Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Renhold - tips og triks

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-22, 09:27   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Renhold - tips og triks

Har dere noen smarte tips i forhold til renhold, produkter eller utstyr som er kjekt å ha? Og bør man bruke egne vaskemidler på laminat slik som Pergo påstår?

Jeg liker å rydde, og må ha det ryddig rundt meg for å trives. Selv på DNT sine hytter begynner jeg rydde og organisere. Men renhold liker jeg ikke fordi perfeksjonisten i meg blir aldri fornøyd, det er jo alltid en flekk eller et støvfnugg man overser. Og jeg støvsuger med slik dødsforakt at jeg blir svett og får vondt i skuldrene.

Men nå har jeg funnet en rutine som innebærer 30 min renhold mandag til fredag, som jeg tror kan fungere for meg. TOMM kalles den, og finnes her i tilfelle noen har lyst til å prøve.
Det er ikke alle dager jeg har tid eller ork, men da hopper jeg bare over den dagen.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 09:38   #2
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

Jeg følger Ekotipset på instagram og har lest boken hennes. Hun holder seg til naturlige midler som eddik, bakepulver, sitronsåpe etc. Synes det aldri har vært så rent hjemme hos meg som nå.

Jeg liker og å ha det ryddig rundt meg, men det flyter mer ut når ungene er hos meg og jeg klarer å leve med det

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 09:38   #3
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

Jeg har funnet mange tips på en instagramkonto "aurikatariina". Hun har klart å få noen rengjøringsting til å (nesten) bli gøy, anbefaler å se hvis du trenger inspirasjon. Jeg har begynt å bruke en svamp og et rengjøringsprodukt hun anbefaler.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 09:40   #4
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

Jeg følger Vaskmedmeg på instagram. Fine tips og triks for å holde bolig ren.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 09:43   #5
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

Jeg har funnet ut at jeg må ha det jeg trenger lett tilgjengelig. Da kan jeg raskt ta over ved behov og slipper bruke tid på forberedelser når jeg først har bestemt meg for å gjøre noe.

Jeg tror også på pene kluter og nye ting. Jeg tror det er mer gøy å vaske med en lilla klut enn med en grå.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 09:51   #6
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

Jeg har en flaske med en blanding av eddik, vann og zalo, den bruker jeg til det aller meste.

Jeg har årevis med Flylady i ryggmargen, det bruker jeg til å minne meg om at: det trenger ikke være perfekt, det er nok at jeg gjør noe. Jeg henger ikke etter, jeg kan bare begynne akkurat der jeg er. Såpe er såpe - det er ikke så nøye hva jeg bruker.

Jeg gjør litt hver dag, og er ganske god til å klappe meg selv på skulderen.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 10:00   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

Takk for gode tips.

Med den nye rutinen har jeg klart å legge bort perfeksjonismen. Når jeg bare har 30 min på meg må jeg prioritere det viktigste, og så kan jeg eventuelt gjøre de tingene perfeksjonisten vil hvis det er tid til overs.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 11:23   #8
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har en flaske med en blanding av eddik, vann og zalo, den bruker jeg til det aller meste.

Smart.
Jeg bruker 1 del eddik og 1 del zalo på dusjdørene (sprut på og la virke noen minutter). Beste vaskemiddelet jeg har prøvd, skinnende rent uten strev.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 11:35   #9
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

Dere som bruker eddik; stinker det ikke noe infernalsk? Mannen vasker noe medisinsk utstyr med det innimellom, og det er nærmest uutholdelig å være i huset en god stund etterpå. Han bruker ikke mye. Skal nevnes at jeg har ekstrem luktesans, og andre ikke plages så mye av det, men allikevel. Ergo, jeg tar knapt i flasken Men jeg hører jo at det er et vidundermiddel.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 12:01   #10
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

Jeg liker eddiklukt! (og smak)

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 12:34   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

Pleide å ha mann til slikt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 12:35   #12
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Dere som bruker eddik; stinker det ikke noe infernalsk? Mannen vasker noe medisinsk utstyr med det innimellom, og det er nærmest uutholdelig å være i huset en god stund etterpå. Han bruker ikke mye. Skal nevnes at jeg har ekstrem luktesans, og andre ikke plages så mye av det, men allikevel. Ergo, jeg tar knapt i flasken Men jeg hører jo at det er et vidundermiddel.

Nei, jeg merker ikke lukten.

Jeg bruker det som skyllemiddel også. 2 ss 7% eddik i skyllemiddelskuffen for hver klesvask.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 12:41   #13
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

Man kan ha litt eterisk olje i eddikblandingen for god lukt. Det får man tak i på f.eks. helsekostbutikken.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 12:48   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

I går vasket jeg dusjdørene uten at det føltes som et selvmordsforsøk. Jeg har brukt produkter med altfor mye klor. I går brukte jeg Jif WC Gel, og da fikk jeg puste. Rent ble det også.

Sprut vaskemiddel på dørene og puss litt med en svamp, la det hvile i 5 minutter og spyl av middel med dusjen. Og så er det helt rent.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 13:17   #15
Unicorn
Står på egne ben
 
Unicorn sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Innlegg: 1.339
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

C vidunderkrem fra Csoaps er helt fantastisk på det aller meste.

__________________
Unicorn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 14:32   #16
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

Mitt triks er å vaske alt med våtservietter. Jeg er en slask og en sjuske.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 14:39   #17
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

Mitt triks er å ha noen våtservietter og sprayer 8pluss papir) på badene og kjøkkenet sånn at det ikke er tiltak å hente det frem fra vaskerommet. (Har vaskehjelp annenhver uke, så min sjuskeløsning funker i mellomtiden). Og en lett støvsuger som kan dras over kjøkkengulvet ved behov. Største bøygen er soverommene, for de tar ikke vaskehjelpen, og det er ikke rengjøringen som tar tid, men ryddingen.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 15:45   #18
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

Robotstøvsuger er mitt beste triks, vi fikk den i vår, og kan ikke skjønne hvorfor vi ikke har kjøpt tidligere. Gulvene må holdes ryddige (vi har en 5-åring som er mester i å dra leker utover, så huset var tidligere aldri ryddig) for at den skal kunne støvsuge og vaske effektivt, og når rydding, støvsuging og gulvvask er unnagjort er ikke bøygen for å vaske andre ting så stor.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 16:20   #19
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

Når jeg gjør rent er jeg glad for at jeg bor i et lite hus med bare et bad.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-22, 16:48   #20
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Renhold - tips og triks

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Mitt triks er å vaske alt med våtservietter. Jeg er en slask og en sjuske.

Beste trikset! Jeg har våtservietter på alle badene. Tar alt med dem. Kjapp tørk av toalettet, gulvene, flekker på gulvene, støv osv osv.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no