Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Trenger oppskrift på ferskensyltetøy

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-18, 21:56   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trenger oppskrift på ferskensyltetøy

Jeg har fått totalt dilla på ferskensyltetøy - i utlandet, nærmere bestemt sør i Europa. Jeg finner det ikke i Norge. Det vil si, det finnes noe kombinert fersken- og aprikosgreier, men det er ikke det samme. Aprikossyltetøyet til Hervik er godt, men aprikos smaker overraskende ulikt fersken, i grunnen. Jeg vil ha fersken. Nå er det slutt på det importerte syltetøyet mitt, og jeg fant ut at jeg må lage selv.

Det ble heller ikke det samme. Jeg kokte fersken og sukker til fersknene var møre, men det ble smakløst og rennende. Hadde i litt vanilje, men det smaker egentlig bare vaniljesukkerlake.

Noen som kan hjelpe?


Sist redigert av Hyacinth : 15-08-18 kl 22:05.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-18, 21:58   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på ferskensyltetøy

http://www.franciskasvakreverden.no/...rsken-syltety/

Mitt ligner overhodet ikke på dette, for å si det sånn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-18, 22:12   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger oppskrift på ferskensyltetøy

Høres ut som om det ikke kokte lenge nok. Da jeg lagde kirsebærsyltetøy kokte det i en halv evighet. Også var det en test man kunne gjøre for å sjekke om det var ferdig. Men jeg husker ikke den helt.
Kanskje fersknene var smakløse og? De er jo veldig varierende på smak.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-18, 22:16   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger oppskrift på ferskensyltetøy

Der står det beskrevet.
https://www.davidlebovitz.com/norecipe-yikes/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-18, 22:26   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på ferskensyltetøy

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Høres ut som om det ikke kokte lenge nok. Da jeg lagde kirsebærsyltetøy kokte det i en halv evighet. Også var det en test man kunne gjøre for å sjekke om det var ferdig. Men jeg husker ikke den helt.
Kanskje fersknene var smakløse og? De er jo veldig varierende på smak.

Det kokte en times tid. Kan testen ha vært den der gelé-testen? Den tok jeg faktisk, og det stivnet litt. Så det blir muligens stivere.

Jeg heller mest mot smakløse frukter-teorien..

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-18, 22:30   #6
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Trenger oppskrift på ferskensyltetøy

Har ikke prøvd ferskensyltetøy, men har laget nektarinsyltetøy flere ganger og syns det er godt.

Var fersknene harde eller hadde de fått modnet seg godt. Jeg syns det nesten er best å bruke frukten som er såpass myk at ungene ikke lenger har lyst å spise den og det bare er en dag eller to før de ville blitt kastet.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-18, 22:47   #7
Shun
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.206
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Trenger oppskrift på ferskensyltetøy

Det er lite pektin i fersken. Om du koker dem med ferskpresset sitronsaft/sitrussaft generelt (eller tilsatte kjøpepektin) vil nok syltetøyet stivne. Og du vil få en friskere smak.
Ingefær kan være godt som smakstilsetning. Eller nellikspiker, ifølge Jan Hedh.


Sist redigert av Shun : 15-08-18 kl 22:54. Årsak: La til kilde
Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-18, 22:58   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på ferskensyltetøy

Takk!

Fersknene var nokså harde.

Jeg tilsatte limesaft etterpå, for smakens skyld. Og så har jeg tilsatt certo og silt syltetøyet. Men det er nokså smakløst.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no