Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

TV2 - fattige barn i Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-13, 09:32   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

TV2 - fattige barn i Norge

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...n-3962529.html

Det som forundrer meg, er at man "måtte" si opp jobben.
Hvorfor må man det? Jeg klarer ikke å se en eneste grunn til at man må si opp en jobb, annet enn man har skjøttet den så dårlig at man får avskjed om man ikke sier opp frivillig.

Det å ha et arbeidstakerforhold er jo en av bærebjelkene for at man skal kunne få støtte i NAV-systemet. (Dette er selvopplevd). Sier man opp jobben, sier man fra seg en del goder.

Er det mulig å få kommunisert dette til mennesker at man ikke under noen omstendigheter må si opp jobben?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 09:38   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Jeg syns det er problematisk og ufølsomt å skulle diskutere hvilke årsaker en navngitt person har til å si opp jobben og liker ikke tråder av dette kaliberet i det hele tatt.

Jeg kan fint se for meg at man er nødt til å si opp jobben om man f.eks. jobber skift i nordsjøen og plutselig blir alene med barna uten å ha et nettverk rundt seg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 09:41   #3
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Her er jeg enig med Tally. Jeg kan tenke meg ganske mange situasjoner som kan føre til at noen må si opp jobben. Det kan blant annet handle om skiftjobbing, også på land, som er uforenlig med aleneforeldertilværelsen.

Man skal dessuten være klar over at det ikke nødvendigvis er superenkelt å få seg ufaglært arbeid i Norge.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 09:43   #4
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Enig, det er veldig mye vi ikke vet her, og lite fruktbart å spekulere.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 09:44   #5
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Veldig enig med Tallulah.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 09:47   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Det var ikke meningen å henge ut denne personen i denne artikkelen, men jeg synes det bør kommuniseres ut at man bør være særdeles forsiktig med å si opp en jobb.

Har man et arbeidstakerfohold er det lettere å forhandle med arbeidsgiver om omplassering/andre arbeidsoppgaver i en periode, enn å skulle starte helt på scratch.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 09:50   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

annemede, jeg tror virkelig ikke dette er informasjon de fleste ikke er klar over. Ei heller er det gitt at det du skisserer ikke er prøvd. Folk som havner i et slikt uføre er ikke nødvendigvis dumme.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 09:51   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Jeg var ikke klar over det. For 7 år siden.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 09:54   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.567
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Hadde jeg vært i min gamle jobb da jeg ble alene, hadde jeg måttet si opp jobben. Det finnes ingen rundt meg som kunne passet ungen min mens jeg var på kvelds- og helgevakter, faren hans "funker ikke" og barnehagene er enn så lenge ikke tilpasset skiftarbeid.

Er man frisk, men ikke kan beholde jobben pga. arbeidstidene, vel da har man jo ingen rettigheter hos NAV. Man kan si opp og få stødnad etter 8 uker (?) karantene.

Det blir rett og slett for teit å påstå at man aldri må si opp jobben.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 09:57   #10
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.851
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Enig med Tallulah jeg også.

Ei jeg er venn, ed på fb har lagt ut link til den saken, enkelte av de som kommenterer får meg til å sette kaffen i halsen omtrent. Jeg blir sjokkert over hva enkelte får seg til å si.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 09:58   #11
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hadde jeg vært i min gamle jobb da jeg ble alene, hadde jeg måttet si opp jobben. Det finnes ingen rundt meg som kunne passet ungen min mens jeg var på kvelds- og helgevakter, faren hans "funker ikke" og barnehagene er enn så lenge ikke tilpasset skiftarbeid.

Er man frisk, men ikke kan beholde jobben pga. arbeidstidene, vel da har man jo ingen rettigheter hos NAV. Man kan si opp og få stødnad etter 8 uker (?) karantene.

Det blir rett og slett for teit å påstå at man aldri må si opp jobben.

Men sånn som det er nå, så sier du fra deg opparbeidete rettigheter i det du sier opp jobben.

Rettighetene man har, henger sammen med arbeidstakerforholdet.

Ja man får arbeidsledighetstrygd etter x-antall uker. Og dette kan man ha i 2 år?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 10:00   #12
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.567
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Rettigheter til hva? Det er vel ingen rettighet at bedriften finner opp en stilling med arbeidstider som passer meg. Sannsynligheten for at det skjer er nok større om man har en jobb som krever utdannelse, jeg jobbet på Meny, der skaper de ikke dagstillinger bare fordi noen opplever et samlivsbrudd, og det skjønner jeg virkelig.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 10:02   #13
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Rettigheter til hva? Det er vel ingen rettighet at bedriften finner opp en stilling med arbeidstider som passer meg. Sannsynligheten for at det skjer er nok større om man har en jobb som krever utdannelse, jeg jobbet på Meny, der skaper de ikke dagstillinger bare fordi noen opplever et samlivsbrudd, og det skjønner jeg virkelig.

Rettigheter til sykepenger blant annet.

Jeg har jobbet et sted hvor de klarte å tilpasse til personer som ble alene i en periode, slik at de fikk hodet over vannet i det minste.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 10:04   #14
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Uansett har jo NAV mulighet til å komme på banen for å pushe arbeidsgiver til å tilrettelegge for arbeidstaker. Det må jo uansett være mer gunstig at en person jobber litt enn ingenting.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 10:04   #15
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.567
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Det stemmer ikke. Man får sykepenger om man er for syk til å være reell arbeidssøker.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 10:05   #16
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det stemmer ikke. Man får sykepenger om man er for syk til å være reell arbeidssøker.

Det stemmer ikke for alle.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 10:06   #17
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.567
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Jada, bli spydig fordi du ikke får medhold i å henge ut enkeltpersoner som teite. Kjip dag i dag?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 10:07   #18
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Men verken NAV eller arbeidsgiver har noen plikt til å gi ansatte arbeidstider som er forenelig med å ha eneansvar for barn. Man har ingen rettigheter å få tilrettelagt arbeidstid om man ikke er syk?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 10:07   #19
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Jeg hevder ikke at noen er teite. Jeg ønsker å opplyse om at man ikke bør si opp en jobb man har.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 10:08   #20
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: TV2 - fattige barn i Norge

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Men verken NAV eller arbeidsgiver har noen plikt til å gi ansatte arbeidstider som er forenelig med å ha eneansvar for barn. Man har ingen rettigheter å få tilrettelagt arbeidstid om man ikke er syk?

det finnes flere arbeidsgivere som ønsker å tilrettelegge for at arbeidstakerne skal kunne jobbe.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no