Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-12, 21:16   #1
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Mamma ringte meg her en dag for noen uker siden. Hun hadde funnet en pinnsvinunge i kjelleren sin som så heller miserabel ut. Hun forsøkte å legge den ut i hagen, men den flyttet ikke på seg, og spyfluene samlet seg til fest.
Hun hadde kontaktet veterinær, og fått rådet å legge den tilbake i kjelleren, sette ut litt kattemat, og ellers avlive det hvis det ikke ble bedre.

Så hun ringte meg, da. Vet at jeg ikke klarer å si nei. Jeg var å hentet det vesle knyttet. Den orket ikke engang krølle seg sammen, lå bare utslått på rygg og så halvdød ut. Jeg advarte ungene om at den sikkert ikke ville greie seg, men vi skulle forsøke. Jeg tyr som vanlig til internett når det er noe jeg må lære, og jeg fant http://www.pinnsvinhjelpen.no/

Der fant jeg et telefonnummer, og ringte ei dame som kunne fortelle meg hva jeg burde gjøre. Pinnsvinet var kaldt, hadde mengder med spyflueegg over store deler av kroppen, og var som nevnt helt slapp. Jeg fikk beskjed om at det viktigste var nå å fjerne eggene, de klekkes ellers i løpet av et døgn og blir larver, som så... ja, dere skjønner sikkert hva de kan gjøre.
Jeg satt med den lille piggballen på kjøkkenbordet og skrapet flueegg med en pinsett. Det tok sin tid. Så var prioritet nr to å få ham varm. Pinnsvin hverken spiser eller drikker om de er kalde. Jeg veide ham forøvrig til 172 gram, noe som tilsier at han var et sted mellom fire og fem uker gammel.
Jeg kokte sukkervann som han så fikk på sprøyte noen ganger, før jeg til slutt måtte la han få fred, og gikk for å legge meg.

Neste morgen løp jeg spent ned trappene. Maten jeg hadde satt ut sent på kvelden var borte! Pinnsvinet hadde lagt seg under avisen i kassa vi la ham i dagen før. Forøvrig ei kasse jeg hadde kyllinger i et par uker før, med varmetak. Perfekt for en frossen liten pinnsvinunge.
Vi hadde fått tips om at avokado var populært, og da vi serverte det kom han jammen frem! Pigg som bare det, -og han ble selvsagt døpt Piggen!

Nå har han vært hos oss i tre uker ca, og har gått opp 150 gram i vekt! Når han bikker 500 gram kan han slippes ut i naturen. Nå er han en ganske sint liten fyr, som freser, stikker og forsvarer seg. Bra! Noe helt annet enn da han kom.
Det er utrolig hvor lite som skal til for å hjelpe i blant, og ikke minst veldig tifredsstillende å kunne være til så mye hjelp for en som ikke hadde en sjanse.

Vi fant forøvrig ut at mammaen til Piggen bor under mammas hus, og at vesle Piggen nok ramlet ned fra et luftehull i grunnmuren, som går inn til mammas rå og kalde råkjeller. (Antakelig lå han der nede i 3-4 dager. mamma så han første gang på Lørdag, og Tirsdag hentet jeg ham. Da hadde han falt med piggsiden oppi sluket der nede, og greide ikke snu seg rundt.) Piggens mamma ble observert når hun krøp under huset, og vi prøvde en familiegjenforening, men det fungerte ikke. Derfor får Piggen bo hos oss til han er tjukk nok til å slippes fri. Skal prøve meg på å få inn bilder her.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 21:19   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, -Pinnsvin!

Åh. For en herlig historie. Jeg ønsker meg veldig-veldig-veldig pinnsvin i hagen. Får vi se bilder?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 21:22   #3
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.309
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Åh!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 21:23   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.940
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, -Pinnsvin!

Hehe. Herlig!

Vi har også hatt et pinnsvin hos oss. Fant den ute, ute av stand til å klare seg. Vi tok den til veterinær, og hun sa vi kunne prøve å redde den eller hun kunne avlive den. Vi hadde ikke hjerte til å la den dø når hun mente den hadde en sjanse.

Vel. Vi foret den med spesialmat (fikk alt gratis hos veterinær) i sprøyte. Et sabla styr. Den kom seg aldri. Dessverre. Vi slapp å avlive den selv.

Årsaken til at vårt pinnsvin var sykt, var at det var fullt av midd. Dessuten er pinnsvin generelt veldig ofte bærere av salmonella, så jeg vil ikke ha flere i hus.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 21:25   #5
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.352
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Herlig!

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 21:28   #6
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Har to bilder klare her. Brukte Fotoknudsen før, men det funker ikke nå. Noen som har tid til å hjelpe meg litt?

Piggen bor nå ute i hønsehuset i kassa si. De lukter fort... Og det er viktig å vaske hendene kjempegodt etter håndtering ja, for å unngå smitte. Bruker hansker for å ta i ham nå uansett, han er ikke like mild til sinns som da han var halvdød, naturlig nok.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 21:29   #7
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Jeg blir helt rørt jeg. Så flaks for Piggen at han havnet hos deg.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 21:37   #8
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Åååh!

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 21:43   #9
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Utrolig fint gjort, heldig var pinnsvinet som fikk hjelp av akkurat deg.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 21:44   #10
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Bilder, Første bilde er tatt den dagen vi fikk ham hit. Han hadde øynene lukket, så vi trodde det var noe galt med dem også. Neste bilde er tatt dagen etter. Betydelig Piggere.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Piggen1.jpg (41,7 KB, 246 visninger)
Filtype: jpg Piggen2.jpg (22,5 KB, 251 visninger)
__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 21:46   #11
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Så skjønn.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 21:47   #12
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Å, for en søt og heldig Pigg! Så flink du er.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 21:50   #13
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Åh fin fin fin!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 21:53   #14
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Åh! For en fin, fin ting å gjøre!

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 22:34   #15
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Åååh, sukk, så nusselig! :smelt: Enn å stå oppi matfatet sitt med slike små føtter Så god du er som klarte å få livsgnisten tilbake i ham!

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 22:37   #16
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.050
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Å så fin!
Jeg er altså så svak for snøftende små pinnsvin. De er så søte.
Du har vært kjempeflink med å redde lille Piggen.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 22:38   #17
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.295
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Aww.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 22:42   #18
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.614
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Herlige lille Piggen! Godt gjort!

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 22:46   #19
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Åååh, så nydelig da

Kjempeflott at du tok tak og fikk gitt denne lille fyren en sjanse. Og veldig flott at han er hissig mot dere. Det tyder på at han fortsatt ser på seg selv som et dyr som bør frykte menneskene, og ikke adoptere dem som foreldre... Det trenger han når han skal ut i det fri.

Vi reddet et voksent piggsvin for noen år siden. Barna fant den nedei graven utenfor et kjellervindu til naboen her. Tydelig sløvet og sulten. Han kom seg jo ingen vei, siden han var omringet av betongvegger.

Hvor mange dager den hadde ligget der, det vet jeg ikke, men naboen selv kunne fortelle at han hadde sett den der "noen" dager, men han trodde den hadde gått dit for å legge egg...
Jeg viste ikke helt om jeg skulle le eller gråte da.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 22:50   #20
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En liten redningsaksjon, pinnsvin!

Den innsatsen der gir uendelig god karma. Du er et fantastisk godt menneske, og jeg gråter litt her jeg sitter. Piggen var skjønn

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no