Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Er dette en aktuell kriseløsning? (bilsikring)

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-13, 09:31   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er dette en aktuell kriseløsning? (bilsikring)

Jeg snakker om denne. For å ha i veska og bruke de gangene det er snakk om å sitte på med andre hjem fra skole, trening til/fra arrangement o.l. Må innrømme at jeg er noget skeptisk, men siden jeg er kompromissløs når det gjelder bilsikring har jeg ofte nektet mine barn å bli med når de blir spontaninvitert, eller sagt nei til å skysse andres barn, på grunn av manglende bilsete. De andre foreldrene sier som regel at barnet kan da bare sitte i vanlig belte den lille biten, og jeg ser ut til å være så og si den eneste som ikke har slingringsmonn her. Men dette er kanskje bedre (og lovligere) enn ingenting?

Så selv om denne bilputa definitivt ikke er noen tilfredsstillende løsning på permanent basis, så hadde det jo vært praktisk om den kunne brukes som kriseløsning i slike tilfeller, og jeg slapp å si nei alltid. Men om det er bare tøys og tull så er det ikke noe jeg gidder å bruke penger på. Det er ut til at den er godkjent, selv om det forsåvidt ikke sier så mye i forhold til sikkerheten.

Noen som har prøvd den eller sett den i virkeligheta?

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 11-11-13 kl 11:46.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 09:34   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette en aktuell kriseløsning? (bilsikring)

Jeg kan bare synse. På sett og vis kan jeg ikke se hvorfor den skulle gi noe mindre beskyttelse enn en mer "permanent" pute, om det er det barnet sitter på i utgangspunktet? Så lenge det der røde på siden er til å justere beltet ned på hoftene med, så belteføringen blir riktigere. Det er vel eneste effekten av vanlig pute også.

Men når barna er så store at pute er ok, så er de vel egentlig så store at de sitter greit uten også..? Dette er jo ikke noe godt alternativ til beltestol, uansett.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 09:38   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette en aktuell kriseløsning? (bilsikring)

Nei, alternativ til beltestol er det selvsagt ikke, og det er jo det vi har i bilen som ungene sitter på til vanlig. Så de sitter vanligvis ikke på pute, men der de har blitt tilbudt pute når de får spørsmål om å bli med andre hjem etter skolen etc, så har jeg sagt ja. Hvis dette funker like greit som en vanlig pute så synes jeg det er greit til det formålet (som sagt å sende med dem når de blir med andre hjem når det ikke er planlagt, eller for å ta med et ekstra barn i bilen hos oss).

Poenget er jo at beltet plasseres der det skal, over brystet, ikke over halsen, derfor er det ikke det samme som å sitte uten noe.

Ungene går i hhv første og tredjeklasse, tredjeklassingen er også godt under 140 cm som er grensa for å sitte uten sete/pute.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 11-11-13 kl 11:48.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 09:39   #4
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er dette en aktuell kriseløsning? (bilsikring)

Den kunne jeg ha brukt på kort strekning med lav fartsgrense for store nok barn, type storebror på 7. Lillesøster på 4 får ikke sitte på pute uansett om strekningen er kort.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 09:45   #5
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette en aktuell kriseløsning? (bilsikring)

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Den kunne jeg ha brukt på kort strekning med lav fartsgrense for store nok barn, type storebror på 7. Lillesøster på 4 får ikke sitte på pute uansett om strekningen er kort.

Nei, så små barn som 4 år har jeg ikke. Om jeg skulle hatt med et så lite barn hadde jeg selvsagt plassert mine egne store barn på pute, og 4-åringen i beltestol.

Først og fremst er det vel snakk om til åtteåringen og hennes venner (jeg blir forresten overrasket over hvor mange av hennes venner, også dem som er lavere enn henne, som blir forbauset og litt snurt når de må sitte i beltestol i vår bil, og sier at de aldri bruker det hjemme). Men også til seksåringene en sjelden gang.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 11-11-13 kl 11:48.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 09:52   #6
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dette en aktuell kriseløsning? (bilsikring)

Jeg synes det ser ut som en høvelig "nødløsning", også til å ha med på reiser med så store barn som dine, som helst bør ha sete/stol i drosjer, familemedlemmers bil osv. Belteføring og høyere sitteposisjon er en fordel ifht "ingenting" selv om det som du sier ikke erstatter en beltestol.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 09:53   #7
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette en aktuell kriseløsning? (bilsikring)

Den hadde jeg godtatt uten å mukke, ja.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 10:10   #8
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er dette en aktuell kriseløsning? (bilsikring)

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Nei, så små barn som 4 år har jeg ikke. Om jeg skulle hatt med et så lite barn hadde jeg selvsagt plassert mine egne store barn på pute, og 4-åringen i beltestol.

sånn gjør jeg det også hvis lillesøster har med venner hjem, da sitter storebror på pute.

Den så forresten veldig kjekk ut, takk for tipset.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 11:22   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette en aktuell kriseløsning? (bilsikring)

Jeg hadde syntes den var en helt grei reserveløsning for min åtteåring. Den er sikkert like grei som nåværende reserveløsning som er en pute fra biltema. Putene gir jo ikke beskyttelse, de bare hever en opp og gjør at beltet ligger riktigere. Da har det ikke så mye å si hva puta er lagd av tenker jeg.

Jeg er enig i at det er fascinerende hvor mange av åtteåringene som sitter nærmest uten noe som helst. Min åtteåring er over 140 høy, men sitter ennå i beltestol.

Hadde storebror vært litt mindre tror jeg at jeg hadde bestilt en slik til å ha med på ferie og slikt - nå ser jeg at han snart er så høy at jeg tenker han sitter uten i slike tilfeller.
Jeg hadde brukt den til seksåringer i nødstilfeller også ja.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 12:26   #10
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er dette en aktuell kriseløsning? (bilsikring)

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ungene går i hhv første og tredjeklasse, tredjeklassingen er også godt under 140 cm som er grensa for å sitte uten sete/pute.

Det er faktisk 135 cm som er grensen.
Min er 136 cm nå, og han får sitte på pute og faktisk uten også, i nødsituasjoner, selv om han i det daglige sitter i beltestol.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 12:29   #11
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er dette en aktuell kriseløsning? (bilsikring)

Den hadde jeg brukt i slike tilfeller ja, til 7-åringen i alle fall. Sikkert veldig grei å ha med på ferier også. Hmmm ... Må ha!?

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 12:29   #12
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er dette en aktuell kriseløsning? (bilsikring)

Så grei ut den vel, heller det enn uten tenker jeg. Jeg har alltid en ekstra pute i bilen, men jeg er overrasket over hvor mange som ikke bryr seg om å ha dem på pute ved felleskjøring hit og dit i selskaper. Jeg sender ofte med pute, og da bare blåser de av meg.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 12:29   #13
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er dette en aktuell kriseløsning? (bilsikring)

Den puten var jo ganske genial hvis den er sikker å bruke! Jeg sliter med at i min lille Yaris har jeg ikke plass til tre stoler bak. De morgene vi er veldig sent ute må jeg svippe storebror først bort på skolen og kjøre tilbake og levere søstrene etterpå. Da har han blitt plassert i midten bak uten annen sikring enn bilens seler. En slik pute får jeg plass til mellom setene og da sitter han jo ganske greit sikret, siden han faktisk er 136 høy og i teorien kan sitte uten stol? Det er snakk om 1 km med fartsgrense 40 og 50 km t forresten.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 12:33   #14
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette en aktuell kriseløsning? (bilsikring)

Ja, den hadde gått som nødløsning for min 8-åring, selv om han til vanlig sitter i beltestol.
11-åringen er mer enn lang nok til å sitte uten noe, men velger selv puten vi tidlige brukte som ekstrapute til venner, til å sitte på (vel og merke bare når vi er alene, ikke når kompiser mer med!).

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 12:45   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette en aktuell kriseløsning? (bilsikring)

Jeg synes den ser helt super ut jeg, som en reserveløsning. Den kan jo til og med ungen ha med i sekken om h*n skal være med andre hjem etter skoletid og blir hentet.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 13:15   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette en aktuell kriseløsning? (bilsikring)

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Så grei ut den vel, heller det enn uten tenker jeg. Jeg har alltid en ekstra pute i bilen, men jeg er overrasket over hvor mange som ikke bryr seg om å ha dem på pute ved felleskjøring hit og dit i selskaper. Jeg sender ofte med pute, og da bare blåser de av meg.

Samme her. Blant åtteåringens venner har jeg bare vært borti en mamma som har sagt klart i fra at skal jenta mi sitte på der må hun ha med pute, for hun kjører ikke en meter med barn som ikke er sikret riktig i bilen. Mammaen til førsteklassingens bestevenninne er også nøye, hun har ofte kjørt to vendinger, eller reist hjemom og hentet ekstra sete og kommet tilbake igjen for å hente, når hun har hatt med mine hjem. Men de fleste andre sukker tungt når jeg er så "vanskelig". Tror jeg ligger an til å gå til anskaffelse av en slik ekstrapute.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no