Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Pallekarm på heller?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-13, 21:30   #1
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Pallekarm på heller?

Ja, kan jeg det? Jeg har et par pallekarmer jeg har lyst til å ta i bruk i år. Sørsiden av huset egner seg best klimamessig, men der er det hellebelagt. Kan jeg sette pallekarmer med jord direkte oppå?

Jeg skal ikke så ting med behov for dypt rotsystem, så det er kun hellene jeg tenker på. Når det regner, vil jorden renne ut?


Sist redigert av Rug : 06-03-13 kl 20:21. Årsak: iPadspråkfiksing
Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 21:53   #2
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pallekarm på heller?

Stift knotteplast under? Fra innsiden? Men det er jo viktig å la vannet komme gjennom og.
Hellene tåler vel en runde med høytrykksspyling om det trengs til høsten.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-13, 20:22   #3
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pallekarm på heller?

Kan jeg dytte litt på denne...? Det må nesten kunne renne gjennom, slik at jeg ikke må ha karmene under tak. Men vil det renne skikkelig gjennom? Eller vil jorda tette til alt, så det bare blir en gjørmehaug oppi?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-13, 21:33   #4
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pallekarm på heller?

Jeg har pallekarmene mine på grus. Nederst har jeg ugressduk, deretter lecakuler og så jord.

Du må sette dem oppå noe så du får drenering eller legge noe i bunnen så du får drenering. Hva med et realt lag med pukk helt i bunnen eller murstein med hull? Jeg syntes det ble lite lecakuler, enda jeg hadde 10-15 cm. Jeg anbefaler at du har 20-30 cm med lecakuler. Videre ble jorda for våt og kompakt, i år blander jeg inn masse skjellsand.
I tillegg må du ha kompost. Tror jeg ville prøvd å ha de øverste 30 cm med 1/3 av hhv kukompost, jord og skjellsand.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no