Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Korleis få copyright © på bileta ?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-08, 21:18   #1
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Korleis få copyright © på bileta ?

Eg har laga meg ein blogg der eg kjem til å legga ut ein del bilder. Men korleis får eg © på alle bilet. Må eg ta kvart enkelt bilete inn i photoshop eller word eller liknande program ? Lettare løysingar takast i mot med takk.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 21:22   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Den aller enklaste løysinga er jo sjølvsagt å opplyse i bloggen om at alle bileta er beskytta av åndsverkslova. I Noreg treng ein ikkje copyrighte andsverka sine, dei er automatisk besytta.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 21:23   #3
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Joda, men eg kan jo gjera det litt mindre gøy å kopiere bilder frå bloggen min, ved ein © på alle bileta mine og.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 21:24   #4
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Kan dette være noe?
http://bytescout.com/watermarking_wi...tegration.html

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 21:25   #5
Christina
Pauset
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 204
Christina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Jeg har merket alle mine bilder med adressen til hjemmesiden min.
(kan ses her: www.hekleboden.com)

Christina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 21:25   #6
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Joda, men eg kan jo gjera det litt mindre gøy å kopiere bilder frå bloggen min, ved ein © på alle bileta mine og.

Jada, eg ser den, men ein liten © i eit hjørne er også enkelt å fjerne dersom lesarane av bloggen verkeleg har intensjonar om å bruke biletet.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 21:27   #7
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Kan dette være noe?
http://bytescout.com/watermarking_wi...tegration.html

Det var så absolutt av interesse !

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 21:28   #8
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Jada, eg ser den, men ein liten © i eit hjørne er også enkelt å fjerne dersom lesarane av bloggen verkeleg har intensjonar om å bruke biletet.

Eg veit igrunn det, men då gjer eg i alle fall andre litt meir arbeid

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 22:17   #9
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Kan dette være noe?
http://bytescout.com/watermarking_wi...tegration.html

Hm. Skulle hatt dette selv jeg.
Kan det stemme at det koster kun 160,- ? Engangs sum liksom?
Er så dårlig på å lete etter informasjon. :utålmodig:

Lastet ned demoen, og den nytter det jo ikke å bruke,
ettersom det legger seg rød skrift på bildet om at du ikke har betalt.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 22:20   #10
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Mamma Rosa: Eg og du står likt skjønner eg. Eg har så langt funne ut at det er ein eingongssum, men leiter litt enno. Likte ikkje det raude over bilete eg heller.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 22:21   #11
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Si i fra om du finner ut av det da.
Jeg skal se på film nå, så har ikke tid til å lete.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 23:05   #12
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Kjøpte det eg.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 23:06   #13
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Google watermark(ing) kan være lurt.
Ellers har vel PS innebygd funksjon. Har ikke sjekket.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 23:11   #14
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Er jo slik at legger man bilder ut på nettet vil det jo enkelt kunne lastest ned til hvem som helst, og sjelden det står hvem som har den egentlige opphavsretten til bildet. Hvis det er bilder en i utgangspunktet ønsker å selge er jo det litt synd. Eventuelt for bruk i konkurranser også.

På hjemmesiden til fotografen Yann Arthus Berthrand var det tidligere "umulig" å laste ned hans bilder. I hvertfall var det ikke slik at man automatisk kunne trykke på lagre som. Litt omveier måtte man gå. Nå har til og med han åpnet for nedlastning av sine bilder. Hvilket jeg absolutt benyttet muligheten av . Han har mange vakre bilder som jeg gjerne kunne tenke meg på veggen. Men med min skriver får jeg de jo ikke i større størrelse enn A4 uansett.

Er også veldig glad i kattebildene til Rosina Wachtmeister, men de er så å si alltid merket med Copyright, og da blir de jo ikke riktig så morsomme å henge opp.

Uansett greit å merke bildene med hvem som har laget dem. Men det må det da vel være mulig med photoshop. Legge inn en signatur?

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 23:15   #15
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

En kan ikke laste ned bilder som vises ok på en pc-skjerm og skrive ut i noe særlig store størrelser uansett da. Til det er oppløsningen for liten.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 23:16   #16
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Uansett greit å merke bildene med hvem som har laget dem. Men det må det da vel være mulig med photoshop. Legge inn en signatur?

Jada, det er ikke vanskelig å få til med litt kjennskap til programmet.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 23:45   #17
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

En kan ikke laste ned bilder som vises ok på en pc-skjerm og skrive ut i noe særlig store størrelser uansett da. Til det er oppløsningen for liten.

Bildene til Yann Arthus Berthrand er lagt ut i wallpaper størrelse, så jeg tror det burde duge, eller er engelsken min helt på jordet?
Jeg har ikke forsøkt å skrive dem ut ennå. Fant tre hvaler samt hans berømte hjerte som jeg tenkte å skrive ut. I dag har jeg hatt det moro med å skrive ut bilder jeg selv har tatt på lerret. Skikkelig artig.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 10:03   #18
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Wallpaper er som bakgrunn på skrivebordet på pcen. Jeg tror du kan skrive ut de i fotokvalitet i sånn ca 10x15 cm? Rett meg hvis jeg tar feil.

Wallpaper er ikke som wallpaper på veggen altså.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 10:30   #19
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Kjøpte det eg.

Du har ikke fått noe beskjed om at det er begrenset på noe måte?
Får vel bare kjøpe jeg også kanskje.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 10:50   #20
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Korleis få copyright © på bileta ?

Man kan også legge en tekst over bildet og gjøre den "gjennomsiktig".

Effects - transparency

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no