Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Brødbaking ...

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-11, 10:26   #1
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Brødbaking ...

Jeg vil gjerne få til ett par standard - grove og sunne brød til sønnen min, men jeg får det ikke helt til... Så da ender det opp med kjøpebrød.

Problemet er at det blir så smuldrete, spesielt når man kommer inn mot midten av brødet. Jeg får som regel til å bruke det til toast... men vil få laget ett fint brød som kan funke i matpakken.

Gjerne veldig sunt, men alikevel barnevennlig.

Dine beste tips og oppskrifter mottas med takk

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 10:28   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Jeg har en veldig god brødoppskrift som jeg har lagt ut her før, jeg skal se om jeg kan finne den igjen. Jeg varierer mellom den og Mims hellebrød. Hvis dere ikke spiser så mye brød, kanskje du kan fryse halve?

Her er det:
150 g smør
50 g gjær
6 dl vann
1 ts salt
2 egg
1 ss sirup eller brunt sukker (jeg har brukt en veldig god fruktsirup, se bilde nederst)
1/2 dl linfrø
1/2 dl bokhvete eller grov sammalt hvete
4 1/2 dl grov sammalt hvete
ca 1 1/2 dl fint hvetemel
(Jeg har brukt de melene jeg har i skapet, så det blir litt forskjellig hver gang)

Smelt smøret. Bland gjær, lukent vann, salt, egg sirup og smeltet smør godt sammen. Kjørt bokhvete oglinfrø i blender slik at de blir knust (linfrøene kan beholdes hele om man ikke har noe å knuse med, men da må man bruke sammalt hvete i stedetfor bokhvete). Bland væsken med alt det tørre (det fine hvetemelet bruke man til å få perfekt konsistens, så det er ikke sikkert du trenger alt). Kna godt, og ikke ha i så mye hvetemel at deigen blir for fast.
Hev til dobbelst størrelse. Elt sammen, og del i tre emner som formes til runde brød, eller bruk brødformer om du er vant til det (jeg bruker to store former).

Etterhev til dobbel størrelse. Dryss et tynt lag mel oppå og skjær et snitt langsetter hele brødet så det ikke sprekker (jeg har droppet dette og melet, og heller smurt med litt olivenolje, det setter god smak).

Stek i midten eller nederst på 220 grader i ca 45 minutter.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 24-09-11 kl 10:13.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 10:40   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Jeg baker nesten alt brødet vårt og jeg er også på jakt etter en måte å få det minst mulig smuldrete.

Nok forheving før du setter brødene i ovnen er viktig, hvis ikke blåser de seg veldig opp i toppen og det blir nesten bare smuler og luft like under skorpa, mens resten kan være ganske fast.

Og for all del, unngå gulrot. Revet gulrot i brød er godt og sunt og fint og alt det der, men det smuler noe helt forferdelig.

Jeg lager et ganske enkelt brød, siden jeg fort må lage minst 10 i uka, og jeg vil at det skal gå ganske raskt, men samtidig være næringsrikt.

Bruker ofte grovbakstmelposer, bruker vann/eplejuice/havremelk/rismelk som væske, og tilsetter mye sesamfrø, solsikkefrø, linfrø, kruskakli, hvetekim og havregryn. Har også i en liten dæsj honning og tømmer i en god del olje. (Beklager at jeg ikke klarer være mer presis.) Før brukte jeg matyoghurt i brødene, det er kjempegodt og jeg syntes også at det festet brødet litt, men det funker heller dårlig når man har barn som ikke tåler melk.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 10:48   #4
bjørkhaugtrollet
Aktiv
 
bjørkhaugtrollet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 204
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Jeg har akkurat samme problemet jeg også, og ungene nekter å spise når brødet er smuldrete og skorpa løsner. Nå denne uka har jeg endt opp med brødblanding ( Havrebrød og matpakkebrød....det funka)

__________________
Lykkelig mamma til mine fire sjarmtroll 2000, 2004 2005 og 2009
bjørkhaugtrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 10:51   #5
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Vår brødoppskrift er slik:
1 kg. fint hvetemel
800 g. grovt mel - da tar vi det vi har - grov samm. rug, grov samm. hvete, linfrø, solsikkekjerner, havregryn
6 dl. melk
6 dl vann
en god slump olje
1 pk. gjær
litt salt

Røres sammen, vi lar deigen heve i 2 timer
Bakes ut, det blir 3 store brød
Etterheves mens ovnen varmes til 250 grader.
Settes i ovnen litt under midterste rille, men ikke helt nederst. 40 minutter.

Pleier å bli veldig bra, og pleier ikke smule.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 11:00   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

400 g hvetemel
600 g annet mel etter ønske, jeg bruker store havregryn og sammalt hvete
1 pakke gjær
1 teskje salt
1 liter vann
2 ss honning eller denslags rørt ut i vannet

Bland til en graut i bollen, forhev godt, slå sammen og fordel i to store former, etterhev godt og stek to timer på 180 grader.

Blir ikke smuldre i det hele tatt, kan fryses.

( dette er et HV-brød, jeg greier ikke linke fra iPad.)

  Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 11:06   #7
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Jeg har også prøvd utallige oppskrifter, og får det ikke til. Det blir smulete. Ganske godt, men veldig ryent.

Jeg har landet på at butikk-kjøpt er OK, at vi i tillegg baker grove knekkebrød - disse går ned på høykant og vi spiser i tillegg en del havregryn med biola, sånn at fiberinntaket totalt sett blir OK.

Det jeg er på utkikk etter nå er noen skikkelig grove rundstykker (til meg selv) Jeg gidder ikke styre med å bake ting som er 'kneipp-grovt' Skal jeg bake, så er det enten type loff, eller skikkelig grovt og nyttig. Så ja takk til en oppskrift på deilige grove rundstykker.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 11:21   #8
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg baker nesten alt brødet vårt og jeg er også på jakt etter en måte å få det minst mulig smuldrete.

Nok forheving før du setter brødene i ovnen er viktig, hvis ikke blåser de seg veldig opp i toppen og det blir nesten bare smuler og luft like under skorpa, mens resten kan være ganske fast.

Og for all del, unngå gulrot. Revet gulrot i brød er godt og sunt og fint og alt det der, men det smuler noe helt forferdelig.

Jeg lager et ganske enkelt brød, siden jeg fort må lage minst 10 i uka, og jeg vil at det skal gå ganske raskt, men samtidig være næringsrikt.

Bruker ofte grovbakstmelposer, bruker vann/eplejuice/havremelk/rismelk som væske, og tilsetter mye sesamfrø, solsikkefrø, linfrø, kruskakli, hvetekim og havregryn. Har også i en liten dæsj honning og tømmer i en god del olje. (Beklager at jeg ikke klarer være mer presis.) Før brukte jeg matyoghurt i brødene, det er kjempegodt og jeg syntes også at det festet brødet litt, men det funker heller dårlig når man har barn som ikke tåler melk.

Ah, siste brød jeg testet var med gulrot - da skal jeg droppe det. Takk for tips. Knaskje jeg ikke forhever nok heller.

Jeg er litt usikker på om det skal eltes, og jeg skal være forsiktig med deigen når det er hevet eller hva som er lurt...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 11:21   #9
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har en veldig god brødoppskrift som jeg har lagt ut her før, jeg skal se om jeg kan finne den igjen. Jeg varierer mellom den og Mims hellebrød. Hvis dere ikke spiser så mye brød, kanskje du kan fryse halve?

Her er det:
150 g smør
50 g gjær
6 dl vann
1 ts salt
2 egg
1 ss sirup eller brunt sukker (jeg har brukt en veldig god fruktsirup, se bilde nederst)
1/2 dl linfrø
1/2 dl bokhvete eller grov sammalt hvete
4 1/2 dl grov sammalt hvete
ca 1 1/2 dl fint hvetemel
(Jeg har brukt de melene jeg har i skapet, så det blir litt forskjellig hver gang)

Smelt smøret. Bland gjær, lukent vann, salt, egg sirup og smeltet smør godt sammen. Kjørt bokhvete oglinfrø i blender slik at de blir knust (linfrøene kan beholdes hele om man ikke har noe å knuse med, men da må man bruke sammalt hvete i stedetfor bokhvete). Bland væsken med alt det tørre (det fine hvetemelet bruke man til å få perfekt konsistens, så det er ikke sikkert du trenger alt). Kna godt, og ikke ha i så mye hvetemel at deigen blir for fast.
Hev til dobbelst størrelse. Elt sammen, og del i tre emner som formes til runde brød, eller bruk brødformer om du er vant til det (jeg bruker to store former).

Etterhev til dobbel størrelse. Dryss et tynt lag mel oppå og skjær et snitt langsetter hele brødet så det ikke sprekker (jeg har droppet dette og melet, og heller smurt med litt olivenolje, det setter god smak).

Stek i midten eller nederst på 220 grader i ca 45 minutter.

Tusen takk. Det skal jeg prøve

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 11:23   #10
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg har også prøvd utallige oppskrifter, og får det ikke til. Det blir smulete. Ganske godt, men veldig ryent.

Jeg har landet på at butikk-kjøpt er OK, at vi i tillegg baker grove knekkebrød - disse går ned på høykant og vi spiser i tillegg en del havregryn med biola, sånn at fiberinntaket totalt sett blir OK.

Det jeg er på utkikk etter nå er noen skikkelig grove rundstykker (til meg selv) Jeg gidder ikke styre med å bake ting som er 'kneipp-grovt' Skal jeg bake, så er det enten type loff, eller skikkelig grovt og nyttig. Så ja takk til en oppskrift på deilige grove rundstykker.

Vetle vil ikke ha hverken knekkebrød eller havregryn, så han spiser endel brød - da er det litt fint å kunne bake det og kjøpe innimellom.

Rundstykker (ihverfall ikke de jeg baker) har han vært så veldig opptatt av heller...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 11:26   #11
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Ah, siste brød jeg testet var med gulrot - da skal jeg droppe det. Takk for tips. Knaskje jeg ikke forhever nok heller.

Jeg er litt usikker på om det skal eltes, og jeg skal være forsiktig med deigen når det er hevet eller hva som er lurt...

Elte masse. Og ingen grunn til å være forsiktig med deigen etter den er hevet. Jeg hever den først i bakebollen, så knar jeg deigen ut på bordet og fordeler den i brødformene, og så lar jeg de heve lenge i formene. Det tar litt tid, men det gjør seg jo selv da.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 11:56   #12
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Elte masse. Og ingen grunn til å være forsiktig med deigen etter den er hevet. Jeg hever den først i bakebollen, så knar jeg deigen ut på bordet og fordeler den i brødformene, og så lar jeg de heve lenge i formene. Det tar litt tid, men det gjør seg jo selv da.

Ok, takk. Når den er hevet for 2. gang så detter den jo sammen om man tar litt for hardt på den, skal man være forsiktig så det ikke skjer eller burde man "dytte litt" på toppen så den får synket sammen igjen?

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 12:05   #13
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Ok, takk. Når den er hevet for 2. gang så detter den jo sammen om man tar litt for hardt på den, skal man være forsiktig så det ikke skjer eller burde man "dytte litt" på toppen så den får synket sammen igjen?

Når du har hevet andre gangen så er det bare å sette de inn i ovnen. Trenger ikke vært sånn forferdelig forsiktig, men ikke press dem ned igjen heller.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 12:05   #14
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Vetle vil ikke ha hverken knekkebrød eller havregryn, så han spiser endel brød - da er det litt fint å kunne bake det og kjøpe innimellom.

Rundstykker (ihverfall ikke de jeg baker) har han vært så veldig opptatt av heller...

Har du prøvd sånne hjemmelagde knekkebrød? Jeg er ikke så glad i knekkebrød jeg heller, men de er ordentlig gode synes vi alle sammen (litt for gode, for jeg planlegger å ha de en stund til meg selv, men de er som regel spist opp i løpet av et par dager)

Jeg heier på deg for at du skal få til brødbakinga altså, det er bare for min egen del jeg har gitt opp.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 12:12   #15
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har en veldig god brødoppskrift som jeg har lagt ut her før, jeg skal se om jeg kan finne den igjen. Jeg varierer mellom den og Mims hellebrød. Hvis dere ikke spiser så mye brød, kanskje du kan fryse halve?

Her er det:
150 g smør
50 g gjær
6 dl vann
1 ts salt
2 egg
1 ss sirup eller brunt sukker (jeg har brukt en veldig god fruktsirup, se bilde nederst)
1/2 dl linfrø
1/2 dl bokhvete eller grov sammalt hvete
4 1/2 dl grov sammalt hvete
ca 1 1/2 dl fint hvetemel
(Jeg har brukt de melene jeg har i skapet, så det blir litt forskjellig hver gang)

Smelt smøret. Bland gjær, lukent vann, salt, egg sirup og smeltet smør godt sammen. Kjørt bokhvete oglinfrø i blender slik at de blir knust (linfrøene kan beholdes hele om man ikke har noe å knuse med, men da må man bruke sammalt hvete i stedetfor bokhvete). Bland væsken med alt det tørre (det fine hvetemelet bruke man til å få perfekt konsistens, så det er ikke sikkert du trenger alt). Kna godt, og ikke ha i så mye hvetemel at deigen blir for fast.
Hev til dobbelst størrelse. Elt sammen, og del i tre emner som formes til runde brød, eller bruk brødformer om du er vant til det (jeg bruker to store former).

Etterhev til dobbel størrelse. Dryss et tynt lag mel oppå og skjær et snitt langsetter hele brødet så det ikke sprekker (jeg har droppet dette og melet, og heller smurt med litt olivenolje, det setter god smak).

Stek i midten eller nederst på 220 grader i ca 45 minutter.

Det må jo være noe feil her... deigen blir jo som suppe

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 12:22   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Det må jo være noe feil her... deigen blir jo som suppe

Hm, auda. Det skal den ikke bli. Jeg får desverre ikke sjekket den før jeg kommer hjem.
Spe på med sammalt mel til god konsistens?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 12:27   #17
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hm, auda. Det skal den ikke bli. Jeg får desverre ikke sjekket den før jeg kommer hjem.
Spe på med sammalt mel til god konsistens?

Ja, jeg brukte bare mere mel (hadde ikke mere sammalt, så ble litt rug og diverse)... så får bare se hvordan det går da

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 19:38   #18
Kanel
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 21
Kanel har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Jeg byttet ut sammalt hvete grov med sammalt hvete fin og da ble mine brød mindre smulete.

Jeg slumper litt, men bruker alltid 1 kg sammalt hvete fin, ca. 1,5 liter vann, 1 pk tørrgjær, litt olje eller smeltet smør og hvetemel til deigen blir passe fast. Forhever og ruller opp 4 brød som jeg legger i langpanna. Husk å smøre mellom hvert brød.

For variasjon kan det tilsettes div. frø eller havregryn.

Kanel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 19:41   #19
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Jeg lager brød og muffins med mye rart, en teskje-ish johannesbrødkjernemel i deigen gjør at det meste henger sammen

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 19:54   #20
Kanel
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 21
Kanel har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: BLÆH... Brødbaking

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg lager brød og muffins med mye rart, en teskje-ish johannesbrødkjernemel i deigen gjør at det meste henger sammen

Fint tips, dette skal jeg prøve.

Kanel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no