Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Should it stay or should it go ... (Hva er det her?)

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-11, 22:03   #1
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Hage] Should it stay or should it go ... (Hva er det her?)

Hva er det her for noe?
Nyyydelig farge akkurat nå, og befinner seg på to små trær nederst i helveteshølet (aka where the wild things grow) nederst i hagen.

Dårlig mobilbilde, men jeg orker ikke gå ut med kameraet.




Og ja, det er sjøen dere skimter i bakgrunnen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 22:05   #2
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Hage] Should it stay or should it go ... (Hva er det her?)

Våren har jammen kommet lengre i Hundremeterskogen enn her i Trondheim! Jeg synes busken var fin Navn kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med - ingen hjelp herfra altså, bare litt "vårbeundring"!

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 22:08   #3
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Should it stay or should it go ... (Hva er det her?)

Hvis den blomstrer nå,lurte jeg på om det er en form for prydkirsebær. Fins mange ulike. Ta med en gren til et ordentlig hagesenter og spør.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 22:10   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Hage] Should it stay or should it go ... (Hva er det her?)

Hvis den blomstrer nå snart, så kan det kanskje være en type Syrin?

Ligner litt på Kinasyrin synes jeg.

  Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 22:17   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Should it stay or should it go ... (Hva er det her?)


Bildet er blodferskt, tatt her i sted.
Jeg trodde ikke syrin så sånn ut, men det er jo mange typer syrin.
Jeg kan sende en sms til svigermor, hun vet slikt- eller kjenner noen som vet (jobber på Planteforsk), men da blir jeg sittende en time i telefonen og det orker jeg ikke i kveld.

Takk for svar og forslag!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 22:19   #6
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Should it stay or should it go ... (Hva er det her?)

Mandeltre? Vanskelig å se. Jeg stemmer for ting som blomstrer vakkert i april, i alle fall.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 22:21   #7
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Should it stay or should it go ... (Hva er det her?)

Så lenge det har fine blomster og ikke har stikkerter: Stay.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 22:21   #8
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Should it stay or should it go ... (Hva er det her?)

Minner om det vi kaller pynterips. Hvis den "dufter" kattepiss er det nok den.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 22:22   #9
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Should it stay or should it go ... (Hva er det her?)

Denne busken heter Blodrips, og er helt nydelig!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 22:23   #10
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Should it stay or should it go ... (Hva er det her?)

Blodrips 'Koja' er en Dafo-utvalgt sort med sterk rødfarge i god kontrast til Forsythia blomstene. Tett og noe svak vekst. Blir ca 1,5 meter høy og bred. Blomsterrik med mørkerøde blomster i lange klaser.
Blodrips har hengende røde blomsterklaser som blomstrer samtidig eller litt senere enn den gule Forsythia. Etter blomstring kan busken syntes noe kjedelig og en bør ikke plante for mange av dem i en hage, men den er en flott skue tidlig på våren når vi trenger en oppmuntring etter en lang vinter. Kvistene er lette å drive frem fra midten av januar, men blomstene blir da hvite. Kvisten er tynn, rødbrun og dunhåret både på kvist og skudd. Knoppene er opptill 1 cm lange, rødlige og spisse og smale. Bladene har hjerteformet grunn, 10-15 cm brede, grunt 3-5 lappet med få tenner. Oversiden av bladet er mørkt grønn, mens undersiden er hvitfiltet. Blåsvarte frukter med lys dogg. Blomsterknoppen utvikles på fjordårets, og eldre skudd bør vi ikke skjære for sterkt. Svak tynning kan utføres etter blomstring i mai.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 22:23   #11
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Should it stay or should it go ... (Hva er det her?)

Gartnermannen taler: Blodrips, eller Ribes sanguineum.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 22:25   #12
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Should it stay or should it go ... (Hva er det her?)

Fader, den der såg eg hjå ein eller annan no nettopp. Men kva var navnet igjen då ?
Fin er den i alle fall så eg ville latt den bli.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 22:28   #13
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Should it stay or should it go ... (Hva er det her?)

Hææ, er det blodrips ? Åhhh, eg har jo ein liten buskvekst i hagen min av den sorten, men var ikkje klar over at den kunne bli så stor.

Den står heldigvis ikkje i nærleiken av huset. Oppdaga i fjor at eg er veldig allergisk mot denne. Men fin er den uansett.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 22:29   #14
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Should it stay or should it go ... (Hva er det her?)

Jeg viste bildet til gartnermannen her og han sa også blodrips.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 22:32   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Should it stay or should it go ... (Hva er det her?)

Tusen takk til alle FPs gartnermenn!

Da er det blodrips. Må lese meg opp på den og se hva vi skal gjøre med dem. Begge to vokser omtrent gjennom gjerdet til naboene (en hver vei, ).

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no