Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Linse til EOS 350D

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-08, 11:19   #1
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Linse til EOS 350D

Jeg trenger virkelig en ny linse. I mange år har jeg brukt en 28-90 mm linse, men føler at det ikke er nok lengre. Jeg tar mye bilder, er godt kjent med kamera og trenger en ny utfordring. Hva bør jeg kjøpe?

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 14:08   #2
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Hva slags bilder ønsker du å ta?

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 14:09   #3
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Og hvor mye er du interessert i å legge i et nytt objektiv? It's a jungel out there...

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 12:24   #4
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Jeg er veldig glad i ta portrettbilder og så kunne jeg tenke meg å utforske nærbilder mere. Prisen ja, det var jo ett godt spm. Det får jeg heller se på etterhvert.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 14:03   #5
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Opprinnelig lagt inn av Lykkex3, her.

Jeg er veldig glad i ta portrettbilder og så kunne jeg tenke meg å utforske nærbilder mere. Prisen ja, det var jo ett godt spm. Det får jeg heller se på etterhvert.

Da kjøper du deg et lyssterkt macro-objektiv Jeg har et Canon 100mm macro f/2,8. Det er flott til portretter og til bilder av blomster, insekter og annet småtteri 60mm macro f/2,8 koster vel en del minder og funker også fint. Tamron, Sigma m.fl. har objektiver som koster noe mindre en originalobjektivene, men som sikkert kan funke OK.

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 14:50   #6
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Opprinnelig lagt inn av Tuddelu, her.

Da kjøper du deg et lyssterkt macro-objektiv Jeg har et Canon 100mm macro f/2,8. Det er flott til portretter og til bilder av blomster, insekter og annet småtteri 60mm macro f/2,8 koster vel en del minder og funker også fint. Tamron, Sigma m.fl. har objektiver som koster noe mindre en originalobjektivene, men som sikkert kan funke OK.

Kan jeg spørre hva det koster, det første du anbefaler ?

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 15:15   #7
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Jeg har et Canon 60mm macro f/2,8, som jeg er veldig fornøyd med. (Jeg liker også å ta portretter og macrobilder.) Jeg husker ikke nøyaktig pris på det da jeg kjøpte det, men det var vel noe over 3000 kr. Det er jo mulig det koster litt mindre nå, jeg veit ikke.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 15:18   #8
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Ut i fra de bildene jeg har sett fra Jane så burde jo et slikt et holde i massevis for mitt bruk. Takk for tips !

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 21:57   #9
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Opprinnelig lagt inn av dutte, her.

Ut i fra de bildene jeg har sett fra Jane så burde jo et slikt et holde i massevis for mitt bruk. Takk for tips !

Jeg kjøpte min 100mm fra USA i juni. Det kom på ca 3300 inkl. moms og frakt. Det kom på døra med UPC (eller noe sånt) etter fire dager! I Norge får du det nok ikke til under 4500 kroner. Fordelen med en 100mm kontra en 60mm er jo at man kan få enda mer uskarp bakgrunn, dersom man ønsker det. Men en en 60mm er jo et mindre og lettere objektiv

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 22:48   #10
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Har samme som Jane. Her er en link.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 12:45   #11
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Opprinnelig lagt inn av Tuddelu, her.

Fordelen med en 100mm kontra en 60mm er jo at man kan få enda mer uskarp bakgrunn, dersom man ønsker det.

Men har ikke det med blenderen å gjøre da? Både 100mm'eren og 60mm'eren det er snakk om her har et blendertall på 2.8. Så det er vel det samme? Det kan godt hende det er jeg som har misforstått da men..


På dette bildet har jeg brukt blendertall på 2.8. Får bakgrunnen blitt mer uskarp med en 100mm? (Bakgrunnen her er forøvrig en campingstol.)

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 13:26   #12
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Men har ikke det med blenderen å gjøre da? Både 100mm'eren og 60mm'eren det er snakk om her har et blendertall på 2.8. Så det er vel det samme? Det kan godt hende det er jeg som har misforstått da men..

Men med en 100mm kan du gå lengre fra motivet enn med en 60mm og likevel få motivet like nærme. Lenger avstand til motivet gir større mulighet til blurret bakgrunn

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 13:37   #13
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Åh, sånn ja.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 16:38   #14
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Takk for supre råd! Nå skal jeg surfe litt rundt og se hva jeg finner.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 21:07   #15
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Når jeg først skal kjøpe nytt nå (og jeg vet at dette er noe jeg kommer til å bruke mye), så bør jeg vel kanskje gå for 100mm? Må sjekke hvor stor prisforskjell det er på de to linsene som er nevnt her.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 21:12   #16
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Opprinnelig lagt inn av Tuddelu, her.

Jeg kjøpte min 100mm fra USA i juni. Det kom på ca 3300 inkl. moms og frakt. Det kom på døra med UPC (eller noe sånt) etter fire dager! I Norge får du det nok ikke til under 4500 kroner.

Husker du hvilken side du bestilte fra?

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 21:33   #17
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Jeg kjøpte mitt objektiv fra denne nettbutikken http://www.bhphotovideo.com/

Sparte en del kroner på å handle fra USA, selv om frakt og moms kommer i tillegg. Jeg bestilte objektivet søndag kveld og hadde det på døra med UPC på torsdag ettermiddag. Alt i alt (inkl moms og frakt) betalte jeg ca 3300 kroner for objektivet. Det er i hvert fall 1200 kroner mindre enn jeg ville betalt fra billigste nettsted i Norge. Jeg handla i juni og da stod dollaren i så vidt over fem kroner. Den står angivelig i omkring 5 kroner og 30 øre nå, så det gjør det jo litt dyrere, men det burde likevel være penger å spare

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 21:50   #18
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Men har ikke det med blenderen å gjøre da? Både 100mm'eren og 60mm'eren det er snakk om her har et blendertall på 2.8. Så det er vel det samme? Det kan godt hende det er jeg som har misforstått da men..

Blendertallet er jo en brøk, f/2,8, og hvor f står for brennvidden. Derfor blir det forskjell på 100mm og 60mm. Hvis jeg har forstått det rett...

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 22:12   #19
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Blendertallet er jo en brøk, f/2,8, og hvor f står for brennvidden. Derfor blir det forskjell på 100mm og 60mm. Hvis jeg har forstått det rett...

Ja, det var vel en mer presis forklaring på det jeg prøvde å si

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 22:51   #20
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Linse til EOS 350D

Opprinnelig lagt inn av Tuddelu, her.

Jeg kjøpte mitt objektiv fra denne nettbutikken http://www.bhphotovideo.com/

Det stemmer at det er denne?
Syns prisen var så mye lavere enn her hjemme.
Må bare ha det inn med teskje

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no