Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvordan ser menyen ut på julaften?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-07, 10:08   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan ser menyen ut på julaften?

Hva blir hovedmåltidet for dere på julaften? Husk å få med alt tilbehør, gjerne hva dere drikker og har til dessert også.

Jeg er oppvokst uten julemiddag i tradisjonell forstand. Vi hadde svært koltbord og lang lunsj, også spiste vi risgrøt etter gaveåpningen. Etter å ha feiret jul med mannens tradisjoner et par år her hjemme, har vi nok innført pinnekjøtt som julemiddag. Pinnekjøtt med mandelpotet, kålrabistappe og .. tjah, tilbehøret er ikke helt avklart enda kjenner jeg. Kan man ha sosisser til pinnekjøtt?

Dessert blir hjemmelaget karamellpudding tror jeg *holder på å snekre tradisjoner*

Jeg drikker lite alkohol, ingenting denne jula. Da blir det vel farris eller noe i den duren på meg. Resten drikker øl og akevitt tror jeg?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 10:17   #2
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

Ribbe med rødkål,surkål og rodekål. Til drikke er det øl og akevitt hvis vi ikke skal kjøre.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 10:22   #3
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

Frokost: Dekker frokostbord med alt julepålegget og farmors fletteloff og selvsagt varm sjokolade med krem.

Lunsj: mer av det deilige julepålegget

Middag: Ribbe, sossier og mediseterkaker, brunsaus, mandelpotet, rødkål, gulrot og erter. Drikke til far er øl og akevitt, drikke til mor er Pepsi max og akevitt (jeg liker ikke øl) og drikke til poden er julebrus.

Dessert: Har brukt å være riskrem, men poden ba om endring for et par år siden - så ny tradisjon har blitt sjokolademousse.

Under gaveåpningen drikker vi kaffe og da må det alltid stå følgende på bordet: Suksessterte, delfiakake, krumkake, multekrem og diverse utvalg av julebaksten.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 10:25   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

Pinnekjøtt av svin når jeg får tak i det, ellers av sau som vanlig. Tilbehør er poteter, kålrabistappe og rødkål. Pleier å ha iskake til dessert.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 10:26   #5
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

Vi har ikke noe spes om morgenen. VI spiser grøt til lunch de julaftene jeg ikke jobber.

Ellers tar mannen med ungene i kirken mens jeg fikser middagsbord.
Vi pleier å ha både pinnekjøtt og svineribbe men i år blir vi alene så da blir det bare pinnekjøtt.
Med kålrabistappe, poteter og sky. Vi er ikke så glad i alkohol her i huset, så det går i vann og julebrus. Mamma og de serverer øl og akevitt til pinnekjøtt.
Sossiser hører til svineribbe. Ikke pinnekjøtt.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 10:27   #6
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

Dessert, ja... Mannen elsker riskrem, så da blir det vel det. Muligens en ispinne til de små i tilfelle de ikke synes om riskrem.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 10:31   #7
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

Pinnekjøtt (røkt hos min familie, urøkt når vi er hos hans), kålerabistappe og gode poteter som tilbehør. Drikke er vin eller øl og akevitt til de som vil ha det, brus eller vann til resten.

Dessert er riskrem, og is til de som ikke vil ha det.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 10:32   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

Ribbe til middag - med potet, surkål, rødkål, rosenkål og saus (tror jeg det er)
Riskrem til dessert. Selv vurderer jeg å innføre hjemmelaget karamellpudding, men vi får se.

Drikke er juleøl, akevitt, rødvin og brus/farris. ingen i familien er stordrikkere, og i jula hører det iallefall ikke hjemme med mengder av alkohol...men vi har som sagt litt da!

Vi har ingen stor frokost på julaften - bare vanlig mat.

for meg er frokosten 1.juledag høydepunktet i jula - da er det god mat og mange folk. Mannen har bursdag 1.juledag, så da har vi sikkert noe han vil ha. (kveite kanskje?)

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 10:36   #9
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

Ribbe, medisterkaker og pølser. Rødkål og surkål, mannen må ha brun saus av et eller annet slag. Poteter, tyttebær, flatbrød og hjemmelagde lefser. Også multekrem og riskrem til dessert. Øl og akevitt til de som drikker det. Jeg vil ha mozell eller cola.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 10:37   #10
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

Ribbe, medisterkake, medisterpølse, rødkål, surkål, rosenkål, mandelpotet, ribbefett og saus er hovedretten.
Desserten er riskrem med rød saus og multekrem.
Drikke er øl, akevitt, rødvin, vann og brus.

Til gavene er det kaffe, julebakst og litt konfekt. Kanskje en likør eller cognac.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 10:40   #11
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

Siden faren min var spansk er jeg vokst opp med tapas til lunsj og kalkun til middag, og litt foskjellig til dessert.

Disse tradisjonene har jeg tatt med meg. Så i år tilfører jeg risgrøt til tapas så svigerinnen får noe hun er vant til og kalkun til middag med sjokoladefondant til dessert.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 10:40   #12
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

På julaften så har vi ikke noen spesiell frokost, men mulig at vi gjør det i år siden vi ikke har noen kirkegårder eller noen på gamlehjem som skal besøkes på formiddagen.

Julemiddagen blir ribbe, pinnekjøtt, poteter, kålrabistappe, rosenkål, rødkål, surkål, sjysaus og muligens sossiser.
Drikke: rødvin og kanskje øl og akevitt. Jeg og lille drikker nok brus av et eller annet slag, kanskje julebrus.

Til dessert blir det moltekrem dersom mamma tar med seg moltebær, hvis ikke blir det sikkert riskrem.

1. juledag skal vi til tanten min og spise julelunsj, koldtbord.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 10:41   #13
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

Jeg må ha pinnekjøtt med kålrabistappe. Det er lukta av pinnekjøtt som forteller meg at det er jul
I år skal vi feilre sammen med svigerfamilien, så da blir det nok en liten blanding - svigerinna mi er svensk, så da blir det litt julskinka og dopp i grytan i tillegg til pinnekjøttet. Jeg gleder meg allerede!

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 10:42   #14
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

Vi har stort sett bare tradisjon på julemiddagen. Det blir pinnekjøtt med poteter og kålrabbistappe. Til dessert: fruktsalat.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 10:47   #15
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

Vi har de to siste årene feiret hos svigers, og fått kalkun på julaften. Hjemmefra er jeg vant med at kalkun er nyttårsmat, så det har vært litt stusselig.

Men i år skal vi feire med mine foreldre, og da blir det pinnekjøtt!

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 11:04   #16
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Vi har stort sett bare tradisjon på julemiddagen. Det blir pinnekjøtt med poteter og kålrabbistappe. Til dessert: fruktsalat.

Vi også.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 11:06   #17
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

Middag: Ribbe, sossier og medisterkaker, brunsaus, mandelpotet, rødkål og god sennep. Dessert: Riskrem med hjemmelaget rød saus.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 11:09   #18
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

I år blir det røkt pinnekjøtt med poteter, kålrotstappe, rødkål og sossisser. Riskrem til dessert.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 11:12   #19
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

Vi har ingen spesielle tradisjoner for frokosten på julaften. Til lunsj har vi risgrøt. Til middag er det kalkun, servert med mandelpoteter, waldorfsalat, grønnsaker og god saus. Til dessert har vi risgrøt. Det serveres vin til middag og cognac/likør til dessert.


Sist redigert av løve70 : 28-10-07 kl 11:12. Årsak: skriveleif
løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 11:14   #20
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan ser menyen ut på julaften?

Jeg er vokst opp med kalkun, men det er mannen som insisterte på det som hovedrett julaften. Desserten er også fra min barndom, men jeg likte det ikke selv tidligere, det er igjenn mannen som har bestemt det. Som i mitt barndomhjem gjemmes en mandel oppi, med stor gris som mandelgave.

Menyen er ellers veldig "satt"

12-13 tiden. Varm sjokolade med krem. Smaker på julemat, sirupskake og grovbrød med julepålegg.


ca 16: Kaffe, kaker og julegodt......

ca19-20 når julenissen har vært og pakker i hovesak er åpnet. Middag:

Forett: Røkt laks med spinattimball
Hovedrett: Kalkun, kantareller, rosenkål glasserte gulerøtter, ristete kastanjer. Stuffing har variert litt. Sausen har jeg ikke navn på.
Desserter: Multer med fløte (uskoldet mandel blandt multene)

Drikke:
Vin, farris og brus. Men de som ønsker får også Øl og akevitt. Svigermors kjæreste. Det går ikke mye vin gitt.


Sist redigert av Maz : 28-10-07 kl 11:30.
Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no