Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Vi har tomat!

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-13, 17:45   #1
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har tomat!

Vi sådde frø her i vår, og hadde planten innendørs (i stuen) en stund før den fikk flytte ut. Jeg måtte dele planten da den flyttet ut, for det var flere frø i gedigen bøtte og alle var svært så spirevillig!
Da vi dro på ferie dro tomatplanten på feriekoloni hos farmor, og hun har stellt den vel. Det var to tomater på vei da vi dro, og nå er det klaser på vei!
Knøtteliten har siklet på Tomat #1 lenge, "Eg e sulten!" og nå tok vi den. Søt, liten, trillrund og veldig rød - og så ville hun ikke spise den!
Knotten og jeg liker ikke tomat, så nå ligger den her og venter på at mannen skal komme hjem.

Det verste er egentlig at jeg ikke husker om vi sådde ordentlige frø, eller om vi fjaste med frø fra tomater vi hadde.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-13, 17:55   #2
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har tomat!

Kult! Vi har også.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-13, 20:17   #3
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vi har tomat!

Gøy! Vi kjøpte to planter, pluss at vi sådde noen frø. Det er bare jeg som spiser tomat her, og nå er det så mye at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med de.. Det meste ryker nok når vi flytter om et par uker, men vi prøver nok igjen til neste år.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-13, 20:25   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.556
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har tomat!

Vi har mange tomatplanter (og jeg vet av erfaring at jeg får ca 100% spireprosent så jeg sår bare noen få frø i hver lille potte og prikler dem over i egne potter når de er passe store, og setter dem i enda større potter (bøtter) etterhvert.)

Jeg har mange GRØNNE tomater, men dessverre ikke en eneste rød, langt derifra også. Det vesle plastdrivhuset jeg skulle ha dem i på den solrike siden av huset blåste overende, måtte flyttes på den mindre solrike siden, der det ikke blåser noe særlig, og blåste likevel overende og i stykker, så de står ute. På siden med morgensol, men ikke mest sol.

Og det er i snitt 13 grader og regn...

Nei, jeg har dessverre ikke en eneste rød tomat. Det har jeg hatt på denne tiden de tidligere årene. Da i ly, på solsiden av (det forrige) huset vårt.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-08-13, 20:26   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.556
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har tomat!

3 av 4 her i huset er veldig glad i tomat (bare mannen som kan styre seg, men han også spiser det da) så vi skulle nok fått avkastning, men...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-08-13, 20:27   #6
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har tomat!

Kult!

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Det var to tomater på vei da vi dro

Huff, alle vet jo hvordan den historien ender.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-13, 21:29   #7
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.824
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vi har tomat!

Vi har 6 sukkererter på en plante, som guttungen hadde halvveis vitsen med seg i en melkekartong til skoleferien. Så flinke vi er!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-13, 21:49   #8
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vi har tomat!

Vi har masse tomater, både fra kjøpte frø og fra butikktomater som vi åpnet og stappet frøene i potter.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-13, 21:51   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har tomat!

Sukkererter har vi også, de henger i en ampel ute.
Tomatene har flyttet inn igjen i stuen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-13, 22:14   #10
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vi har tomat!

Har tomatene stått i drivhus el. eller ute i friluft?

Lillesøster og jeg, som kan spise masse tomat, har lyst til å dyrke forskjellige tomattyper neste år.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-13, 22:34   #11
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har tomat!

Jeg har masse grønne men noen få røde. I drivhus. Jeg kom litt seint i gang og har kjøpt de fleste plantene, men noen er plantet fra en halv cherrytomat jeg stappet i jorda. Spirte bra!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-13, 08:07   #12
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har tomat!

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Har tomatene stått i drivhus el. eller ute i friluft?

Lillesøster og jeg, som kan spise masse tomat, har lyst til å dyrke forskjellige tomattyper neste år.

Våre har stått ute i friluft siden planten hadde fått litt høyde på seg og tykkelse på stengelen. Før det var de i stuen, og der er de nå også. Jeg vurderer å sette den ut på fine dager, men ta den inn på natten.
Drivhus har vi ikke, men stuen har sol hele dagen og blir veldig varm når solen står på ....

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-13, 08:26   #13
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vi har tomat!

Vi har en del grønne tomater på vår plante. Flyttet den inn i stuevinduet igår. Tenkte at det er for kaldt ute nå og alt for få soldager. Vi får se om de blir rød etterhvert.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-13, 08:36   #14
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har tomat!

Dette er morro og det er håp.
Her er min. Cherrytomater. Sist jeg telte var det faktisk 62 tomater på busken. Og busken er kun 40cm høy så jeg er litt imponert over at det kom så mange tomater...
Fikk mange gode råd tidligere i sommer om at de ikke kom til å bli røde men plutselig nå etter ferien skjedde det noe så det er mange som er røde nå. Gøy å få til.
Neste år skal jeg prøve agurk og paprika også.



__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-13, 19:13   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.556
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har tomat!

Det var imponerende

Mine sånne små har ikke tomater, bare blomster.

Jeg har mange med tomater på da, alle irrgrønne, men da snakker vi sånne 1,5-2 meters planter som jeg ikke akkurat bare kan bære med meg inn i stua, selv om e nok hadde trengt det.

Kanskje jeg skulle tatt inn noen av de små, men det er vel noe sent å få tomater på dem, og modne dem, nå...

Jeg har paprika og chili inne da. De er også mye senere enn de var i fjor, enda de faktisk har fått stå inne. Jeg har agurk også, frilandsagurk i vinduskarmene. Der er det miniagurker, men et godt stykke fra spiseklar enda.

Skuffende avling, rett og slett.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-13, 19:24   #16
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har tomat!

Så fine, GinaK! Jeg har mye grønt men litt rødt og.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (317,9 KB, 5 visninger)
__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-13, 22:24   #17
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vi har tomat!

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Drivhus har vi ikke, men stuen har sol hele dagen og blir veldig varm når solen står på ....

Ah, da vet jeg hvor våre kan stå. Vi har et stort stuevindu hvor solen står rett på store deler av dagen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no