Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mange private flyreiser (reiser t/r uten mellomlanding) planlegger du i 20
Ingen 37 23,72%
1 44 28,21%
2-3 43 27,56%
4-6 23 14,74%
7-10 6 3,85%
11 eller mer 2 1,28%
Økologisk biodynamisk kortreist brokkoli 1 0,64%
Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-17, 11:18   #21
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Vi er ellers mer miljøbevisst når det gjelder transport i det daglige enn når det gjelder ferier. Både mannen og jeg går eller sykler til jobb, og ungene er også oppdratt til å gå, sykle eller ta buss når vi kan. Bilen brukes lite i hverdagen.

Men som sagt, blir ikke fly i sommerferien i år. Ikke av miljøhensyn, men fordi det lønner seg, både økonomisk og praktisk, å gjøre det slik som vi gjør det, med en kombinasjon av bil og tog.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:19   #22
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 955
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Egentlig ingen, dvs det er fire reiser som er på planen, alle fire blir nok ikkje gjennomført, og av dei er det tre som det er mulig å bruke tog eller bil til. Det er dog ganske sannsynlig at den eine blir flytur, for ellers tar nok reisa ei veke kvar veg.

Og det kan glatt innrømmast at det er minst like mykje pga flyskrekk som pga miljøhensyn at eg ønsker å minimere flybruken.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:20   #23
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, altså til gjengjeld har jo jeg tenkt å leve mye kortere enn dere andre, så jeg tar min flykvote ut på færre år.

Tullehøne.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:22   #24
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, altså til gjengjeld har jo jeg tenkt å leve mye kortere enn dere andre, så jeg tar min flykvote ut på færre år.

Galgenhumor på høyt nivå.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:25   #25
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Vi flyr sånn ca hvert femte år, så jeg har ikke dårligst samvittighet for det. Likevel kommer vi nok til å tenke over alternativer når vi snart skal igang med ferieplanlegging. Jeg ivrer for tog, familien er mer lunken.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:25   #26
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Vi nordmenn har litt å gå på.

https://www.framtiden.no/aktuelt/tra...-i-europa.html

Sitat:

Tre av Europas 15 mest trafikkerte flystrekninger er norske innenriksruter, og 5,1 millioner nordmenn flyr nå like mye som 50 millioner EU-borgere.

Tre av de 11 mest trafikkerte flyrutene i Europa er norske innenriksruter: Gardermoen-Værnes (4), Gardermoen-Flesland (7) og Gardermoen-Sola (11). I 2010 var rutene henholdsvis den 8., 14. og 21. mest trafikkerte flyruten.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:26   #27
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Foreløpig ingen flyreiser i år som er planlagt.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:26   #28
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Vi flyr kun på feriereiser så det blir vanligvis en gang i året.
I år skal vi fly til Venezia t/r.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:26   #29
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Tull, liksom! Det er en nøye gjennomtenkt strategi fra mln side, jeg legger samme retorikk til grunnlag for kjolekjøp.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:32   #30
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Vi er ellers mer miljøbevisst når det gjelder transport i det daglige enn når det gjelder ferier. Både mannen og jeg går eller sykler til jobb, og ungene er også oppdratt til å gå, sykle eller ta buss når vi kan. Bilen brukes lite i hverdagen.

Vi har også relativt god miljøsamvittighet i hverdagen. Vi er langt under landssnittet når det gjelder bilkjøring, og prøver å bruke bein, sykkel og tog når vi kan.

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Vi nordmenn har litt å gå på.

https://www.framtiden.no/aktuelt/tra...-i-europa.html

Det er jo helt vilt. Og ganske så trist.

En jeg kjenner sa at de flyr mest mulig (som 8-9 turer i året) nå før det kommer restriksjoner eller høyere avgifter. Utrolig kjip innstilling synes jeg. (Men de er veldig nøye med kildesortering så klart. )

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:37   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Hvis det er lov å avspore litt; jeg har tenkt en del på dette og desentralisering. Jeg har en jobb hvor det reises ganske mye, og vi har kontakter i hvert fylke. Noen ganger skal folk fra alle fylkene møtes. Det er betydelig mindre flying om vi møtes i Oslo, enn i Tromsø f.eks. Om vi møtes i Tromsø må ALLE bortsett fra de som er basert i Tromsø fly. Møtes vi i Oslo kan alle på Østlandet ta tog og bil, og erfaringsmessig tar også dem fra sørlandet og Trondheim ofte toget også. Om man desentraliserer større statlige organisasjoner som har virksomhet som krever at man møtes face to face, så vil mange fler være nødt til å fly mer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:44   #32
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Jeg kommer sikkert til å fly mer og mer. Jeg har absolutt ikke vært alle steder i verden jeg ønsker å besøke og nå som ungene er større er det lett å reise med dem og etterhvert uten dem.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:45   #33
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Privat tar vi fly når vi skal på sommerferie. Og jeg valgte fly t/r Trondheim. Jeg kunne tatt tog, men det er dyrere, barna mistrives (bortskjemte) og vi har alle til dels svært dårlig erfaring med tog. Togturen blir lettere jo eldre og mer selvstendig barna blir. Det kan være tungt å reise med tog når det skjærer seg, reisen blir lang og barna blir tilbudt buss eller taxi uten sikring. Det har vi opplevd tre ganger allerede. Husholdningen vår kjører lite bil til gjengjeld, ca 4000 km i året, har familie fem og ti mil fra der vi bor. Vi reiser kollektivt eller sykler til hverdags.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:45   #34
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvis det er lov å avspore litt; jeg har tenkt en del på dette og desentralisering. Jeg har en jobb hvor det reises ganske mye, og vi har kontakter i hvert fylke. Noen ganger skal folk fra alle fylkene møtes. Det er betydelig mindre flying om vi møtes i Oslo, enn i Tromsø f.eks. Om vi møtes i Tromsø må ALLE bortsett fra de som er basert i Tromsø fly. Møtes vi i Oslo kan alle på Østlandet ta tog og bil, og erfaringsmessig tar også dem fra sørlandet og Trondheim ofte toget også. Om man desentraliserer større statlige organisasjoner som har virksomhet som krever at man møtes face to face, så vil mange fler være nødt til å fly mer.

Det vil jo gjelde hvis alt skal desentraliseres til Tromsø. Desentralisering til andre steder i Sør-Norge vil ha mindre effekt. Særlig hvis man som en del av dette legger opp til bedre samhandlingsverktøy som gjør fysiske møter mindre nødvendige. At det ligger statlige institusjoner også utenfor Oslo er jo ekstremt viktig, mener jeg. Det kan jo også skynde på utbygging av mer miljøvennlig infrastruktur over hele landet.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:45   #35
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Jeg kommer til å ha en eller to private reiser i år. Vi har i mange år ikke fløyet med familien i det hele tatt, så vi har litt å gå på.

Desentralisering og behov for å møtes personlig blir jo en avveingin i et stort regnskap. Det koser også mye med bilkjøring i det daglige og transport til og fra arbeid i en storby. Fler vil få lenger vei til jobb hvis enda fler skal jobbe og bo i den samme byen.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:49   #36
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

I år blir det ikke mange private flyreiser tror jeg. Svarte derfor 2-3. Vi har hytte i Spania, som vi selvsagt ønsker å bruke mest mulig og da er fly det eneste alternativet.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:50   #37
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det vil jo gjelde hvis alt skal desentraliseres til Tromsø. Desentralisering til andre steder i Sør-Norge vil ha mindre effekt. Særlig hvis man som en del av dette legger opp til bedre samhandlingsverktøy som gjør fysiske møter mindre nødvendige. At det ligger statlige institusjoner også utenfor Oslo er jo ekstremt viktig, mener jeg. Det kan jo også skynde på utbygging av mer miljøvennlig infrastruktur over hele landet.

Og bare så det er sagt, jeg mener at statlige institusjoner også bør ligge i Tromsø eller andre steder i Nord-Norge. Hvis økt antall flyreiser blir et motargument her, må vi skru av oljekrana i Nordsjøen først. Det vil virkelig monne ift. "statlige utslipp" både ved at oljeproduksjonen stoppes og ved at alle flyreisene som er knyttet til oljebransjen blir overflødige.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:56   #38
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

I år blir det ikke mange private flyreiser tror jeg. Svarte derfor 2-3. Vi har hytte i Spania, som vi selvsagt ønsker å bruke mest mulig og da er fly det eneste alternativet.

Dette viser jo hvor forskjellige vi er. 2-3 flyreiser i året er mange for meg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 12:00   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det vil jo gjelde hvis alt skal desentraliseres til Tromsø. Desentralisering til andre steder i Sør-Norge vil ha mindre effekt. Særlig hvis man som en del av dette legger opp til bedre samhandlingsverktøy som gjør fysiske møter mindre nødvendige. At det ligger statlige institusjoner også utenfor Oslo er jo ekstremt viktig, mener jeg. Det kan jo også skynde på utbygging av mer miljøvennlig infrastruktur over hele landet.

Jeg mener selvsagt ikke at alle statlige organisasjoner skal flyttes til Tromsø. Men desentralisering i Norge, vil kreve veldig mye mer flying. Skal hele Norge møtes i Trondheim, vil alle bortsett fra trønderne måtte fly. Og som jeg skrev: om man desentraliserer større organisasjoner som har virksomhet som krever at man møtes face to face. Det er ikke alt som kan løses via Skype. Jeg har jobbet med to prosjekt nå med flere land hvor det meste av møtevirksomhet har vårt på Skype, og det er virkelig ikke det samme, dessverre. Vi hadde sannsynligvis spart penger på å møtes face to face og jobbet effektivt en halv dag et par ganger.

Det var for øvrig ikke ment som et argument verken den ene eller andre veien, mer som en tankerekke over at Norge har endel utfordringer andre land ikke har, både på grunn av politikk rundt villet desentralisering og geografi. Det er ikke så rart da at det er mye flytrafikk fra Oslo til Stavanger, Trondheim og Bergen.

Bedre og raskere togforbindelse til de store byene vil hjelpe MYE.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 12:06   #40
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Vi brukar å ha ein privat flytur i året, i år ser det ut til å bli 2. Dei siste åra har vi valgt destinasjon med kortast og enklast mogeleg flytur til og frå, og deretter forflytta oss rundt med tog.

Eg skulle veldig gjerne hatt mogelegheit til å ta tog til og frå på jobbreiser, men det går dessverre ikkje. Flesteparten av møtene mine går heldigvis via Skype, men enkelte prosjektleiarar er kroniske på at ein må vere til stade i same rom for å få gjort det ein skal. Då prøvar eg å samle opp så mange møter som mogeleg, for å sleppe å ta fleire turar enn nødvendig.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no