Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Barnemat på glass

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-12, 11:31   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Barnemat på glass

Av diverse grunner ender det en del med at babyen min får middagsglass.

Hva er de dummeste sidene ved dette? (Type maten er full av gift, produsert av barn eller lignende.)

  Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:35   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnemat på glass

Det dummeste er vel at alle de som lager egen babymat kan skule litt på deg og Tenke Sitt.



Nei, jeg vil tro at om du passer på saltinnholdet og andre tilsetninger så er det da greit og praktisk?

Det er vel gjerne salt, konserveringsmiddel og "matsminke" man prøver å begrense for de små?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:36   #3
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnemat på glass

Min venninne ernæringsfysiologen med spesialisering i barnemat sier glass er helt finfint, og i en del tilfeller bedre enn hjemmelaget fordi det er ekstremt høye krav til type grønnsaker (kvalitet, sprøytemidler, vitamininnhold), bevaring av næringsinnhold osv. (Og at når en del av den eldre garde belærer henne om hvordan de lagde maten i sin tid - så Tenker Hun Sitt om hvordan kvaliteten ble forringet av for lang koketid, for lite variasjon mht produkter osv)

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:37   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnemat på glass

Tja. Det er dyrt/dyrere, er nå vel det viktigste jeg kommer på.

Fullt av gift, er det ikke. Det er veldig strenge retningslinjer for produksjon av barnemat. Hvem som har produsert glassene, vet jeg ikke, men da jeg hadde barnematunger, var Hipp et ganske stuerent merke, slik sett.

Begge mine er vokst opp på glass-mat. Frøkna nektet å røre hjemmelaget mat, men slukte barnemat på glass. Vi konkluderte med at det trolig skyldtes at den smakte mye mer enn den hjemmelagede; de er (var) veldig flinke med krydder og smakstilsetninger i en del av disse glassene.

Blobben fikk mat på glass fordi vi knapt hadde overskudd til å skifte bleiene hennes, og langt mindre til å lage mat fra grunnen av til henne.

Det har gått bra med mine. De har vokst opp til å bli kjernesunne, altetende og prektige, begge to.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:38   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnemat på glass

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det dummeste er vel at alle de som lager egen babymat kan skule litt på deg og Tenke Sitt.

Dette er selvsagt en viktig faktor. Den glemte jeg helt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:38   #6
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.992
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnemat på glass

Du må nok regne med å erte på deg Nestlé-politiet, men etter det jeg leser i den boka vi fikk på helsestasjonen, så er det vel helst det at man er redd for at barna ikke smaker nye, spennende smaker og dermed blir litt kresne, i tillegg til at det er dyrere. At du får en unge som ikke liker mat, ser jeg som litt usannsynlig, etter oppvisningen sist.

Det er forbudt med tilsetningsstoffer og det skal ikke være mye salt i disse glassene heller. De smaker dog ikke all verden, men begge mine unger har fått og får glass i ny og ne, og spiser som bare det. Eldstemann fikk mye av det, av samme grunn som Teofelias Blobben, og han lærte ikke å bli kresen før nå i forrige uke.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:39   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnemat på glass

Det er ikke salt i babymaten for dem under et år. Det inneholder ikke giftstoffer, ikke konservering engang, det er strenge regler for dette virker det som, for det er i alle fall unisont mellom merkene. Pluss at noen er økologiske da, det gjelder ikke nestle...

Mine unger er fostret opp på glass, det farger nok min innstilling om at dette er helt greit da, altså. Mine avviste min hjemmelagde mat, og jeg kapitulerte.

Eneste innvendingen jeg har er at det er dyrt, mye dyrere enn å lage det selv. Dog, jeg kan ikke legge skylde for vårt høye matbudsjett på bare Mikro sin mat. (vi tok en gjennomgang av økonomien i helga, og dagligvaretallene er stygge, SIFO sier vi skal klare oss på nesten halvparten.... Vi et vi kaster mye mat, så skjerping skal til. Men ja, babyglass koster mer enn å lage selv.)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:40   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnemat på glass

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Du må nok regne med å erte på deg Nestlé-politiet, men etter det jeg leser i den boka vi fikk på helsestasjonen, så er det vel helst det at man er redd for at barna ikke smaker nye, spennende smaker og dermed blir litt kresne, i tillegg til at det er dyrere.

Man kan fint unngå Nestlé når man serverer mat på glass, altså. Jeg vet ikke hva som finnes nå, men både Hipp og Småfolk var gode alternativer for fem år siden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:40   #9
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnemat på glass

Vet ikke, det eneste jeg kunne finne i google var at det kunne hindre at barn utviklet smaksansen. Ville egentlig bare opplyse at min minste også fikk endel glass. Mest fordi hun ikke vil ha den hjemmelagede. Vi brukte mest glassene fra Småfolk og det var jo for en veldig kort periode. Fra hun var ca. 7-12 mnd. fikk hun det ganske ofte, men etter det spiste hun grovere mat og ville ha det vi spiste. Jeg tror hun har normalt utviklet smakssans og hun spiser omtrent alt.

Det kan jo ikke være så mye gift de greier å putte i maten når det ikke er lov å tilsette salt og konserveringsmidler.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:40   #10
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barnemat på glass

Imagefaktoren blåser jeg i.

Tanken er mer at vi spiser sen middag. Oppvarmet rest av sen middager ikke alltid like deilig neste dag. Dessuten er middagen hans ofte mens vi er på farten.

  Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:41   #11
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnemat på glass

Det går sikkert helt fint.

Ulemper kan være at de venner seg til den industrialiserte smaken, og blir hekta på babymatkonsistensen. Men du kommer langt med å begynne å la han smake på deler av deres mat når dere spiser, type litt most potet og noen grønnsaker.

Storebror fikk bare glassmat, litt samme årsak som teofelia i tillegg til at han ikke likte min mat. Lillebror fikk mer hjemmelaget mat, men glass når det passet bedre.

Begge er nær altetende, normalvektige og svært lite syke.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:43   #12
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.992
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnemat på glass

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Man kan fint unngå Nestlé når man serverer mat på glass, altså. Jeg vet ikke hva som finnes nå, men både Hipp og Småfolk var gode alternativer for fem år siden.

Joda, det er de fortsatt, men det er ikke alltid butikkene har like godt utvalg i de andre merkene.

Vi bruker stort sett Nestlé til Alkymisten, men det er fordi han ikke skal ha kumelk, og det er det av en eller annen grunn mer av i bl.a. Småfolk-glassene. Hipp har de ikke så mye av på vår lokale butikk, og det de har er type fruktmos med yoghurt.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:43   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnemat på glass

Knerten er forresten nesten altetende, selv om han er oppforstret på posegrøt og middagsglass. Han svarte dog "ja, men jeg vil ikke ha mer" når mormor spurte om han likte kulturmelka han hadde fått smake, og det samme sa han om et par av farens spenstige oster.

Når har vi hele veien praktisert at de også får smake på vår mat da, tilpasset alder. S jeg tar av kjøttdeig før jeg krydrer til taco, som Mikro får av, hun får kjøttbiter, ris, pasta, potet, salat... Nevnte jeg at begge mine unger elsker grønnsaker? Selv om de altså er oppfostret på glass.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:43   #14
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnemat på glass

Det smaker høgg.

Pjotten fikk middagsglass fra Hipp og etter hvert Småfolk fra han var ca sju-åtte måneder til han var et år. Noen likte han godt, i alle fall seks-månedersglassene. Kjøttkaker og pastaretter likte han. Etter hvert begynte han å rynke på nesa, og det skjønner jeg. Det smaker jo ikke bra. Ettårsglassene fra Småfolk smaker utrolig salt, sjøl for meg, men de for yngre barn var bedre. Jeg har altså ikke sjekket faktisk saltinnhold mot anbefalinger og sånt, jeg bare synser utfra smak.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:44   #15
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnemat på glass

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Imagefaktoren blåser jeg i.

Tanken er mer at vi spiser sen middag. Oppvarmet rest av sen middager ikke alltid like deilig neste dag. Dessuten er middagen hans ofte mens vi er på farten.

Sen middag som i etter at han har lagt seg?
Ellers kan du jo eventuelt gi grøt på farten, og la han smake/spise sammen med dere. Om du nå helst vil lage maten selv da.

Men som sagt, imaget og pris er vel de viktigste argumentene for hjemmelaget mat.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:44   #16
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnemat på glass

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Tanken er mer at vi spiser sen middag. Oppvarmet rest av sen middager ikke alltid like deilig neste dag. Dessuten er middagen hans ofte mens vi er på farten.

Det var også medspillende faktorer da vi ga middagsglass til yngste. Hun hadde en helt annen måltidsrytme og søvnrytme enn resten av familien. Og at middagsglassene er greie å varme opp uansett hvor man befinner seg.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:45   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barnemat på glass

Han spiser det meste og observeres stort sett med paprika, eple, agurk og sånt i neven. Da gir jeg glass når jeg føler for det jeg.

  Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:47   #18
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnemat på glass

Det smaker ingenting og er veldig dyrt. Det er mine motforestillinger.

Vi har aldri giddet å kjøpe noe særlig på glass, for vi bare tar av litt av det vi spiser før det saltes, moser det (evt med ekstra væske) og serverer.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:49   #19
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnemat på glass

Jeg kommer til å gi glass til Småtten også, evt. litt egenprodusert fra fryseren. Vi spiser middag tidligst seks, som Pjottens kveldsmåltid, og da er lillebror ganske gåen. Han får heller middag når jeg tar lunsj.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:58   #20
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnemat på glass

Eneste minus kan vel være at det er mye tomat og vann i glassene, og svært lite kjøtt der det skal være det.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no