Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kransekake - minutt for minutt

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-16, 22:10   #21
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Husk smale pølser og ikke alt for klissete deig når du setter i gang, da!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 22:39   #22
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Jeg er bortimot stum av beundering.

Jeg har fortsatt et håp om å få til pepperkakebaking i morgen med pynting på lille julaften, men vi får nå se.

Jeg har kjøpt inn til kransekake, marsipan, serinakaker, CCCB, vanlige brownies og altså pepperkaker, men det ser ut til at det bare er det siste som blir realisert.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 22:51   #23
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Ikke hør på Gaia. Hvis pølsene blir for smale, så blir kransekaka tørr. Ingrid Espelid sier tommelfingertykkelse, mine fingre er litt tykkere så jeg går for pekefingertykkelse. I det hele tatt er det lurt å gjøre slik fru Espelid sier. I kokeboka bruker hun tre eggehviter første dag (til 500 g mandler og 500 g melis), og så blander hun inn to halvpiskede eggehviter til den andre dagen. På fjernsynskjøkkenet har hun i alt samtidig, og venter ikke like lenge mellom hver operasjon. Etter min erfaring er det ventingen som gjør at det ikke flyter/eser utover. Først blande sammen og varme opp, så vente 24 timer, så blande inn to eggehviter til, vent minst 2 timer, rull ut og stek.

https://tv.nrk.no/serie/fjernsynskjo...84/26-04-1984#

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 22:54   #24
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Forresten; nonstick kransekakeformer må også smøres og meles. Ikke stol på reklamen som sier at du slipper.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:07   #25
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Ikke hør på Gaia. Hvis pølsene blir for smale, så blir kransekaka tørr. Ingrid Espelid sier tommelfingertykkelse, mine fingre er litt tykkere så jeg går for pekefingertykkelse. I det hele tatt er det lurt å gjøre slik fru Espelid sier. I kokeboka bruker hun tre eggehviter første dag (til 500 g mandler og 500 g melis), og så blander hun inn to halvpiskede eggehviter til den andre dagen. På fjernsynskjøkkenet har hun i alt samtidig, og venter ikke like lenge mellom hver operasjon. Etter min erfaring er det ventingen som gjør at det ikke flyter/eser utover. Først blande sammen og varme opp, så vente 24 timer, så blande inn to eggehviter til, vent minst 2 timer, rull ut og stek.

https://tv.nrk.no/serie/fjernsynskjo...84/26-04-1984#



Venninnen min sverger til å kverne, blande (ikke varme) og bake ut samme dag. Vet du hvorfor det er lurt å varme? Hvilket (endret) resultat gir det?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:13   #26
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Den blir seigere, og du får fjernet noe av heve-evnen til eggene. Det er viktig, siden kransekaker helst ikke skal være luftige. Jeg varmer som regel i mikroen, og tar det ut og knar med jevne mellomrom. Ser tydelig forskjell på massen før og etter varming.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:14   #27
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Forresten; nonstick kransekakeformer må også smøres og meles. Ikke stol på reklamen som sier at du slipper.

Det har jeg gjettet. JEg har non-stick. Og vurdererer nå om jeg skal smøre med olje, formfett eller klarnet smør. :kransekakenerd:

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:18   #28
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Klarnet smør, og hvetemel eller semulegryn. Melet er nesten viktigere enn smøret.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:24   #29
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Jeg har en glutenallergiker-venninne som skal spise den, da er vel semulegryn eller hvetemel ut?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:44   #30
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Lurer på om jeg brukte potetmel et år, pga en allergiker. Ellers er det jo mulig å kjøpe litt glutenfritt mel. Du har ikke lyst til å skrape kransekake ut av formene, så det er viktig å få til smøringa.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:46   #31
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Potetmel har jeg jo i skuffen, det kan jeg vurdere. Smøre, strø, banke ut overflødig og så smøre igjen?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:50   #32
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Smøre, strø, banke ut; det holder. Jeg er ikke 100% sikker på potetmelet, så anbefaler en liten testrunde. Bruk den minste formen og bak ut toppen først. Da ser du om deigen funker også.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:51   #33
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Men før det er tid for å smøre former: kverning av mandler. Det blir i morgen. Kverne en gang eller to? Kverne en gang med mandler og en gang med melis og mandler? Vil jeg skjønne min egen mandelkvern? Er det ok å kverne mandlene en dag før de skal brukes, eller vil noe av den naturlige oljen forsvinne da?

Følg med på den spennende sagaen om kransekaken - minutt for minutt!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:59   #34
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Er du sikker på at de skåldede mandlene er tørre i morgen? Ingen problem å la malte mandler lugge litt, men hvis du kan la mandlene tørke i en dag til, ville jeg heller gjort det.

Kvern en gang, har aldri hørt noen som sier to.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 00:49   #35
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

For en som ikke spiser slikt så lurte jeg på hvorfor det plutselig ble snakk om pølser her i kaketråden

Så flink du er! Jeg følger med Her har jeg nettopp satt Nennes rundstykkedeig... Krumkakene er heller ikke bakt... Rice Krispie treats og cookies skulle vært laget, men altså... nei. Passet overhodet ikke med være syk nå liksom (når gjøre det det egentlig)... Tror jeg sitter her og ser på du baker i stedet jeg, Palmen

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 00:53   #36
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

For en som ikke spiser slikt så lurte jeg på hvorfor det plutselig ble snakk om pølser her i kaketråden

Så flink du er! Jeg følger med Her har jeg nettopp satt Nennes rundstykkedeig... Krumkakene er heller ikke bakt... Rice Krispie treats og cookies skulle vært laget, men altså... nei. Passet overhodet ikke med være syk nå liksom (når gjøre det det egentlig)... Tror jeg sitter her og ser på du baker i stedet jeg, Palmen

er det pølser eller kaker du ikke spiser, Izzi?

(Jeg lever etter prinsippet Altgårigrisen.)

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 00:56   #37
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Husk smale pølser og ikke alt for klissete deig når du setter i gang, da!

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

er det pølser eller kaker du ikke spiser, Izzi?

(Jeg lever etter prinsippet Altgårigrisen.)



Alt med nøtter og mandler - altså kransekake i dette tilfellet

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 09:44   #38
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Da jeg hadde håndkvern, malte jeg mandlene to ganger, første gang bare mandlene, og neste gang med melis - etter anvisning fra min bestemor. Nå som jeg har Kitchenaid-kvern med små hull, maler jeg dem bare én gang. Jeg ruller også pølsene til pekefingerstørrelse. Jeg smører med formfett. Jeg kverner, blander og baker samme kveld, jeg og. Har aldri hørt det med å ha i ekstra eggehvite, men det ville bli altfor flytende for mine kaker. Ellers regner jeg med at mandlene er tørre nok i dag. Hvis ikke, kan du kjøre en tur til i ovnen, men det vet du sikkert.

Til den som spurte om skålding, jeg skålder alle mandlene, og synes de smaker mye bedre enn de med skinn på, som blir for grove for meg, men det er en smakssak. Mine er i hvert fall lette og saftige.

Og der kom jeg på at jeg må pynte kransekaken min!

Blir gøy å høre hvordan det går med prosjektet ditt i dag.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 09:49   #39
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.216
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Jeg har håndkvern, 3CPO, så da blir det to ganger.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 19:39   #40
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kransekake - minutt for minutt

Nå er jeg spent- vurderer å bli en som baker kransekake nemlig, men da er det best å studere andre litt først.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no