Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye er det greit å "rydde opp" i en CV?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-14, 20:56   #1
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Hvor mye er det greit å "rydde opp" i en CV?

Om jeg tar med alt mulig av rare sommerjobber og vikariater jeg har hatt i årenes løp blir det et langt og rotete skriv. Men hvor mye kan man "rydde opp" uten at det blir feil?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-14, 21:02   #2
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye er det greit å "rydde opp" i en CV?

Altså jeg er ingen ekspert, men om det var jeg som skulle søke jobber nå så ville jeg kanskje skrevet
1987 - 1994 Ulike jobber i servicenæringen (ved siden av skolegang og studier - det ville jo komme fram av den biten av CV-en)

Så ville jeg ha listet opp de (fleste) jobbene jeg har hatt etter studiene. Men det kommer jo også an på hvor relevant disse jobbene er for den jobben du søker på.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-14, 21:09   #3
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye er det greit å "rydde opp" i en CV?

Jeg bruker overskrifta "relevant jobberfaring" og fører opp stillinger som har relevans for den jobben jeg søker på. Da faller de aller fleste vikariater og engasjementer i studietida bort, og det tenker jeg er greit. Kommer sikkert litt an på hvor mye annet man har på CV og hva slags type jobber man søker på vil jeg tro.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-14, 21:10   #4
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye er det greit å "rydde opp" i en CV?

Er de "rare sommerjobbene og vikariatene" relevante?

"Rare sommerjobber" hadde jeg ikke giddet liste opp.

Relevante vikariater ville jeg ha nevnt, og muligens også "rare vikariater" dersom de fyller huller i CV-en man ellers ville ha klødd seg i hodet over, tror jeg.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-14, 21:12   #5
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye er det greit å "rydde opp" i en CV?

Vaskejobber og slikt er jo ikke relevante, men samtidig er det jo greit å vise at man jobbet ved siden av studiene kanskje? Jeg slenger med det meste jeg, så får de lese så mye de orker.

Takk for innspill!

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-14, 21:14   #6
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye er det greit å "rydde opp" i en CV?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg bruker overskrifta "relevant jobberfaring" og fører opp stillinger som har relevans for den jobben jeg søker på. Da faller de aller fleste vikariater og engasjementer i studietida bort, og det tenker jeg er greit. Kommer sikkert litt an på hvor mye annet man har på CV og hva slags type jobber man søker på vil jeg tro.

Enig her.
Jeg skriver kun opp relevant jobberfaring, og har heller ikke med fulltidsjobber som ikke har noen relevans for jobben jeg søker.
Jeg leser en del jobbsøknader ifb med jobben min, og må innrømme at jeg synes det både ser uryddig og uproft ut med de som lister opp all verdens uvesentligheter, enten det er jobber, kurs eller interesser.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-14, 21:15   #7
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye er det greit å "rydde opp" i en CV?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Vaskejobber og slikt er jo ikke relevante, men samtidig er det jo greit å vise at man jobbet ved siden av studiene kanskje? Jeg slenger med det meste jeg, så får de lese så mye de orker.

Takk for innspill!

Jeg tror heller jeg ville skrevet det opp i en samlenotis. "Jeg har også hatt diverse deltidsjobber, engasjementer og sommerjobber ved siden av studier" eller noe i den duren, og så hengt på en setning om stor arbeidskapasitet eller noe sånt.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-14, 21:35   #8
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye er det greit å "rydde opp" i en CV?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg tror heller jeg ville skrevet det opp i en samlenotis. "Jeg har også hatt diverse deltidsjobber, engasjementer og sommerjobber ved siden av studier" eller noe i den duren, og så hengt på en setning om stor arbeidskapasitet eller noe sånt.

Ja, det var en god løsning synes jeg.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-14, 11:17   #9
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.661
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye er det greit å "rydde opp" i en CV?

Jeg er aktiv jobbsøker og har skrevet annen yrkeserfaring fra år til år, for å vise at jeg har Vært lenge i arbeidslivet og gjort ulike ting tidligere.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-14, 11:28   #10
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye er det greit å "rydde opp" i en CV?

Jeg tenker at å ha et generelt punkt hvor det vises til at du har hatt diverse jobber i tillegg til studier er greit.

De gangene jeg har vært med å vurdere søknader har jeg sett at slike jobber kan telle positivt selv om de ikke er direkte relevante for jobben. Det har sikkert noe med type stilling man søker å gjøre, men jeg tror ikke man automatisk skal tenke at det er irrelevant.

Selv om yrket mitt krever lang universitetsutdannelse og arbeidserfaringen gjerne skal være relevant er det å ha jobbet med helt andre ting ofte mer relevant enn man skulle tro. I mange yrker er det viktig å kunne være "potet" i en del situasjoner.
Eksempel på ekstrajobber i studietiden som kunne vært relevant for min del uten at jeg nok ikke hadde sett det da kunne vært: lydtekniker, pleieassistent, journalist, guide , ungdomsarbeider, vaktmester, renholder osv osv. Utrolig mye som kunne hatt verdi og relevans inn i yrket.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no