Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Krymping på Tom og Trine ulltøy

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-06, 15:10   #21
Nøve
Fullverdig medlem
 
Nøve sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På Kongens berg
Innlegg: 40
Nøve har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Krymping på Tom og Trine ulltøy

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Dette er da det nye skyllemiddelet.

Ser at skyllemiddelet inneholder lanolin. Det må jo være bra. Har de forresten også skyllemiddelet uten parfyme? Noen som vet?

Nøve er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 22:09   #22
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Krymping på Tom og Trine ulltøy

Opprinnelig lagt inn av Nøve, her.

Har de forresten også skyllemiddelet uten parfyme? Noen som vet?

Ser ut til at de bare har disse tre produktene: http://www.lilleborg.no/eway/default...52:1:0:0:::0:0

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 00:16   #23
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krymping på Tom og Trine ulltøy

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Tar ikke det vekk ullas gode isolerende egenskaper? Har alltid hørt at man ikke skal bruke tøymykner på ull?

Det har jeg også hørt. Du hindrer også at ullen tar opp fukten.

Opprinnelig lagt inn av Dolly

det blir jo helt elektrisk hvis man ikke bruker det.. og jeg trodde det var da det kunne bli stivt og seigt...

Ulltøy blir da ikke elektrisk? Nå har jeg aldri vært borti ulltøy fra Tom og Trine, da. Noe sier meg at jeg ikke kommer til å gjøre det heller …

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 08:23   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krymping på Tom og Trine ulltøy

Vi har en god del ullklær fra Tom og Trine. Det vasker vi på ullprogram 40 grader med en dansk ullsåpe som er uparfymert. Vi har ikke opplevd at det har krympet, heller ikke at det har blitt hull i det. Ullklærne arves nå av nummer to og de er like fine som de var for 3 år siden da eldstemann brukte dem.
Vi har masse ullklær i de fleste merker. Tom og Trine er ikke like slitt som de vi har av merket Engel (nøstebarn), men det er vel fordi Engel er ubehandlet vil jeg tro og i utgangspunktet ikke bør vaskes i maskin.

Jeg ville ikke brukt tøymykner til ull. Jeg ser ikke poenget i å tilsette mer enn høyst nødvendig i vasken. Lanolinholdig tøymykner på et behandlet ullplagg har heller ikke mye for seg ettersom lanolinet ikke gjør noe nytte for seg når ulla er behandlet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 17:18   #25
Dolly
Køntri-star
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Klepp
Innlegg: 290
Dolly er litt kulDolly er litt kul
Standard

Sv: Krymping på Tom og Trine ulltøy

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det har jeg også hørt. Du hindrer også at ullen tar opp fukten.

Ulltøy blir da ikke elektrisk? Nå har jeg aldri vært borti ulltøy fra Tom og Trine, da. Noe sier meg at jeg ikke kommer til å gjøre det heller …

det blir elektrisk når man har det i tørketrommel..

__________________
Dolly, mamma til Sarah jan. 05 og Emma april 08
Dolly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 17:21   #26
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krymping på Tom og Trine ulltøy

Jeg kjenner bare at jeg tviler på egenskapene til ull som både tåler 60 grader, tørketrommel og blir utsatt for tøymykner. Det er jo et naturmateriale - og det er de naturlige egenskapene jeg er ute etter når vi kjøper ull fremfor bomull.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 17:37   #27
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Krymping på Tom og Trine ulltøy

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg kjenner bare at jeg tviler på egenskapene til ull som både tåler 60 grader, tørketrommel og blir utsatt for tøymykner. Det er jo et naturmateriale - og det er de naturlige egenskapene jeg er ute etter når vi kjøper ull fremfor bomull.

Tenker litt det samme. Ullklær trenger ikke vaskes så hyppig. Jeg lufter det ofte og må jeg vaske det så skyller jeg det enten på ullprogram i litt milo eller for hånd.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 17:42   #28
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krymping på Tom og Trine ulltøy

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

Tenker litt det samme. Ullklær trenger ikke vaskes så hyppig. Jeg lufter det ofte og må jeg vaske det så skyller jeg det enten på ullprogram i litt milo eller for hånd.

Ullklær som er behandlet må vaskes like ofte som andre klær. Det er bare ubehandlet ull som ikke trenger å vaskes ofte.

Ubehandlede ullklær er det aller beste. Det som dessverre vi har erfart er at vår minstemann har reagert veldig på ubehandlet ull. Eksem over hele kroppen. Han reagerer ikke på behandlet ull heldigvis og jeg vil si at behandlet ull er bedre enn ikke ull i det hele tatt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 17:45   #29
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krymping på Tom og Trine ulltøy

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Han reagerer ikke på behandlet ull heldigvis og jeg vil si at behandlet ull er bedre enn ikke ull i det hele tatt.

Også når det "mishandles" med høye temperaturer og kjemiske stoffer?

Hvilke egenskaper er det egentlig som forsvinner når ulla behandles?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 17:46   #30
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krymping på Tom og Trine ulltøy

Opprinnelig lagt inn av Dolly, her.

det blir elektrisk når man har det i tørketrommel..

Jammen kjære vene. Ull skal da ikke i trommel?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 17:48   #31
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krymping på Tom og Trine ulltøy

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Også når det "mishandles" med høye temperaturer og kjemiske stoffer?

Hvilke egenskaper er det egentlig som forsvinner når ulla behandles?

Jeg vil tro at de antibakterielle egenskapene i ulla forsvinner når den behandles.

At behandlede ullplagg holder varmen godt merker jeg på ungene som bruker slike klær. Det er himmelvid forskjell på å bruke behandlede ullklær framfor å bruke bomull.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 17:51   #32
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krymping på Tom og Trine ulltøy

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

At behandlede ullplagg holder varmen godt merker jeg på ungene som bruker slike klær. Det er himmelvid forskjell på å bruke behandlede ullklær framfor å bruke bomull.

Det merker jeg også - på de ullplaggene vi har som er behandlet. Men Tom og Trine ble veldig stive og rare etter å ha blitt behandlet etter vaskeanvisningen i fjor - og da syns jeg verken de holdt på varmen eller oppførte seg som noe annet enn en dårlig bomullsbody.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 17:53   #33
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krymping på Tom og Trine ulltøy

Jeg har aldri forsøkt å vaske Tom og Trine på mer enn 40 grader på ullprogram, og etter det jeg nå har lest tror jeg ikke jeg skal forsøke det heller.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 17:55   #34
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krymping på Tom og Trine ulltøy

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har aldri forsøkt å vaske Tom og Trine på mer enn 40 grader på ullprogram, og etter det jeg nå har lest tror jeg ikke jeg skal forsøke det heller.

Jeg hadde en body som var for stor i fjor liggende, og gir den en ny sjanse i år. Vasker den kun for hånd - med mindre den får bæsj eller tiss på seg - da må den vel i vaskemaskin?

Til nå er den vasket tre ganger og er fortsatt myk og fin.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 17:57   #35
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krymping på Tom og Trine ulltøy

Den bør i vaskemaskin hvis den får bæsj eller tiss på seg ja, men er du tidlig ute og tar flekken med gallesåpe og i tillegg vasker godt så trenger du ikke å vaske den så hardt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 18:02   #36
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krymping på Tom og Trine ulltøy

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er pussig hvor stor forskjell det er på erfaringene. Lillegutt gikk konstant i ullbodyer og -longser fra Tom&Trine hele vintersesongen i fjor, og det var knapt hull i noen av dem. Min teori er at det er forskjellene på vaskemaskinene som gjør det.

Ja, det er merkelig hvor forskjellig erfaringene er. Det ble vasket på ullprogram, 30 grader, med ullvaskemiddel, og aldri tromlet. Nøstebarnbodyene som ble behandlet på helt samme måte holdt seg helt fint. Men forskjellen gikk ikke bare på slitasjehullene som dukket opp, det handlet også om at det ble stivt og rart, og at jeg opplevde at Tormod ble klam i T&T-body, noe han aldri har blitt i annet ulltøy verken før eller siden.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no