Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Speltmel - jeg lurer...

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-07-07, 19:14   #1
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Spørsmål

Speltmel - jeg lurer...

Jeg er ikke glutenallergiker (har ikke påvist cøliaki) men har likevel en intoleranse. Det vet jeg fordi jeg lever mye bedre på glutenfri kost (mindre trøtt, mindre diarè, får rolig mage, mer energi). Jeg har prøvd å spise spelt-produkter men de blir jeg enda fortere dårlig av enn vanlig hvete. Spelt er visst høyere på gluten, men samtidig sies det at denne typen gluten likevel er letter å tåle fordi den er mer naturlig.
Noen som vet litt om dette?

  Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 20:00   #2
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.106
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Speltmel - jeg lurer...

:abonnerer:

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 20:12   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Speltmel - jeg lurer...

Etter hva jeg har lest meg til, er Spelt faktisk verre i forhold til gluten og hveteallergi, med mindre det er ekte urkorn.
En del speltmel er blandet med litt hvete, men det vil være merket i såfall tror jeg.
" Spelt (dinkel eller urhvete) er et kornslag fra oldtiden som i motsetning til hvete ikke er særlig foredlet. Kornet er næringsrikt, inneholder mye fiber og har god smak. Spelt inneholder samme proteiner som vanlig hvete. Derfor skal personer med cøliaki eller hveteallergi ikke spise speltmel.

Det er en myte at menesker med glutenintoleranse tåler kornsorten spelt. Denne påstanden har versert i mediene, og man kan møte den i helsekostbutikker og hos bakere med flere.
Glutenintoleranse, eller cøliaki er en tarmsykdom, som innebærere, at man ikke kan tåle proteiner fra hvete, rug og bygg, og dermed heller ikke spelt.
Hveteallergi er en allergisk reaksjon på allergener i glutenproteinene slik at hvetetaallergikere heller ikke tåler glutenholdige kornsorter."

  Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 20:13   #4
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Speltmel - jeg lurer...

www.ncf.no

www.npif.no

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 20:14   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Speltmel - jeg lurer...

Hvorfor skulle graden av "naturlighet" ha noe å si for toleransen, med mindre det er sprøytemidler og ikke gluten du reagerer på? Og hvis så skulle være tilfelle, burde du ikke ha noe problem med for eksempel økologisk hvete eller rug heller.

Og hva menes med mer eller mindre "naturlig" egentlig? Og er hvete, rug, havre og bygg egentlig så unaturlig?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 20:15   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Speltmel - jeg lurer...

Cøliakere skal selvsagt ikke ha spelt, men er det ikke sånn at man godt kan tåle det ved hveteintoleranse? Ikke hveteallergi, selvsagt. Jeg kjenner flere (deriblandt meg selv) som reagerer veldig negativt på hvete (oppblåsthet, magesmerter, diare osv) men som tåler spelt veldig bra.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 22:20   #7
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Speltmel - jeg lurer...

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvorfor skulle graden av "naturlighet" ha noe å si for toleransen, med mindre det er sprøytemidler og ikke gluten du reagerer på? Og hvis så skulle være tilfelle, burde du ikke ha noe problem med for eksempel økologisk hvete eller rug heller.

Og hva menes med mer eller mindre "naturlig" egentlig? Og er hvete, rug, havre og bygg egentlig så unaturlig?

Det har visst noe med hvilke prosesser kornet/melet går gjennom fra det blir høstet til det ligger i posen. Jo mer foredlet (altså mindre naturlig) jo verre for tarmene dersom man er litt følsom, ettersom jeg har skjønt. Dette har også klart med hvordan det dyrkes frem og det økologiske er vel uten tvil best - giftstoffer er giftstoffer for alle...

At det med at glutenallergikere skulle tåle spelt ikke stemmer, høres veldig logisk ut - og det er nok en bekreftelse på at det er gluten jeg reagerer på.

  Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 23:08   #8
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Speltmel - jeg lurer...

Jeg snakket med en so er veldig opptatt av slik. Tidligere homeopat osv. Jeg stusset på denne glorifiseringen av speltmelet fordi det jo har minst like mye gluten.

Hun fortalte noe jeg ikke har dokumentert, (får noe i morgen vistnok) om dette. Det er at hvetemelet vi bruker stort sett er infisert av enkelte sopp eller muggsporer. Pga lang lagring osv. Dette er hva mange med intoleranse reagerer på ikke gluten i seg selv. (søliaki er noe annet).

Hun mente da at spelt hittil har vært mye bedre, men at mange mente at med den drastiske populariseringen av spelt så ville jordbruket legges om og spelt ikke lenger være et småskala økologisk produkt. Noen mente at disse mikroskopiske sporene allerede var kommet i vanlig spelt mel, eller det ville komme.

Sannheten i dette og gjenfortellingen av dette nok tvilsom, men litt poeng ser en nok.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 23:29   #9
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Speltmel - jeg lurer...

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Jeg snakket med en so er veldig opptatt av slik. Tidligere homeopat osv. Jeg stusset på denne glorifiseringen av speltmelet fordi det jo har minst like mye gluten.

Hun fortalte noe jeg ikke har dokumentert, (får noe i morgen vistnok) om dette. Det er at hvetemelet vi bruker stort sett er infisert av enkelte sopp eller muggsporer. Pga lang lagring osv. Dette er hva mange med intoleranse reagerer på ikke gluten i seg selv. (søliaki er noe annet).

Hun mente da at spelt hittil har vært mye bedre, men at mange mente at med den drastiske populariseringen av spelt så ville jordbruket legges om og spelt ikke lenger være et småskala økologisk produkt. Noen mente at disse mikroskopiske sporene allerede var kommet i vanlig spelt mel, eller det ville komme.

Sannheten i dette og gjenfortellingen av dette nok tvilsom, men litt poeng ser en nok.

Dette høres fornuftig ut. Fordi det jeg syns har vært merkelig er at jeg ikke reagerer på samme måte hele tiden. En periode bakte jeg alle brødene selv, og ble veldig dårlig. Som Iset beskriver med oppblåsthet, magesmerter, diare osv. Nå har jeg stort sett spist bare knekkebrød i mange uker, og bare litt om litt begynt å spise brød igjen. Uten å bli så veldig dårlig. Heller grovt brød jeg har spist nå. Kanskje er det mange av oss som har en candida infeksjon som gjør oss dårlige snarere enn reaksjon på mel, men hvor enkelt er det å finne ut av det?

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 23:34   #10
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Speltmel - jeg lurer...

Mens vi er inne på tema:

Hva bør man bruke som erstatting istedet for hvetemel, hvis man heller ikke bør bruke spelt?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 23:39   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Speltmel - jeg lurer...

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Mens vi er inne på tema:

Hva bør man bruke som erstatting istedet for hvetemel, hvis man heller ikke bør bruke spelt?


Jeg unngår helst både spelt og hvete pga. karbohydratene, kroppen min trives best uten for mye karbohydrater. Jeg bruker litt soyaprotein (rent, ikke soyamel) i baking av feks. pizzabunn, pannekaker, vafler og brød. Ellers bruker jeg litt johannesbrødkjernemel. Har masse oppskrifter om noen vil ha.
I supper og sauser jevner jeg feks. med grønnsaker, eller med johannesbrødkjernemel. Har etterhvert blitt veldig flink på å bake og lage mat med veldig lite karbohydrater og uten noe som helst hvetemel.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 11:32   #12
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Speltmel - jeg lurer...

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg unngår helst både spelt og hvete pga. karbohydratene, kroppen min trives best uten for mye karbohydrater. Jeg bruker litt soyaprotein (rent, ikke soyamel) i baking av feks. pizzabunn, pannekaker, vafler og brød. Ellers bruker jeg litt johannesbrødkjernemel. Har masse oppskrifter om noen vil ha.
I supper og sauser jevner jeg feks. med grønnsaker, eller med johannesbrødkjernemel. Har etterhvert blitt veldig flink på å bake og lage mat med veldig lite karbohydrater og uten noe som helst hvetemel.


Ja takk, noen vil gjerne ha oppskrifter uten hvete, spelt eller melk.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 18:41   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Speltmel - jeg lurer...

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Ja takk, noen vil gjerne ha oppskrifter uten hvete, spelt eller melk.

Jeg skal se om jeg finner noen uten melk, og legge dem ut i lavkarbo-oppskriftstråden i løpet av kvelden.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 14:19   #14
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.106
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Speltmel - jeg lurer...

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Mens vi er inne på tema:

Hva bør man bruke som erstatting istedet for hvetemel, hvis man heller ikke bør bruke spelt?

Det kan hende det er lurt å tenke helt nytt om kosthold heller enn å fortsette som før men med erstatninger. Med det mener jeg at man i stedet for brød fire ganger om dagen spiser kjøtt og fisk med grønnsaker/salat til de fleste måltider. I tillegg kan man spise smoothie, frukt, nøtter og egg. Her i huset er slageren glutenfri havregryn med rismelk. Det er godt! Den glutenfrie havregrynen kan man jo også kjøre i blenderen slik at det blir mel og sammen med masse egg og væske kan det bli gode vafler. En annen slager er oppskårne råe grønnsaker.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no