Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Feire seksårsdag med smitteverntiltak

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-20, 11:20   #1
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Feire seksårsdag med smitteverntiltak

Vår datter fylte sels år 26. mars, og fikk selvsagt ikke feiret bursdagen sin da. Nå har det jo kommet informasjon om at man kan feire bursdag etter at skolene har åpnet, men at man må følge visse «smittevern-regler». Jeg har nok tenkt å avvente litt til, men har begynt å tenke på hvordan man kan gjennomføre dette i praksis. Jeg har kommet frem til et konsept som jeg tror vil fungere når det gjelder maten; å arrangere piknik eller «take away»-selskap i hagen. Jeg ser da for meg at alle barna får en «lunsjbag», feks en papirpose, eller en boks ala happy meal på Mac Donalds eller annen type «take away»-innpakning. Oppi der har vi pakket feks pizzasnurrer, et kakestykke eller muffins/cup cake, kanskje litt popcorn og en eller annen enhet med drikke. Så legger vi ut over pledd rundt omkring på plenen og barna kan spise hver sin matboks.

Det er kanskje ikke veldig miljøvennlig mtp engangsemballasjen, men ser for meg at dette vil fungere ift smittevern?

Så for det første: hva tror dere om dette?

Og ikke minst: har dere tips om hvor man kan få kjøpt egnet emballasje til dette? Tenker da både på poser, bokser, ev noe å porsjonsvis pakke inn kake og popcorn (jeg kan jo ev gå for sånne små potetgullposer ev). Finnes det andre drikkealternativer enn juicebokser som ikke er store 0,5 liters flasker, som jeg ikke har tenkt på?

Jeg har googlet en del selv, og funnet ut følgende: diverse bursdags- og party-sider har noen få bokser, men de er for små og egner seg mest til godteposer, ikke matservering. Staples har pleid å ha slik emballasje til salgs før, men nå finner jeg ikke dette på nettsiden deres i alle fall. Finner en del tilbydere som kun selger til bedrifter/restauranter. Jeg trenger et sted som selger til privatpersoner og helst ikke i pakker med 100-500 stk.

Jeg kan legge til at det vil være snakk om barn fra hennes gruppe i bhg, som består av kun førskolebarn, maks 12 stk. De er blitt opplært ift Coronaviruset i Bhg denne uken.

Ev har du noen andre tips? Veldig takknemlig for innspill av både typen ris og ros.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 11:23   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Feire seksårsdag med smitteverntiltak.

Hva med Europris? De har mye emballasje-stæsj vet jeg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 11:34   #3
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Feire seksårsdag med smitteverntiltak.

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Hva med Europris? De har mye emballasje-stæsj vet jeg.


Ja, det er sant. Nille kan kanskje ha noe også. Muligens Biltema og Clas Ohlsson også?

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 11:36   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Feire seksårsdag med smitteverntiltak.

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Ja, det er sant. Nille kan kanskje ha noe også. Muligens Biltema og Clas Ohlsson også?

Ja de har sikkert og litt.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 11:38   #5
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feire seksårsdag med smitteverntiltak.

Jeg synes det høres ut som en god ide! Legge utover tepper som de skal sitte på er også fint for å kunne regulere avstand.

Beger til popcorn (litt som på kino) får du kjøpt på både Nille og Clas Ohlsson. Tror kanskje også du får kjøpt slike papirposer som du tenker på der.

Vi hadde slike små kuleformede Fanta-flasker i bursdag for et par år siden, de har vært i butikken med jevne mellomrom, men jeg vet ikke om de finnes nå. Det var i alle fall populært, men tror kanskje det er ei stund siden jeg har sett dem nå. Capri-Sonne bruker også å være populært, og det kan fort være en del unger på den alderen som ikke er glad i kullsyre, så det kan være et godt alternativ. Ulempen er stor sølefare, men det burde ikke være så farlig når dere er utendørs.

Kan være greit å ha litt organisert regi og fastalgte leker, for å hindre for mye nærkontakt. Kan kanskje bli litt stress å følge med hvis det bare er frilek? Danseleken er en fin lek som kan gjennomføres uten kontakt, hvis du tar med en blåtann-høyttaler.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 11:43   #6
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Feire seksårsdag med smitteverntiltak.

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg synes det høres ut som en god ide! Legge utover tepper som de skal sitte på er også fint for å kunne regulere avstand.

Beger til popcorn (litt som på kino) får du kjøpt på både Nille og Clas Ohlsson. Tror kanskje også du får kjøpt slike papirposer som du tenker på der.

Vi hadde slike små kuleformede Fanta-flasker i bursdag for et par år siden, de har vært i butikken med jevne mellomrom, men jeg vet ikke om de finnes nå. Det var i alle fall populært, men tror kanskje det er ei stund siden jeg har sett dem nå. Capri-Sonne bruker også å være populært, og det kan fort være en del unger på den alderen som ikke er glad i kullsyre, så det kan være et godt alternativ. Ulempen er stor sølefare, men det burde ikke være så farlig når dere er utendørs.


Ja, Capri Sonne hadde jeg glemt! Sant at det er mer potensial for søl da, men noterer meg det også. Så langt er det ingen som har servert brus i bursdag hos oss. Datteren vår er blant de som ikke liker det (enda). Det mest vanlige har vært saft. Kanskje vi kunne bedt om at barna har med sin egen drikkeflaske som de kan få saft i? Eller er det teit?

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 11:45   #7
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feire seksårsdag med smitteverntiltak.

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Ja, Capri Sonne hadde jeg glemt! Sant at det er mer potensial for søl da, men noterer meg det også. Så langt er det ingen som har servert brus i bursdag hos oss. Datteren vår er blant de som ikke liker det (enda). Det mest vanlige har vært saft. Kanskje vi kunne bedt om at barna har med sin egen drikkeflaske som de kan få saft i? Eller er det teit?

Ingenting er teit akkurat nå, hvis det kan begrense smitte. Tror ingen sammenligner det med normaltilstandsopplegg.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 11:45   #8
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Feire seksårsdag med smitteverntiltak.

Hvis de som inviteres er kohorten fra barnehagen så er vel ikke avstand så viktig? Jeg ser ikke helt forskjellen på seg barna får kakestykket i en boks og at det serveres på engangstallerken? Dere voksne må jo uansett håndtere det og kan bære tallerkenen bort til barnet?

Men tanken din er kanskje å gjøre take away til selve bursdagskonseptet? Jeg har sett ninjago-bokser på Ali Express og eBay, vil tro det finnes i andre typer også. Kanskje du rekker å bestille?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 11:50   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feire seksårsdag med smitteverntiltak

Barn innenfor samme kohort i barnehagen kan omgås normalt, på samme måte som i en husstand. De skal sitte med avstand når de spiser, og ikke dele mat. Men ellers altså ikke noe krav om avstand. Det ville også vært umulig å gjennomføre med den aldersgruppen.

Fra veilederen:
For barnehagebarn hvor det er vanskelig å regulere avstand til andre, blir det viktigste tiltaket å begrense antall nærkontakter til hvert barn og ansatte, for eksempel ved å ha små grupper og ha faste ansatte for hver gruppe. Dette kalles å lage ‘kohorter’ og i barnehagen vil dette være det viktigste utgangspunktet for smittebegrensning og eventuell sporing av smitte. En kohort må være en fast gruppe med barn og ansatte, som minst mulig blandes med andre grupper. En kohort kan ta utgangpunkt i barnehagens gruppeinndeling (for eksempel avdeling) og bemanningsnorm4 (minimum 1 ansatt per 3 barn under 3 år, og minimum 1 ansatt per 6 barn over 3 år). Innen en kohort kan barn og ansatte omgås normalt, på lik linje som i en husstand. Slik ivaretar man barnas behov for omsorg samtidig som man begrenser mulighet for smittespredning.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 12:04   #10
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Feire seksårsdag med smitteverntiltak.

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Hvis de som inviteres er kohorten fra barnehagen så er vel ikke avstand så viktig? Jeg ser ikke helt forskjellen på seg barna får kakestykket i en boks og at det serveres på engangstallerken? Dere voksne må jo uansett håndtere det og kan bære tallerkenen bort til barnet?

Men tanken din er kanskje å gjøre take away til selve bursdagskonseptet? Jeg har sett ninjago-bokser på Ali Express og eBay, vil tro det finnes i andre typer også. Kanskje du rekker å bestille?

Ja, tanken var å kanskje gjøre en «morsom» greie ut av det. (Og prøve å berolige de få av foreldrene i denne barnegruppa som er ekstra stresset av denne situasjonen, må jeg innrømme.) Mannen min har dog vært innom å finne frem den gamle pølsemann-hatten (sånn ekte, gammeldags smal, avlang hatt), kjøpe inn pølsepapir osv og ha pølsebod ute. Så vi er veldig på tidlig planleggingsstadie her.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 12:10   #11
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Feire seksårsdag med smitteverntiltak

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Barn innenfor samme kohort i barnehagen kan omgås normalt, på samme måte som i en husstand. De skal sitte med avstand når de spiser, og ikke dele mat. Men ellers altså ikke noe krav om avstand. Det ville også vært umulig å gjennomføre med den aldersgruppen.

Fra veilederen:
For barnehagebarn hvor det er vanskelig å regulere avstand til andre, blir det viktigste tiltaket å begrense antall nærkontakter til hvert barn og ansatte, for eksempel ved å ha små grupper og ha faste ansatte for hver gruppe. Dette kalles å lage ‘kohorter’ og i barnehagen vil dette være det viktigste utgangspunktet for smittebegrensning og eventuell sporing av smitte. En kohort må være en fast gruppe med barn og ansatte, som minst mulig blandes med andre grupper. En kohort kan ta utgangpunkt i barnehagens gruppeinndeling (for eksempel avdeling) og bemanningsnorm4 (minimum 1 ansatt per 3 barn under 3 år, og minimum 1 ansatt per 6 barn over 3 år). Innen en kohort kan barn og ansatte omgås normalt, på lik linje som i en husstand. Slik ivaretar man barnas behov for omsorg samtidig som man begrenser mulighet for smittespredning.


Ja, nemlig. Har tenkt på det. Avdelingen til min datter består av 12 førskolebarn, og de har delt dem opp i to kohorter med hver sin ansatt. Disse to kohortene er nå blitt rene utegrupper og de leveres ikke i barnehagen overhodet, men på et sted utenfor barnehagens område. Meningen har vært at disse to kohortene skal være adskilte, men være i samme område, men samarbeide på turer osv. MEN; slik det har vært nå denne første uka, har de ikke klart å holde de to kohortene adskilt, og de har nok lekt mye mer på tvers, men i små grupper dog, enn det som er meningen. Så det var litt derfor jeg tenkte at det kunne gå fint om de kom alle tolv. Jeg ser jo at det kanskje ikke er så lurt da... Så ja. Tidlig tankeprosess dette. :host:

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 12:30   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feire seksårsdag med smitteverntiltak

Ville likevel holdt meg til den kohorten hun tilhører, og ikke samarbeidskohorten. Dustete valg av navn på disse gruppene, men det er en annen sak.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 12:37   #13
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.793
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Feire seksårsdag med smitteverntiltak

Altså, om alle barna tilhører to samarbeidende kohorter fra barnehagen kan dere feire ganske normalt. Litt ekstra avstand og god håndtering av mat er lurt. Pølsebod høres topp ut. Og så kan de få hver sin «porsjon» (pose/tallerken/boks) med drikke og kjeks/kake ved siden av. Lykke til!

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 13:15   #14
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Feire seksårsdag med smitteverntiltak

Ja, vi må helt klart gjøre en vurdering av det med om vi skal ha bare en eller begge kohortene. Har vurdert å rådspørre både i bhg og i Facebook-gruppa for foreldrene fir barna i begge kohortene.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 16:24   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Feire seksårsdag med smitteverntiltak.

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Ja, Capri Sonne hadde jeg glemt! Sant at det er mer potensial for søl da, men noterer meg det også. Så langt er det ingen som har servert brus i bursdag hos oss. Datteren vår er blant de som ikke liker det (enda). Det mest vanlige har vært saft. Kanskje vi kunne bedt om at barna har med sin egen drikkeflaske som de kan få saft i? Eller er det teit?

Fornuftig tenker jeg. Ellers hadde jeg kjøpt små juicekartonger el.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 16:50   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feire seksårsdag med smitteverntiltak

Min fireåring går også på avdeling med 12 barn delt inn i to kohorter. Jeg hadde ikke bedt alle 12 hjem nå, selv om de to gruppene er noe sammen ute.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-20, 17:30   #17
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Feire seksårsdag med smitteverntiltak

Hadde invitert kun fra en kohort. Da «tør» nok alle foreldre å sende barna også.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no