Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lavprisgravferd, vil det slå an?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-18, 15:59   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lavprisgravferd, vil det slå an?

Jeg har vært forskånet fra å måtte arrangere begravelser, og min erfaring med gravferdsbyråer er derfor kun annenhånds. Jeg har hatt et inntrykk av at det er en ganske gammelmodig bransje, og der man tidvis kan utnytte den situasjonen at folk ikke akkurat setter begravelsen ut på anbud, eller begynner å prute på pris, eller sier "nei, vet du, den kista skal uansett i jorda, jeg vil ha en rimeligere type".

Nå går investorene bak Cutters inn og skal etablere et "litt enklere" tilbud, ikke MacDonalds, men mer standardisert, og hakket rimeligere.

Er dette noe folk vil gå for? Vil det føles "kjipt" å velge "billigfirmaet"? Stemmer det at det er en gammelmodig bransje overmoden for litt mer innovativ konkurranse?

(Jeg må si at jeg syns Cutters-kjeden er genial. Ikke for MEG, jeg betaler med glede det hvite ut av øyet til frisøren min, men for de som bare skal ha det "kjapt og greit" så har det vært å enten betale dyrt for noe som strengt tatt er veldig enkelt, eller gå til "150 kroner for en klipp på Grønland, men fåglarna veit om de betaler skatt eller har ok arbeidsforhold", eller å bruke maskinen hjemme. Nå går mannen til Cutters, og jeg slipper å klippe hjemme. )

https://e24.no/naeringsliv/gr-nder/c...l-bil/24401960

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 16:19   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavprisgravferd, vil det slå an?

Ja, jeg tror folk vil velge dette. Når man sitter der i møte med begravelsesbyrået og på veldig kort tid skal bestemme seg for om man vil ha det sånn eller slik, så ser man ikke på hva det koster. Eller man føler ikke det er tidspunktet for å spørre om pris, for man vil jo ikke virke kjip overfor sitt avdøde familiemedlem.
Det er jo ellers mye man kan gjøre selv, og som man gjorde selv i større grad før, men som folk nå for tida tror at man må betale byrå for å gjøre. Noe så enkelt som å stå i kirkedøra og dele ut gravsanger f.eks., det kan man fint få noen litt uti familien til å gjøre.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 16:29   #3
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavprisgravferd, vil det slå an?

Jeg ville gått for det.

Jeg har arrangert begravelse hvor jeg måtte tenke på kostnadene for avdøde eide ikke nåla i veggen og jeg hadde dårlig råd. Jeg er såpass kynisk at jeg ikke skjønner hvorfor en svindyr kiste er bedre enn den billigste, og den skal bare brennes/begraves likevel. Det er ikke hvor mye kista koster som avgjør om det er en verdig begravelse eller ikke.
Det er mye man kan ordne selv billigere. Jeg synes det er bra at noen vil konkurrere på pris. Jeg håper da at mine etterlatte ikke ruinere seg på min begravelse, bruk heller pengene på noe fornuftig.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 16:34   #4
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavprisgravferd, vil det slå an?

Jeg har måttet være med å arrangere to begravelser, men i begge tilfellene hadde avdøde penger nok til begravelsen, så det spilte egentlig ikke så stor rolle. Vi valgte det vi ville ha, og betalte det det kostet. Egentlig sjokkerte det meg strengt tatt mest hvor sinnsykt dyr den dødsannonsen i avisa ble da mamma døde. Vi er en stor familie, og ingen av oss tenkte på priser, vi hadde ikke gravlagt noen før, så vi kjørte på med navn på alle etterkommerne (og det er mange!) og noen velvalgte ord - og publiserte i tre aviser . Men som sagt, vi betalte i grunn ikke dette av egen lomme. For pappas del brukte vi sjukt mye penger på minnestund etter begravelsen, 100 mennesker med middag og kaker og kaffe, men jeg vet at han ville ha elsket den minnestunden, og han betalte strengt tatt for den selv.

Personlig var jeg glad for å slippe å gjøre så mye selv, begravelsesbyrået tenkte på alt, og de gjorde en god jobb. Det var også åpenhet om prisnivået hele veien.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 17:39   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavprisgravferd, vil det slå an?

Jeg har vært med på å-/arrangert fire begravelser. I alle tilfeller var dette preget av nøkterne valg, og overhodet ikke noe press fra begravelsesbyråets sin side om dyre løsninger, likevel, det ble grisestygge regninger. Selv begravelsen til jenta vi mista i svangerskapet - enklest mulig kiste, ingen blomster uten de vi plukka sjøl, og ingen seremoni uten kistenedsettelse på kirkegården, ble så dyr at det knapt ble dekka av gravferdsstønaden vi automatisk fikk ved begravelse av et barn. I alle tilfellene ble vi forresten vist prislister med mange ulike alternativer, og vi fikk opplysning om hva vi kunne gjøre selv for å minske kostnader. De to byråene jeg har forholdt meg til har framstått som seriøse, empatiske og etiske og ikke som selgere, takk og lov, og jeg har aldri følt meg pressa til å gå for dyrest mulig alternativ. Jeg håper dette er standard skikk og bruk blant gravferdsagenter.

To av begravelsene ble dekket av dødsboet, og en av gravferdsstønaden. Lillemann sin begravelse kosta vi sjøl og hadde, takk og lov, økonomi til å ikke tenke på regninga, så vi klarte oss, vi trengte ikke tenke kostnader i det heletatt. Det er mange som ikke er så heldig stilte som oss, og som dermed risikerer økonomiske bekymringer midt i sorgen. Jeg tror det er mange som vil tenke seg benytte et billigere alternativ dersom dette blir et tilbud.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.

Sist redigert av Inagh : 31-07-18 kl 17:45.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 17:45   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavprisgravferd, vil det slå an?

Jeg synes detter høres ut som en fin ting. De som ikke synes noe om det kan jo bare velge de tradisjonelle. Jeg synes det er fint at det er muligheter for de som enten ikke vil bruke så mye penger, eller som ikke har så mye penger.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 17:46   #7
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavprisgravferd, vil det slå an?

År min tid kommer så håper jeg de velger den billigste kista. Myeannet soner mer moro å bruke penger på.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 17:55   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavprisgravferd, vil det slå an?

Jeg synes det er bra at det kommer aktører som fokuserer på lave priser. Jeg synes utviklingen de siste årene har gått i retning av å utvide med allverdens unødvendig produkter som tilbys mennesker i sårbar situasjon, mennesker som ikke synes det er lett å velge bort ting. Mange føler at de må ha «det beste» selv om det ekstra ikke betyr noe som helst i grunnen.

En annen ting jeg håper at dette tilbudet kan bidra til er kunnskap om hva som egentlig trengs og hva man kan gjøre selv.
Byrå trengs ikke under seremonier til annet enn kistetransport. (Ikke det heller om man har egnet kjøretøy selv, men det er det få som har)

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 18:44   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavprisgravferd, vil det slå an?

Jeg synes og det er flott at det finnes et slikt alternativ.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 18:53   #10
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lavprisgravferd, vil det slå an?

Signerer Guava.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 19:28   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavprisgravferd, vil det slå an?

Jeg tenker det ville være bra. Og at folk da begynte å tenke mer på hva de trenger enn hva som er pakkeløsning.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 20:27   #12
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavprisgravferd, vil det slå an?

Jeg ville valgt «lavpris» hvis ikke avdøde selv hadde store visjoner om hvordan begravelse/seremoni skulle være, og når jeg dør håper jeg de rundt meg vil velge enklest/billigst også.

Når jeg dør kunne kroppen min like gjerne blitt kasta i søpla eller brukt som mat til sultne ulver eller hva som helst. Jeg er jo død. Kroppen min er ingenting.

Jeg varierer i hva jeg tror og ikke tror på, og hvor åndelig/ikke åndelig jeg er, men kroppen min er ikke den som verken drar til himmelen/helvete eller blir født på ny eller noe slikt.


Så ja til billigpakker!

__________________
~Maybe it's time to heal~

Sist redigert av Kirsebær : 31-07-18 kl 22:05.
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 20:36   #13
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavprisgravferd, vil det slå an?

Det slår nok an ja, usikker på om jeg ville brukt det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 21:10   #14
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavprisgravferd, vil det slå an?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg ville valgt «lavpris» hvis ikke avdøde selv hadde store visjoner om hvordan begravelse/seremoni skulle være, og når jeg dør håper jeg de rundt meg vil velge enklest/billigst også.

Når jeg dør kunne kroppen min like gjerne blitt kasta i søpla eller brukt som mat til sultne ulver eller hva som helst. Jeg er jo død. Kroppen min er ingenting.
Jeg varierer hva jeg tror og ikke tror på, men kroppen min er ikke den som verken drar til himmelen/helvete eller blir født på ny eller noe slikt.


Så ja til billigpakker!

Signerer helhjertet.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 21:59   #15
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lavprisgravferd, vil det slå an?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg ville valgt «lavpris» hvis ikke avdøde selv hadde store visjoner om hvordan begravelse/seremoni skulle være, og når jeg dør håper jeg de rundt meg vil velge enklest/billigst også.

Når jeg dør kunne kroppen min like gjerne blitt kasta i søpla eller brukt som mat til sultne ulver eller hva som helst. Jeg er jo død. Kroppen min er ingenting.
Jeg varierer hva jeg tror og ikke tror på, men kroppen min er ikke den som verken drar til himmelen/helvete eller blir født på ny eller noe slikt.


Så ja til billigpakker!

Dette.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-18, 22:17   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavprisgravferd, vil det slå an?

Det er helt klart enklere for den døde at kroppen blir behandlet på hvilket som helst vis enn det er for de gjenlevende. Det er derfor godt at det er pårørende som tar avgjørelsene.

At den døde kroppen blir behandlet respektfullt og fint og ikke behandles som søppel er viktig for mange, ikke alltid på et kynisk materielt plan, men på mer symbolsk/følelsesmessig plan.
Den døde er død, men for de etterlatte kan prosessen ta tid og da kan håndtering av den døde bli viltig for den mentale prosessen.

Hvordan helsevesen, byråer, gravere, prester og andre som arbeider med gravferd håndterer den døde betyr mye.

Jeg tror dette kan håndteres like bra av lavprisselskap, men de bør satse på kompetanse.
Kistekvalitet og minnesider med digital lystenning er ofte mindre viktig, selv om det kan bety noe for noen.

Saken tidligere i år med at SAS byttet kister illustrerer hvor mye riktig håndtering kan bety.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no