Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Taper man pensjonspoeng ved å være hjemmeværende kontra å jobbe?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-12, 14:22   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.906
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Taper man pensjonspoeng ved å være hjemmeværende kontra å jobbe?

Lurer på dette, om man taper pensjonspoeng om man er hjemmeværende med barn, kontra å være i jobb. Synes jeg hørte for noen år siden at man fikk pensjonspoeng ved å være hjemmeværende med barn også?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 14:23   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.605
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Taper man pensjonspoeng ved å være hjemmeværende kontra å jobbe?

Det spørs hvor mye du ville tjent.

Du får vel tre pensjonspoeng i året for å være hjemme.

Hvor mye du får for å jobbe avhenger av lønn.

Edit, 3,5 for å være hjemme med unger under seks år, sier NAV.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 14:24   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.837
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Taper man pensjonspoeng ved å være hjemmeværende kontra å jobbe?

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Lurer på dette, om man taper pensjonspoeng om man er hjemmeværende med barn, kontra å være i jobb. Synes jeg hørte for noen år siden at man fikk pensjonspoeng ved å være hjemmeværende med barn også?

Er barna små (under seks år) og du er i et lavtlønnsyrke, gikk det før opp i opp, men nå tror jeg du vil tape uansett.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 14:39   #4
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Taper man pensjonspoeng ved å være hjemmeværende kontra å jobbe?

Pluss at dette er snakk om pensjonspoeng i den statlige pensjonsordningen. Mange steder vil man jo også tjene seg opp tilleggspensjon når man jobber...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 14:41   #5
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Taper man pensjonspoeng ved å være hjemmeværende kontra å jobbe?

Hvor mange pensjonspoeng får man f.eks. om man tjener 500K - og er det noe tak?

Jeg har prøvd å sette meg inn i pensjonsordninger, men jeg forstår virkelig ingenting av det. Det er jo ymse kalkulatorer, men jeg forventer ikke å ha samme lønnsnivå til jeg går av med pensjon. Jeg kommer til å tjene ganske godt i noen år nå, mens jeg ser for meg å trappe litt ned i hvertfall fra fylte 50. Og det kan man ikke ta høyde for i disse kalkulatorene.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 14:44   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Taper man pensjonspoeng ved å være hjemmeværende kontra å jobbe?

...også spørs det om de årene du går hjemme gjør at du ikke får full opptjening eller må jobbe lengre enn du hadde tenkt for å få det (40 år).

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 14:50   #7
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Taper man pensjonspoeng ved å være hjemmeværende kontra å jobbe?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

...også spørs det om de årene du går hjemme gjør at du ikke får full opptjening eller må jobbe lengre enn du hadde tenkt for å få det (40 år).

Gjelder den 40-årsregelen fortsatt? Moren min sliter med den, men trodde den var avskaffet for vår generasjon? Eller er det bare regelen med at det er de 20 beste årene som gjelder, som er avskaffet?

(jeg aner egentlig ikke, jeg anser meg selv som ganske god på temaet privatøkonomi, men pensjonsreglene har jeg ikke fått tak i, selv om jeg har gjort spede forsøk på å forstå litt mer.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 14:55   #8
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.862
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Taper man pensjonspoeng ved å være hjemmeværende kontra å jobbe?

Er det ikke sånn at man får pensjonspoeng tilsvarende en inntekt på 350.000,- eller noe rundt der? Og man får dette opptil barnet er 6år.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 15:13   #9
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Taper man pensjonspoeng ved å være hjemmeværende kontra å jobbe?

Jeg tror ikke de 40 årene gjelder for de som er født etter 1962 (de fleste av oss antar jeg?)

Man sparer opp pensjon (og man finner beløpet inne på NAV sine sider)

Her er grunnlaget for hva som teller med:
Pensjonsopptjening

Pensjonsgivende inntekt, dvs. arbeids- og næringsinntekt, er grunnlaget for beregning av årlig pensjonspoeng, og dermed avgjørende for størrelsen på tilleggspensjonen.

  • Pensjonspoeng fastsettes for hvert kalenderår fra og med det 17. året til og med det 69. året.
  • Av pensjonsgivende inntekt som overstiger 6 G medregnes bare 1/3 av inntekten.
  • Personinntekt bestemmes etter skatteloven § 12-2.
  • Pensjonspoeng fastsettes vanligvis av ligningsetaten.
  • Årlig pensjonspoeng beregnes på grunnlag av gjennomsnittlig G for hvert år.
  • Det beregnes ikke pensjonspoeng av inntekt som overstiger 12 G. Unntak: For medlemmer av trygden som ikke skatter til Norge, fastsettes pensjonspoengene av NAV lokalt eller NAV Utland.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 15:20   #10
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.461
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Taper man pensjonspoeng ved å være hjemmeværende kontra å jobbe?

Du vil få opptjening i folketrygden tilsvarende 4,5 G, altså rundt 350.000. Av dette får du 18,1 % på kontoen din til framtidig pensjon.

Det du ikke får, er opptjening i en eventuell tjenestepensjonsordning.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 16:56   #11
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Taper man pensjonspoeng ved å være hjemmeværende kontra å jobbe?

Det var 40 år sist jeg sjekket for min egen del men det er massange år siden så gorundrer meg ikke om d er endret

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no