Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

En dag i din hunds liv?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-20, 13:20   #21
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En dag i din hunds liv?

Hva slags hund har dere?
Bichon havanais, 6 år gammel

Når står den opp og legger seg?
Den tilpasser seg vår rytme. Er veldig glad i å ligge og sove, alltid i samme rommet som vi er i. Hvis jeg blir liggende litt ekstra lenge i sengen, ligger den der til jeg står opp. Når vi legger oss, blir den med dit. Ofte har den sovet i stuen på kvelden så det er bare snakk om å flytte seg til et annet rom og sove videre.

Hvor mye spiser den?
Ca 70-80 gram tørrfôr om dagen fordelt på frokost og middag pluss godbiter.

Når og hvor lenge går dere tur?
Morgen: Min mann eller sønn går ut med den om morgenen før jobb/skole (dette var et krav fra meg da vi kjøpte hunden). Bare en kjapp luftig så den får gjort fra seg.
Dagtid: Jeg jobber ikke og pleier å gå to turer med hunden i løpet av dagen. Ca kl 11/12 og ca kl 17. Disse to turene er som oftest en tur hvor hunden er med meg på det jeg skal - type ut på ulike ærender hvor man kan ha med hunden. Min hund er veldig flink til å være med, dårlig til å være alene hjemme. Vi bodde i et annet land før hvor man kan ha med hund over alt og det var hun vant til, så hun blir med meg rundt i byen på shopping (utenom matvarer) til frisøren, til postkontor og renseri etc. Den andre turen på dagtid er på hundens premisser, til en park eller noe sånt. I tillegg er vi noen ganger på besøk hos folk også er hunden Røde Kors besøkshund.
Kveld:
Mann eller sønn går ut med hunden kort så den får gjort fra seg igjen.

I helgene tar vi med oss hunden på en lengre tur per dag.

Hvordan og hvor ofte trener dere ellers?
Vi gikk fast på hundetrening en gang i uken da vi bodde i utlandet. Gjør ikke det her hjemme, så vi har ingen fast trening, men legger inn litt søk og noen repetisjon av innøvde kommandoer en gang i blant.

Hvor mye bruker dere på frisør, dyrlege, utstyr og lignende?
Hunden har lang pels, så jeg bruker en del tid på børsting og pelspleie. Blir det for ille/flokete, går vi til hundefrisør. Bruker vel ca 3000 i året på det. En annen utgiftspost er når vi er på ferier og hun bor hos en oppdretter vi kjenner. Vi reiser ganske mye (5-6 uker i året), så vi bruker vel 10.000 på at hun er på "feriekoloni". Hun har heldigvis vært frisk, så dyrlegeutgifer er bare vaksine og evt. tannpleie, ca. 2-3000 i året. For er billig i og med at hun spiser såpass lite. Betaler i overkant av 500 kroner per sekk med 8 kilo tørrfôr. Det blir ca 2.000 per år i forutgifter.


Sist redigert av liefje : 28-01-20 kl 11:14.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-20, 20:18   #22
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En dag i din hunds liv?

4 år gammel Gordon Setter. Vi jakter ikke.

Hun står opp med meg på hverdager, og får 20-30 min morgentur. Vil egentlig sove lenger, men er blid på tur likevel. Så får hun 20-60 min med en av ungene etter skoletid, men holder til vi et hjemme i 17-draget om de roter til ansvaret. Så får hun, alt ettersom hvilken dag det er, mellom 30 og 90 min med mannen eller meg. (Gåtur med meg, løping eller ski med mannen.)

I helgene går vi tidligst først ved 11-tiden, så blir hun med oss på er par timers tur i løpet av dagen.

Hun får 2 stk 3/4 målebeger tørrfôr, og litt godbiter på dressur (men er ikke veeeeldig interessert), og en og annen middagsrester.

Vi børste, klipper og vasker pels selv ved behov. Mannen klipper klør.

Vi er for dårlig på tannstell, tror jeg, og røyk på en veterinærrunde med narkose i høst for å fjerne tannstein.

Siden hun ikke kan innkalling (), så har vi tre forskjellige kobbel, løpeline, trekksele, magebelte og langline. Samt dekken og refleksvest.

Største kostnaden for oss er kennel 15 dager i året, samt forsikring.

Vi går innimellom på (gratis) drop in dressurtrening, men kan sikkert legge ned mer tid i mer bevisst dressurtrening.

Hun får ikke være i sofaer, men har sovestasjoner over hele huset, bestående av gamle uteputer og de (engang) fluffy gulvteppene våre. Hun vil alltid ligge i de rommene vi er i.

Hun er en høyst elsket omplasseringshund.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-20, 20:38   #23
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En dag i din hunds liv?

Dette ble en veldig koselig tråd.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-20, 21:55   #24
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En dag i din hunds liv?

Hva slags hund har dere?
Bichon havanais, 3,5 år gammel. Vi har «delt omsorg» med matmor, han skal være hos oss annenhver uke på fast basis heretter.

Når står den opp og legger seg?
Han følger oss når han er hos oss, men matmor vekker han mellom 6 og 7 hver dag og skal ut på tur. Han våkner dermed på den tiden hos oss også, men da for å gå fra en seng (16 åringens) til en annen (vår). På hverdag står han opp med oss, men loffer rett i et nytt soverede (han har mange!) som er i nærheten av oss.

Hvor mye spiser den?
Veldig lite. Han får kun valpefôr (matmor har prøvd alt og gitt opp, vi gjør som hun sier), men spiser det ikke uten at det er blandet med leverpostei. Til middag blandes det med det vi har til middag hvis det er rent kjøtt eller fisk (evt pølser og kjøttkaker kan aksepteres av den fine ganen...). Av godbit spiser han kun tørka kyllingfilet.

Når og hvor lenge går dere tur?
Morgen går mannen 15 minutt (han har da vært ute i hagen litt først). Junior går etter skolen. Han skal egentlig gi han en ordentlig tur, men jeg mistenker det bare er en liten luftetur. På kvelden går jeg en skikkelig tur med han, ofte en times tid. Frøkna går og med han av og til, men oftest har hun jobben med å leke en skikkelig økt med han, han elsker det og er god på søk og enda bedre på generell herjing. Han er, når vi er hjemme, mye ute i hagen (masekopp..). Han elsker å gå tur og kan gå lang tur, men er og veldig happy og fornøyd med kortere lufteturer. Er veldig glad for det.

Hvordan og hvor ofte trener dere ellers?
Bare på innfallsmetoden. Han er, som sagt, god på søk og kan og ørti triks. Vi kunne godt trent mer lydighet og ikke minst på møte andre hunder pent, men med to familier og en hund som er så kresen på godbiter, er det litt forsømt.

Kostnader tar matmor seg av, men jeg tar mye pelsstell.

Han er en herlig kosehund som vil være der vi er og som vi alle er så glade i.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-20, 10:20   #25
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En dag i din hunds liv?

Vil dere som har hund fortelle litt mer om hverdagslivet med deres hund? Hvordan ser er vanlig mandag ut hos dere? Og helg?

Hva slags hund har dere?
Finsk lapphund

Når står den opp og legger seg?
Den står opp når jeg står opp, legger seg når jeg legger meg. Den ligger stort sett og sover når vi er innomhus, da, men forflytter seg til soverommet når jeg legger meg.

Hvor mye spiser den?
Tja, en 15 kilos sekk varer i et par måneder. Den koster 400 kr.

Når og hvor lenge går dere tur?
Hverdag: Vi går eller løper en tur før jobb, veksler mellom kun lufting 10 min., dette når hun skal være med meg på jobb, snusetur 20 min. eller løpetur på 40-45 min. Hovedturen på ettermiddagen legger vi oftest til terreng hvor hun kan løpe fritt de månedene det ikke er båndtvang. Så blir det en kort tur om kvelden.

Helg: Oftest løpetur tidlig om morgenen, 7-15 km, på vinterstid sjelden lengre enn 10 km, da. Av og til drar vi i tillegg ut på tur med venner seinere på formiddegen, et par timer. Luftetur på kvelden.


Hvordan og hvor ofte trener dere ellers?
Vi trener ikke noe særlig utover vedlikehold av innkalling, "på plass", "fri ved foten", "bli" i mange situasjoner og sporadiske "dekk" under gange, dvs hun legger seg klask ned mens jeg går videre og "bamse". Og noe av det viktigste; tilstrebe rolig atferd i de fleste situasjoner.

Hvor mye bruker dere på frisør, dyrlege, utstyr og lignende?
Ingenting til frisør, 2200 kr i året til veterinær som dekker vaksiner og tannstell, (hun har ikke vært syk eller skadet) utstyr har jeg ikke handlet de siste par årene, tror jeg, kanskje 3-400 i året i snitt. Lite som trengs når grunnutstyret er innkjøpt.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-20, 10:24   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En dag i din hunds liv?

Hva er "bamse"?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-20, 10:34   #27
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En dag i din hunds liv?

"sitte bamse", altså sitte på rompa som du ser på profilbilde mitt.

En sak vi gjør med både min hund og min datters, som er av samme rase, er en slags synkronøvelse: Begge må sitte bamse ved siden av hverandre, så kommanderer vi et kort og kraftfullt "dekk", og da smeller de i bakken begge to samtidig. Utrolig morsomt!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no