Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tradisjoner lillejulaften

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-14, 20:41   #1
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.015
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tradisjoner lillejulaften

I lys av et annet tråd, og kommentarer om tradisjoner lillejulaften, må jeg spørre hva disse består av. Ja, jeg har bodd i Norge mesteparten av livet, men jeg er oppvokst i utlandet, og den eneste tradisjonen jeg har hørt om 23. desember er pynting av juletre. Hva har jeg ikke fått med meg?

Hos oss er 23. desember en ganske så vanlig arbeidsdag, og juletreet pyntes før denne dagen.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 20:43   #2
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.790
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

Vi går først i skogen sammen med bestefar og henter tre til huset deres. Deretter er det pynting av juletre og huset til nevnte bestefar og mormor. Dette tar hele ettermiddagen og er den koseligste tiden i løpet av hele jula. Når ungene er i seng, vandrer vi noen hundre meter bort til tanta og onkelen min og spiser verdens beste pizza, ser Hovmesteren og skravler utover natta.

Beste dagen

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 20:49   #3
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

Lille julaften gjør vi siste finpuss på vasking, og handler det aller siste. Så pynter vi huset med julepynt, og setter opp treet og pynter det. På kvelden har vi familie over på risengrynsgrøt og mandel, og gløgg etterpå. Da er det jul! ❤️

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 20:50   #4
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

Vi rydder, ordner og julepynter. Vi pleier ikke å ha fram så mye julepynt før lillejulaften. Utpå ettermiddagen har vi nissegrøt med mandel, og nissen i uteboden får en liten grøtskål han også. Om kvelden pynter vi juletreet sammen.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 20:58   #5
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

Vi går i pysjen utover formiddagen, tenner lys og sløver i sofaen. Så spiser vi sen frokost før vi steller oss og kler på oss. Da pynter vi oss litt. Optimistmannen og jentene pynter juletreet mens jeg forbereder maten vi alltid koser oss med om kvelden lille julaften: Roastbiff av hjort og hjemmelaget potetsalat. Utpå dagen lager vi oss noe lettvint å spise, før vi kjører en tur med de siste gavene til venner som har kommet hjem på juleferie. Resten av ettermiddagen og kvelden bare nyyter vi sammen i sofaen med de faste tv-programmene. ( Gjerne "Home Alone. " )

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 21:01   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

På formiddagen er det siste finnish på pynt ute og inne. Vi pynter mer og mer gjennom hele desember, men nissene kommer ikke frem før nærmere julaften. Jeg lager karamellpudding, vanner ut pinnekjøtt og forbereder diverse pålegg til julefrokosten. Vi spiser grøt med mandel til middag og går i skogen når det har blitt mørkt for å legge ut mat til dyrene, drikke kakao og finne pakker som nissen har lagt igjen. Etterpå er det pynting av juletre også innførte vi i følge storebror en ny tradisjon i fjor, med ost og kjeks til kveldsmat mens vi ser julefilm og gleeeder oss til morgendagen. Absolutt en av favorittdagene mine på året.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 21:03   #7
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.861
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

Vi har få tradisjoner på lille julaften. For- og ettermiddag er helt åpen, da tar vi det med ro, evt handler det siste vi måtte mangle, men på kvelden pynter vi hus og juletre sammen og ser Grevinnen og Hovmesteren mens vi koser oss med julegodt. Før barna legger seg setter vi fram mat til nissen.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 21:04   #8
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

Vi tar vanligvis fri fra jobb den dagen og så pynter vi ferdig. Jeg handler alt jeg har glemt. Har ikke noen spesielle tradisjoner ellers.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 21:08   #9
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

Mannen min har fleksitid så ungene er hjemme. Har som mål å være ferdigvasket i huset på ettermiddagen. Da går jeg amok med julestemning, julemusikk, pynting av tre, god kveldsmat, opphenging av julestrømper, kvledsbading av unger, portvin, cheddar og mince pies og Love Actually for voksne. Elsker lillejulaften.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 21:10   #10
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

Jeg har vært vant til å jobbe på lille julaften. Nå har jeg stort sett fri. Vi pynter juletreet og spiser grøt hos min far. Det tar ikke hele dagen og vi har tid til å finne på noe eller være sosiale om vi vil.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 21:15   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

Vi er stort sett på jobb, men forsøker å pynte det siste og roe ned til jul på kvelden. De årene jeg har vært hos mine foreldre er den viktigste juletradisjonen at jeg og søs stresspynter til jul etter midnatt. *vokst opp fullstendig tradisjonsløs og forsøker å rette på det*

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 21:15   #12
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

Vanleg arbeidsdag her. Me pyntar juletre og besøker dei eldste i familien, dvs. me har berre ei igjen da.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 21:16   #13
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.414
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

Vi har tradisjon med å stresse rundt. Av og til er vi i rute og kan slappe av, men her er det ikke slappeavogkosesegdag.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 21:16   #14
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

Lille julaften er ikke alltid fridag, men når ettermiddagen siger på så drar vi på kirkegården for å pynte og å tenne lys. Etterpå spiser vi "Nissegrøt" med mandel i og noe salt ved siden av. Deretter begynner vi å forberede middagen og desserten til den store dagen. Vi ser litt på tv og da selvsagt Grevinnen og Hovmesteren. Deretter dekker jeg bordet og det er noe jeg gleder meg til hvert år. Da spiller jeg julemusikk og koser meg. Når nesten alle har lagt seg henges julstrømpene opp.
Før pyntet vi juletreet på denne dagen men det ble så travelt at vi istedet pynter det siste helgen før julaften.

Elsker lille julaften

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 21:30   #15
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.869
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

Etter jobb og barnehage drar vi i familieselskap hos mannens tante. Der spiser vi grøt med mandel, drikker gløgg og så får ungene besøk av en julenisse. Vi er ofte 40-50 store og små, så det er folksomt. Etterpå blir det å legge unger, for å så panikkrydde og vaske. Og pynte juletre.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 21:34   #16
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

Siste innkjøp, kort besøk med julegaveutveksling her eller hos venninne. På kirkegården med pappa og ett eller to barn, lage delfiakake, legge pakker under treet, legge pinnekjøttet i vann. Drikke rødvin og spise sjokolade i helt julepyntet hus.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 22:20   #17
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

I år skal jeg faktisk jobbe, så tipper det meste blir gjort før denne dagen, ellers er det rydding, vasking og stryking.
Alltid grøtselskap med hele slekta, deretter sofaen og et glass vin på meg mens roen senker seg, elsker den kvelden.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 22:32   #18
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

Treet tas inn i stua, siste julepynten settes ut (vi pynter utover desember), vennepar kommer til kveldsmat (bestående av julens pålegg, eggerøre, laks, potetsalat osv) vi pynter treet etter at gutta er i seng, ser Hovmesteren mens vi drikker gløgg og når alle er gått hjem og mann og barn er i sengene sine så sitter jeg i lys fra treet og koser meg. Da setter jeg på en julefilm, legger beina på bordet og nyyyyyyter at det er jul.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 22:35   #19
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

Vi har ingen spesielle tradisjoner på lillejulaften. (Men jeg hadde neppe blitt med på en klassegreie.) De siste årene har vi pyntet juletreet. I år som i fjor skal gutta stå slalom mens jeg prøver å få julesteming.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-14, 22:40   #20
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.553
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Tradisjoner lillejulaften

Lager cabaret og annet som skal være klart. Lager dynegrøt (latmannsversjon av risengrynsgrøt) og vasker det siste. Barna bades/dusjes. Så spiser vi risengrynsgrøt med mandel i til middag. Derefter barne-tv og barna legget seg tidlig (tom 14-åringen). Så pynter vi foreldre treet, legger frem julehefter og lager i stand julestrømpene. Deretter er det gløgg og Grevinnen og hovmesteren. Som jeg gleder meg!

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no