt ugunstig sted, men nå har jeg også plantet klematis i kasser på pergolaen vår, og det ser ganske mye bedre ut, så håper det blir en suksess. Generelt føler jeg at det er mye prøving og feiling selv om jeg følger råd på nett, det er noe med jordsmonn og plassering og temperatur og lysforhold og alt.. Men det er jo litt gøy og, selv om det blir dyrt med dyre planter som feiler, da. Ser at det er litt plantemarked rundt omkring for tiden (f.eks. i Lørenskog på søndag), der kan en kanskje få kjøpt stiklinger og mindre planter til en annen pris?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-23, 19:19   #176
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.141
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Det er mange faktorer som spiller inn ja, og noen planter er bare sære og vanskelige. Jeg elsker georginer, men de liker tydeligvis ikke meg for de dør veldig fort, og knoller spirer aldri, så jeg har gitt opp.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-23, 19:37   #177
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg har kjøpt ferdige georginer i år. Har noen knoller også, men får se hvor mye som kommer opp av dem. Jeg var nok litt sein med å sette dem i jorden, som vanlig.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-23, 09:21   #178
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.802
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2023

Ja, da er det juni og offisielt sommer, men her er det 4-5 grader på nettene og ikke over 10 på dagtid heller. Agurkplantene i drivhuset henger med nebbet og lengter etter høyere temperaturer. Tomatplantene er fortsatt fine, men vokser ikke særlig mye, de blomstrer, men det går heller sakte med tomatproduksjonen. Har hatt varme på i drivhuset om nettene, men har slått av på dagtid, mulig det var en tabbe. Langtidsvarselet gir ingen løfter om sommer, men det må vel bli bedre snart...

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-23, 09:47   #179
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage 2023

Georgineknollene mine har overlevd vinteren (stort sett), men de er blitt veldig lange og tynn. Jeg har satt dem over i potter med støtte, og håper at det hjelper på.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-23, 10:13   #180
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Georgineknollene mine har overlevd vinteren (stort sett), men de er blitt veldig lange og tynn. Jeg har satt dem over i potter med støtte, og håper at det hjelper på.

Jeg har toppet mine jevnlig siden de kom opp. Det er fortsatt ikke for sent, du får mange flere blomster og de knekker ikke så fort. Det går nok en uke ekstra eller to før du da får blomster, men tynne og ranglete georginer blir det uansett ikke så mye på.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no