Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-15, 09:07   #41
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Vannkringler glemte jeg, det har jeg lovet jentungen at jeg skal bake.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 09:33   #42
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Cookies, en batch med nøtter og mørk sjokolade, en med melkesjokolade
Berlinerkranser
pepperkaker
Mozart-kuler
annen konfekt, Troika hørtes innmari digg ut, oppskrift?

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 09:38   #43
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Pepperkaker, pepperkakehus, pepperkakehjerter til vinduene.
Hvite kakemenn.
Colakaker. Må bake to ganger, sikkert!
Ristopper, sånne med puffet ris og sjokolade...
Krumkaker.
Neiman-Marcus cookies.

Har lagd: Mørlefse og er halvveis i hjemmelaget Bounty. Mangler sjokoladedyppen.

Karameller.
Seig"menn" (Det blir stjerner siden de er enkle å stikke ut)

Jeg har lyst til å lage kokosmakroner til meg selv, siden jeg elsker kokos.

Og for å bruke opp alle eggeplommene fra melisglasuren, så har jeg lyst til å prøve denne:
Fyrstekake fra Komnes bygdekvinnelag

Ingredienser
250 g hvetemel
165 g margarin
1 ss fløte 1 stk egg
125 g sukker
2 ts Bakepulver

Fremgangsmåte
Smuldre smøret i melet, tilsett eggeplommen, fløten og bakepulveret.Arbeid med deigen til den blir smidig. Settes gjerne kjølig et par timer. 2/3 av deigen has i en form på 26 cm. Resten skal brukes oppå kaka.
Fyllet:
5 eggeplommer
250 g melis
300 g malte mandler
evnt 1/4 ts kanel og 1/4 ts kardemomme
Pisk eggeplommene og bland alt godt sammen. Blir fyllet litt fast, kan du gjerne tilsette 2-3 ss sherry. Det gjør den lille forskjellenen!
Ha fyllet i formen og ha resten av deigen oppå tilslutt. Lag det tradisjonelle rutemønsteret på toppen, eller lag ditt eget. Går også an å lage et helt lokk.
Stekes ved 180 grader i ca 1 time. Bedre at den er litt for lite, enn litt for mye stekt.
Kos dere!
Mvh
Komnes bygdekvinnelag
Hilde Jørnby Hyllseth

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 10:32   #44
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Vi er ikke spesielt glad i julekaker hos oss, men noe må vi jo bake for å få den gode lukten i huset.

Krumkaker - beste julekakene!
Pepperkaker - det er det eneste i verden som er bedre i kjøpt form enn hjemmelaget, så det gidder jeg ikke bruke energi på å bake. Jeg tenker å gjøre som i fjor: kjøpe deig hos det beste bakeriet i byen, sånn at ungene får bake ut og grise med pynt.
Små konfekter med hasselnøtter, kokos, gelétopper, kaffe og sjokolade.
Kokosmakroner?

Og det er vel omtrent det, egentlig.

Edit: De vepsebolene noen nevnte tidligere så forresten veldig gode ut, marengs liker vi alle sammen, så det er kanskje noe å vurdere.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 10:34   #45
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Sarah Bernhard
Pepperkaker
Pikekyss,
og noe konfektaktig

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 10:35   #46
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Jeg baker kakemenner, sirupsnipper, berlinerkranser, kransekakestenger, triple chocolate chip cookies, sugar cookies, sandnøtter og pepperkaker (av ferdig deig) + risboller.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 10:52   #47
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Pepperkaker
Peppernøtter
Fruktkake, den må jeg lage nå så den kan ligge og godgjøre seg.
Kolakaker tror jeg
Konfekt av noe slag
Biscotti

Vi pleier å få noen slag også.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 12:00   #48
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Ikke særlig mye, men kanskje Teofelias fantastiske sjokolade-med-dumle-og-marshmellows, hvis jeg får ånden over meg.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 12:14   #49
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Julebrød i alle fall. Mormor sin oppskrift.
muligens grovbrød med rosiner også, det er en greie jeg har fra barndommen.

Kakebaksten blir lettere i år, snopelagingen tvert imot.
De siste årene har vi unngått egg, og det er ikke så lett, men nå tåler guttungen egg, så det er jo fint. Derimot tåler han ikke nøtter, så mannens hjemmelagede troika, knallgode som de er, utgår dessverre. Vi avventer barnelegen 17.12 for å få avklart om vi kan lage sjokoladetrøfler og denslags, ettersom det ikke er så lett å finne sjokolade uten spor av nøtter

Vi baker i alle fall julemenn (kakemenn) og pepperkaker, lager sjokolademakroner og sjokoladesprut (sjokolademarengs) i alle fall, og sikkert krumkaker. Oppskriftene er ikke på nett, men jeg kan muligens finne dem digitalt så jeg kan klippe og lime etterhvert.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 12:15   #50
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Ingenting.

Skal kjøpe pepperkaker og krumkaker, og så gleder jeg meg til kremtopper! Bakt pepperkaker og cookies før, men de blir jo bare liggende og man har lagt på seg 4 kg i mars.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 15:34   #51
Varta
Bookhouse girl
 
Varta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 483
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Har pådratt meg svangerskapsdiabetes, så jeg tror det blir lite av det sukkerholdige. Men brente mandler må jeg nok lage, og Nigellas sjokoladefudge. Og så skal jeg saumfare lavkarboblogger etter noe jeg kanskje kan spise mer enn en av uten at blodsukkeret går i taket (les: noe med peanøttsmør og sukrin, antagelig).

Ellers er sild obligatorisk, jeg kjører mammas karrisild, oberstinnesild, islandsk sitronsild og kaaanskje sennepssild hvis jeg gidder. Eller baconsilda jeg testet i fjor, den ble veldig populær. Og leverpostei!

Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 15:42   #52
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Jeg skal bake pepperkaker (inkl. hus), cookies og julevørterbrød, lage en del konfekt og grave litt laks.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 15:47   #53
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

I år er det knapt med tid og andre ting som spiller inn så lista er lagt lavere enn ellers(ikke at den var så høy fra før). Det blir delfiakake(lages lillejulasften) med mye godt i, julemuffins(gammeldagse små med sitron og rosiner, supre i fryseren) og pepperkaker. Rundstykker dersom det skulle dukke opp tid. Har lyst på karamellkaker og havreflarn også men får se. Pappa har bestilt lokale lefser og sylteflesk fra der jeg er fra som han tar med når han kommer.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 16:43   #54
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Det som ryker først unna hos oss, er havreflarn, julekake, kokosmakroner, pepperkaker, sandnøtter og krumkaker, så da blir det nok "bare" disse.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 17:14   #55
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Re: Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Opprinnelig lagt inn av Varta, her.

Har pådratt meg svangerskapsdiabetes, så jeg tror det blir lite av det sukkerholdige. Men brente mandler må jeg nok lage, og Nigellas sjokoladefudge. Og så skal jeg saumfare lavkarboblogger etter noe jeg kanskje kan spise mer enn en av uten at blodsukkeret går i taket (les: noe med peanøttsmør og sukrin, antagelig).

Ellers er sild obligatorisk, jeg kjører mammas karrisild, oberstinnesild, islandsk sitronsild og kaaanskje sennepssild hvis jeg gidder. Eller baconsilda jeg testet i fjor, den ble veldig populær. Og leverpostei!

Du må gjerne dele sildeoppskriftene!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 17:56   #56
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.185
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Ikke så mye, Paleo animal crackers ihvertfall.
Har også tenkt å bake litt kjeks til å gi bort, men vet ikke helt hva enda. Kanskje mochakjeksene jeg lagde til svigerfar.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 17:57   #57
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Får se hva vi rekker, men i hvert fall pepperkaker, kanelpinner, sandnøtter og kokosmakroner. Alt glutenfritt utenom pepperkakene. Og så tror jeg vi må ha Sarah Bernhard igjen... eller ikke. Farlig godt! Ja, også må vi ha litt aniskringler og rundstykker og slikt.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-15, 19:42   #58
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Jeg har allerede bakt rundstykker (Nennes i en litt grovere variant + langtidshevede surdeigsrundstykker), aniskringler, kanelboller og krydderkake. Trettenåringen skal bake "rengakake" (lokal bakst), vi skal bake pepperkaker også det vi gidder og rekker og får lyst på. Med en nyfødt liten kar i fanget vet vi ikke helt hvordan adventa blir, så vi gjør det vi får lyst til og legger få planer. Forresten, jeg holdt på å glemme at jeg skal bake lussekatter og noe mer med safran. Mange lussekatter, jeg elsker safranbakst!

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-15, 00:37   #59
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Rundstykker
Pepperkaker
Risboller
Kokosmakroner
Kjeks med sjokoladebiter
Krumkaker
Kanskje jeg prøver meg på mammas delfiakake også i år

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-15, 08:24   #60
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Himmel og hav, som dere baker. :imponert: Når får dere tid til alt dette, da?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no