Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Alliums fantastiske strikkekåpe

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-09, 08:36   #221
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Bilde av ryggen, ublokket og med løse tråder:

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 09:58   #222
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Du er da så rask! Jeg har ikke fått motivasjon til å gjøre ferdig autumn rose og et par gavesokker en gang jeg, langt mindre kjøpe garn...

Hvordan "trives" du med garnvalget?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 10:01   #223
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Hvordan "trives" du med garnvalget?

Foreløbig bra. Strukturen blir fin, og det tåler blokking også (jeg har blokket det ene ermet for å se hvordan det ble).

Egentlig trodde jeg Pt3 ville holde bedre i bruk, men det er mye tynnere og ville krevd tynnere pinner, og den lokale garnpusheren, som er en dame med mye kunnskap, mente at det ikke var noen kvalitetsforskjell. (Og hun selger begge.)

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 11:25   #224
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Grisenydelig kåpe!
Men al-dri i verden om jeg klarer den. /

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 11:56   #225
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Så fin den blir Allium. Gleder meg til å se ferdig resultat.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 12:04   #226
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Kjøper den og forsøker å oversette den, før jeg overtaler mamma.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 13:33   #227
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Jeg er blant de som skal strikke denne...
De hadde ikke nok garn på butikken da jeg var der, men jeg har bestilt, så det skal komme før helga.

Jeg har "klipt og limt" oppskrifta for å få den lenger (for jeg og vil ha den som på bildet!). I iver etter å få garnet mitt prøvde jeg meg frem med min forlengete mønster, og slik ser prøvelappen min ut:


Er ca 1 1/2 blad mer enn i oppskrifta. Måtte tegne litt om så jeg ikke fikk for få masker når jeg begynte må den orginale starten. Er jo strikket med tynnere garn og pinner (4,5), men er ca 10-12 cm lenger nå

og jeg skal ikke ha i rosa altså.... (mørke grønn skal jeg ha)

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 13:36   #228
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Jeg er veldig imponert over dere som går igang med dette her. De som sluttfører dette og ikler seg den kåpa burde bli tatt opp i kongelig norsk strikkeforbund. For dette er seriøst mye jobb.

Men det blir veldig lekkert!

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 13:40   #229
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Jeg har nå sydd sammen min, og er i gang med å strikke hetten. Det er tungt!

Så må det strikkes kronblader til blomster. De skal egentlig strikkes fast på kåpen, men jeg tror jeg strikker dem separat. Å snu kåpen mens jeg strikker hette frem og tilbake er tungt nok.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 19:19   #230
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Jeg har prøvd å skrive ned ryggmodifikasjonene mine:

Jeg startet med å gjøre feltet for fletter bredere nederst, slik at flettene startet en maske lenger ut på hver side. På den måten fikk jeg to ekstra omganger ved at jeg måtte flette en ekstra gang. Justerte bladene tilsvarende.

Jeg gjentok omgang 3 og 4 to ganger, og omgang 27-30 en gang.

Flettene i omgang 39-41 er først over 2, så over 3 masker. Jeg forandret dette til 1+2+2, dermed fikk jeg to omganger ekstra her. Gjorde det samme for omgangene 45-47, 51-53, 57-59, 63-65, 99-101 og 105-107,

Jeg gjentok omgang 49-50 en gang, og 51-52 to ganger. Her måtte jeg passe på fletten som gikk inni, og flette den mindre bratt, slik at den møtte den ytterste fletten på riktig sted.

Jeg gjentok omgang 103-104 en gang.

For de siste omgangene gav jeg litt opp å notere, men jeg fortsatte på samme måten. Forlenget flettene der de gikk loddrett, og flettet mindre bratt der de ble flettet. Passet på at når raglanfellingene var ferdige, var flettene på det punktet de skulle være i henhold til diagrammet (diagrammet fortsetter jo opp hetten).

Alle bladene i diagrammet måtte flyttes litt, men det gav seg egentlig selv. Et par av dem ble også strikket litt større.

Til sammen la jeg til ca. 50 omganger på ryggen. Forstykkene ble selvsagt strikket tilsvarende. Og så startet jeg i størrelse L, men jeg brukte raglanfellingen for XL, og den startet jeg på punktet i diagrammet som er merket S, for jeg hadde regnet ut at med de ekstra omgangene jeg fikk lagt inn på slutten, ville det gi meg riktig antall omganger til at fellingene ville redusere masketallet til 26, slik det skulle være.

Kåpen passer meg akkurat slik jeg ville. Den er ferdig blokket og sydd, og når til et stykke over kneet. Jeg er 179 cm høy. Bredden er også perfekt. Jeg strikket ekstra plass til puppene med "short rows".

Jeg laget seks knapphull istedenfor fire. Fire er for lite - de ville kommet altfor langt fra hverandre, og kåpen ville spriket mellom dem.

Det var en erfaringsrapport så langt, og en så god forklaring som jeg klarer å gi. Jeg er redd jeg ikke er lærermateriale.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 20:50   #231
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

flott allium - takk!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 20:52   #232
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Men hvor lang er den oprinnelig da?
Jeg er jo bare 162 lang.

Dumt at det er bilde der den er såpass lang, om det ikke stemmer i virkeligheten?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 20:53   #233
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Men hvor lang er den oprinnelig da?
Jeg er jo bare 162 lang.

Dumt at det er bilde der den er såpass lang, om det ikke stemmer i virkeligheten?

Oppgitt lengde er ca 90 cm. Men jeg brukte tynnere garn, og jeg er høy. Hvor høy modellen på bildet er, aner jeg ikke. Jeg har sett nok bilder av denne på Ravelry til å vite at den lett blir for kort, derfor ekstraomgangene.

Jeg kunne ha strukket den enda lengre.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 20:56   #234
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Hm, har veldig lyst på den, men jeg er ikke så flink til å tilpasse når det er mønster.
Om jeg skal strikke den tror jeg at jeg vil ha den så tykk som på bildet, det utgjør vel litt på størrelsen det og sikkert.

Men hva betyr å blokke?
Jeg har strikket masse altså, men akkurat det har gått meg hus forbi. :selvlært:

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 21:24   #235
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Men hva betyr å blokke?
Jeg har strikket masse altså, men akkurat det har gått meg hus forbi. :selvlært:

Legg plagget i bløt i en halvtimes tid så vannet får trukket godt inn i fibrene. Klem ut mest mulig vann, gjerne ved å rulle det inn i et håndkle og tråkke på håndkleet. Strekk til ønskede mål, og fest med nåler. La ligge til helt tørt.

Jeg blokket delene før jeg sydde sammen, for at alt skulle være jevnt og like stort. Strakk da lengden fra 90 til 103 cm.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 21:30   #236
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Legg plagget i bløt i en halvtimes tid så vannet får trukket godt inn i fibrene. Klem ut mest mulig vann, gjerne ved å rulle det inn i et håndkle og tråkke på håndkleet. Strekk til ønskede mål, og fest med nåler. La ligge til helt tørt.

Jeg blokket delene før jeg sydde sammen, for at alt skulle være jevnt og like stort. Strakk da lengden fra 90 til 103 cm.

Åh, lurt.
Jeg har pleid å vaske og strekke til før jeg presser med stykjern når det er nesten tørt. Men å holde det strekt til det er tørt høres mye lurere ut ja.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 21:33   #237
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Åh.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 23:05   #238
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Legg plagget i bløt i en halvtimes tid så vannet får trukket godt inn i fibrene. Klem ut mest mulig vann, gjerne ved å rulle det inn i et håndkle og tråkke på håndkleet. Strekk til ønskede mål, og fest med nåler. La ligge til helt tørt.

Skal man feste tråder før eller etter man har blokkert?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 08:17   #239
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alliums fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Skal man feste tråder før eller etter man har blokkert?

Du fester først, men klipper endene etterpå.

Jeg blokket ikke så hardt denne gangen, og ventet til etterpå med å feste også.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 22:35   #240
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alliums Fantastiske strikkekåpe

Opprinnelig lagt inn av allium, her.


Og forresten - flettepinner? Det trenger du ikke. Minn meg på at jeg skal lære deg å flette uten ekstrapinne.

Halloo hvordan gjør man det??!

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no