Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-11, 10:00   #121
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Denne tråden må eg berre få med meg.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:03   #122
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

Denne tråden må eg berre få med meg.

Jeg og

Men først, ut å hive sylteagurkene i søpla!

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:03   #123
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Her står det endel om kildekritikk.
Versågod Venhild.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:03   #124
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Men altså, om eg har forstått det rett. Lillesøster fekk utslett og feber etter den eine vaksina ho tok i følge vaksineprogrammet. Det er jo ein av biverknadene til HPV- vaksina og tydelegvis. Betyr det at ho er skada for livet? For av og til ville det i så fall forklart ein heil del....

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:04   #125
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Venhild, her.

Kan vi begynne å snakke sak her snart?

Jeg har spurt deg saklige spørsmål. Jeg foreslår du svarer på dem.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:05   #126
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Her står det endel om kildekritikk.
Versågod Venhild.

Og den siden vil du at jeg skal tro på?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:06   #127
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

Men altså, om eg har forstått det rett. Lillesøster fekk utslett og feber etter den eine vaksina ho tok i følge vaksineprogrammet. Det er jo ein av biverknadene til HPV- vaksina og tydelegvis. Betyr det at ho er skada for livet? For av og til ville det i så fall forklart ein heil del....

Jeg vil anta at lillesøster ikke har fått HPV-vaksina da den gis til jenter i 7.klasse.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:07   #128
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Og den siden vil du at jeg skal tro på?

Faen, er det jeg som ikke sjekka kildene mine skikkelig nå.
HiO har sagt vi skal bruke den så det så.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:07   #129
Venhild
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 17
Venhild bør skjerpe seg
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, jeg tror ikke du en gang vet hva ordet betyr faktisk. Det betyr ikke at man er mistenksom mot "øvrigheta", det betyr ikke at man vektlegger informasjon sterkere jo mer alternativ den er. Det betyr at man sjekker opp kildene til de som hevder noe.

Jeg spør deg igjen:
Synes du det er rimelig å si at "de 11 norske jentene som foreløpig har fått liv og helse ødelagt av HPV-vaksinen." når du leser linken til legemiddelverket, hvor det står at det var stort sett besvimelse og allergi og de to med mer sære symptomer, så var vaksinen tatt så lang tid i forveien at det er helt usikkert om det er vaksinen som har skylden?

For ordens skyld: Jeg driver ikke og argumenterer hverken for eller imot at folk skal ta vaksinen. Men vås blir jeg sur av.

I en sak der myndighetene fronter en sak i media og i informasjonsbrev til jentens foreldre så er det å belyse myndighetenes egne uttalelser av ytterste viktighet vil jeg si. For: hvorfor forteller de ikke disse tingene i informasjonen til foreldrene, eller til jentene selv? Kan det være fordi myndighetene har sendt foreldrene en salgsfolder?

Uansett, artikkelen jeg linket til i begynnelsen av tråden setter denne nedhysjede informasjonen sammen og viser hva som ikke er blitt fortalt av beslutningstagerne for vaksineforsøket, hvilke kilder er da bedre å bruke enn de som har informasjonen men ikke ga den?

Anbefaler dessuten at du ser de videoene jeg har lagt med her: http://www.foreldreportalen.no/forum...&postcount=103 Jeg dyrker ikke øvrigheta som noen sannhetskilde, men jeg synes sannheten om øvrigheta (i vaksinesammenheng er det FHI her i landet) bør belyses.

Venhild.

Venhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:10   #130
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Ja, det er sånn de rekrutterer. Bare vent, snart står det en diger mafiosomann på døra med en bøtte sylteagurk under armen og forventer at du enten hjelper ham med å spre sylteagurkene, eller tar en lur med fiskene.

De kommer til å fylle lommene dine med småpenger, og senke deg ned i elva. Jmf. Dr. Proktors Tidsbadekar.

Jeg tror jeg glatt hadde påført datteren min blåmerker og litt hevelse i armen om hun slapp livmorhalskreft, men nå er jeg jo bra gærn og da!


Sist redigert av Left : 09-02-11 kl 13:08.
  Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:10   #131
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Er dette bare et vaksineforsøk da? Er ikke vaksinen nå en del av vaksineprogrammet?

Jeg er glad jeg ennå har et år på å bestemme meg 100% om mellomsøster skal få vaksinen eller ikke. Jeg har også snakket med helsesøster og fått grønt lys for å vente et år, om jeg fremdeles er usikker.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:11   #132
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

(som et ørlite apropos, du trenger ikke å undertegne alle innlegg med nicket ditt. Vi ser jo det uansett. )

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:11   #133
Venhild
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 17
Venhild bør skjerpe seg
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg har spurt deg saklige spørsmål. Jeg foreslår du svarer på dem.

Beklager hvis noen av dine spørsmål har gått meg hus forbi Esme Skrolla fort igjennom tråden her og fant ingen spørsmål jeg ikke hadde svart deg på, men fyr løs igjen om jeg tar feil.

Venhild.

Venhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:12   #134
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Man kan få hodepine av paracet.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:14   #135
Venhild
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 17
Venhild bør skjerpe seg
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Er dette bare et vaksineforsøk da? Er ikke vaksinen nå en del av vaksineprogrammet?

Jeg er glad jeg ennå har et år på å bestemme meg 100% om mellomsøster skal få vaksinen eller ikke. Jeg har også snakket med helsesøster og fått grønt lys for å vente et år, om jeg fremdeles er usikker.

Jo, vaksinen er en del av barnevaksinasjonsprogrammet nå, men det er like full et vaksineforsøk. All den tid det enda ikke er forsket på hvorvidt vaksinen forbygger kreft, og heller ikke forsket på om den kan forårsake kreft. - dessuten antar man bare pr dags dato at livmorhalskreft kommer av HPV-viruset, skal vi tro Rikshospitalet.

Venhild.

Venhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:15   #136
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Risiko for hva da? Elveblest? Kriblinger?

Jeg tror Venhild tror at livmorhalskreft er noe man kan få av vaksinen, ikke at det er det den beskytter mot:

Opprinnelig lagt inn av Venhild, her.

La meg forsøke å vise mine bekymringer vedrørende vaksinen:

"Vi kjenner i dag ikke årsaken til livmorhalskreft, men i mange tilfeller antas det at et virus (HPV) har betydning." ~ Rikshospitalet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:20   #137
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg vil anta at lillesøster ikke har fått HPV-vaksina da den gis til jenter i 7.klasse.

Nei, det har ho ikkje. Men biverknadene er nå stort sett dei same som ved alle vaksiner der det ut for for meg i alle fall. Lett feber, øm i stikket, vondt i armen, utslett. Kan ikkje sei at desse biverknadane er så mykje verre for HPV enn for krupp.

Krupp?? Meinte meslinger. *går og lager meg kaffi, ikkje våken*

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:21   #138
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet mitt?

Opprinnelig lagt inn av Venhild, her.

I en sak der myndighetene fronter en sak i media og i informasjonsbrev til jentens foreldre så er det å belyse myndighetenes egne uttalelser av ytterste viktighet vil jeg si. For: hvorfor forteller de ikke disse tingene i informasjonen til foreldrene, eller til jentene selv? Kan det være fordi myndighetene har sendt foreldrene en salgsfolder?

Uansett, artikkelen jeg linket til i begynnelsen av tråden setter denne nedhysjede informasjonen sammen og viser hva som ikke er blitt fortalt av beslutningstagerne for vaksineforsøket, hvilke kilder er da bedre å bruke enn de som har informasjonen men ikke ga den?

Anbefaler dessuten at du ser de videoene jeg har lagt med her: http://www.foreldreportalen.no/forum...&postcount=103 Jeg dyrker ikke øvrigheta som noen sannhetskilde, men jeg synes sannheten om øvrigheta (i vaksinesammenheng er det FHI her i landet) bør belyses.

Venhild.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:27   #139
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Det eneste jeg føler trang til etter å ha lest den siden det linkes til i startinnlegget, er å rulle rundt på gulvet i latterkrampe.

Det skumle er at det faktisk finnes folk som tror dette er vitenskapelig holdbar argumentasjon. Det underminerer egentlig det meste jeg tror på, men får meg til å opprettholde mitt noe misantropiske grunnsyn.

Kanskje du skal finne deg et mindre utdannet publikum å spre propagandaen din på, Venhild? Her inne står nemlig ganske mange av oss i ledtog med Djevelen og de skumle, skumle Myndighetene.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:28   #140
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Om du vil vite noe om studien som ble gjort i forkant av at vaksinen ble innført i vaksineprogrammet, så bør du søke på Future II studien.
Her kan du finne litt informasjon:
http://www.cfp.ca/cgi/content/full/53/12/2157

Folkehelseinstituttet:
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...97:1:0:0:::0:0

Lommelegen belyser usikkerhetene:
http://www.lommelegen.no/811250/omdiskutert-hpv-vaksine

Wikipedia er kanskje ikke beste kilden, men her finner du veldig mange gode referanser i bunn:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gardasil

Bivirkningene av denne vaksinen er ikke ulik bivirkningen av andre vaksiner, men det er rapportert om ytterst få alvorlige tilfeller. Og de tilfellene som er rapportert kan man ikke konkludere med at det er vaksinen som er skylden.
Det den største kritikken går ut på, er at man ikke vet holdbarheten og at man lar det bli en hvilepute. Man har sett gode resultater ved at kvinner jevnlig går til GU og tar prøver av livmorhalsen, om man tar vaksinen så kan mange kanskje begynne å velge bort dette. Og det er ikke sikkert er helt heldig.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
folkets info, hpv-vaksinen, klassiker


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no