Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Adventsaktiviteter for barn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-07, 09:42   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Adventsaktiviteter for barn

Sånn for å riktig bevise at vi trenger et eget juleforum, legger jeg ut denne også.

Hva pleier dere å gjøre sammen med barna av spesielle adventsaktiviteter og tradisjoner? Jeg tenker på type baking, juletrehogging og andre forberedelser, i tillegg til andre mer utenomhuslige aktiviteter. Lurer foreksempem på om det finnes noen steder (i nærheten av Oslo for oss) som arrangerer kanefart for familier i desember? Tror ztjerna hadde elsket en tur med hest og slede.

:gleder seg:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 09:45   #2
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adventsaktiviteter for barn

Kanefart

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 09:49   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Adventsaktiviteter for barn

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Kanefart

Tror det var denne siden jeg så i fjor, men jeg finner ingen arrangører, bare "generell info". Kanskje jeg bare er litt svaksynt? Oh. Det var det som sto nederst ja. Ja - det var jo ganske mange. Noen som har noen å anbefale? Kjører de med vogn om det ikke er snø?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 09:59   #4
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adventsaktiviteter for barn

Har aldri vært på kanefart selv, men jobben har brukt Skjerven Gård og vært fornøyd.
Jeg er temmelig sikker på at de bruker vogn hvis det ikke er snø.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:46   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adventsaktiviteter for barn

Vi går på Steinerskolens julemesse, baker med venner, baker alene, har juleverksted, bytur med grøt, åpning av julegatene, laging av julekort og sikkert mye mer som jeg ikke kommer på.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:48   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsaktiviteter for barn

Er ikke juletrehogging utenomhuslig?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:49   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsaktiviteter for barn

De har masse aktiviteter i barnehagen, og hjemme blir det som regel kakebaking, juleverksted og lignende. Snø har vi for helvete aldri så vi får ikke laget snømann og slikt.
Håper jeg får masse tips i denne tråden.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:50   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsaktiviteter for barn

Her hadde vi gledet oss til å se Pepperkakebyen, noe jeg har gjort hvert eneste år siden den startet; men til min store skuffelse ser det ut til at det ikke blir noe av i år.

Hva det blir i stedet er jeg ikke sikker på.
Vi skal i hvert fall bake, ut og handle gaver, på konsert i kirken hvis barnekoret skal ha, på lysmesse (det er alltid så kjekt) og sikkert mer til.

Kanefart har jeg kjempelyst til å dra på en gang, men kanefart i pissregn er neppe festlig, så det får vente til vi drar østover.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:54   #9
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsaktiviteter for barn

- Se julegrana bli tent. Når vi kommer hjem har vi boller og kakao til kvelds.
- Vi baker lussekatter
- Lillemor er lucia hos besteforeldre eller naboer
- Vi baker pepperkaker
- Vi lager litt julepynt
- Vi kjøper juletre (ev. hugger sjøl)

I år har vi planer om å lage pepperkakehus sammen med noen venner. Dessuten skal vi prøve å få med oss en adventsforestilling i byens konserthus.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 17:20   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsaktiviteter for barn

Vi gjør det meste av det som allerede er listet opp her, i tillegg kommer tur i mørket med lommelykt (gjerne lommelykt i kalender hvis den gamle ikke virker, evt batterier), Nissens hemmelige verden eller hva det heter, det arrangementet i Kongeparken, pakke inn klær og gi til slumsøstrene, gå på julemarked i byen, åpning av julegata, lage adventsappelsin etc etc.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 17:28   #11
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adventsaktiviteter for barn

Vi starter med juleverksted hjemme allerede i slutten av november.

Den 30 november er ungens høydepunkt. Juleavslutning på barnedans.

I år tenner vi utetre i hagen den 1. desember. Mulig det blir med henting på gården.

1. søndag i advent er det juletretenning på Sverresborg folkemuseum. Adventsøndagene der er flotte. Aldri om jeg skal dra til byen for det igjen. Blir litt travelt for vi skal på en jule "lunsj" rett etterpå.

Det blir Sverresborg flere ganger i advent, og en tur på åpen julegård på Schetlein landbruksskole. Mulig steinerskolens julemarked også.

Vi skal se Julestemning med svigerfar, kjæresten og hennes barnebarn + min mor.

Ellers er det juleverksted med hennes venner og baking. Til slutt å lage pene gravdekorasjoner.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 20:55   #12
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Adventsaktiviteter for barn

Dytter opp denne og legger til at det er julemarked på folkemuseet på Bygdøy de to første helgene i desember. Dit kunne jeg tenke meg å dra.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:30   #13
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsaktiviteter for barn

Vi har plukket kongler sånn ca. fra august og videre utover høsten som vi tørker i garasjen. Tenker å spraylakkere dem i sølv.

Ellers skal vi i år også pynte utendørs hvis det blir frost innen den tid - skal lage julehjerter (pepperkakeformer + vann) som vi skal henge opp. Har dessverre ingen trær å henge dem i ennå - men vi skal da alltids finne en plass.

Jeg debuterer som juleskrulle i år.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:34   #14
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Adventsaktiviteter for barn

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Vi skal se Julestemning med svigerfar, kjæresten og hennes barnebarn + min mor. .

Vi også! Julestemning er en selvfølge rundt midten av desember. Det gir oss alle en så god julefølelse. I år har jeg også tenkt meg på Et juleeventyr på Trøndelag Teater. Gleder meg vilt!

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 12:36   #15
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Adventsaktiviteter for barn

Både Skjerven og Hauger gård i Maridalen har kanefart før jul. På Skjerven gård pleier de også å ha en slik julemarkedshelg rett før jul med salg av julepynt og julegaver, kanefart, saueklipping (synes det er ille å se sauene miste all ulla si midt i den kalde vinteren, men men - artig for unga) og salg av diverse gløgg og vafler og slikt.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 23:27   #16
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adventsaktiviteter for barn

Vi har hatt første juleverksted i dag. Vi har pyntet julekuler. Kjøpte julekuler på Ikea og stæsj på Panduro og har nå lim, strassperler, paljetter og glitter opp etter ørene.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no