Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Priser og forbruk

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-14, 13:29   #41
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.857
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Priser og forbruk

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Nå når det nærmer seg jul og jeg må vri hjernen for å hjelpe besteforeldre ++ å finne på gaver til mine barn - som har alt og mye mer - blir jeg frustrert over forbrukersamfunnet igjen. Jeg gremmes, og ser ingen vei ut av det.

Så enig, vi har det meste vi trenger. Men denne jula kommer nok til å være ei jul vi (gir og?) får ting vi ikke trenger og som blir liggende ubrukt. Hva om vi istedet ga noen tusen til veldedige formål? Men her blir ikke veldedige julegaver likt, har vi inntrykk av. Selv om de vi skal gi julegaver har penger til å kjøpe seg hva enn de trenger.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 13:46   #42
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.878
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Priser og forbruk

Opprinnelig lagt inn av banana, her.



Vil rasjonering skape svartebørsmarked hvis rasjonene er tilstrekkelige til at folk har det de trenger (men ikke fem ganger så mye)?

Ja, det vil jeg da tro

For at rasjonering skal virke, må det vel ganske kraftig skyts til, og da vil vel det vel for mange være ganske fristende å benytte seg av et svartebørsmarked?

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 13:52   #43
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Priser og forbruk

Noe av problemet er jo at transport er alt for billig.
Uansett hva som transporteres, om det er fersk biff fra USA eller turister til Thailand.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 13:53   #44
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Priser og forbruk

Vi hører ofte om hvilke kupp folk gjør, men ingen skryter av å bruke opp noe. Jeg må tilstå at det er nesten flaut å ha komfyr med platetopp, men alt virker.

Vi stimuleres ikke til gjenbruk når rens er dyrere enn å kjøpe nytt, og å modifisere bunads øredobbene er dyrere enn å kjøpe nye.

Vi har er høyt lønnsnivå med store sosiale goder, arbeidskraft er dyrt i Norge. Det holder ikke med en endring i sosialøkonomiske virkemidler som vi kjenner i dag. Men vi kan jobbe med holdninger til å kjøpe nytt elektrisk før det gamle er brukt opp. Og kvalitet kan prioriteres når kvantitet går ned.

Tekstiler bør avgifts økes.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 14:12   #45
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Priser og forbruk

Det jeg syns er interessant er at jeg ser at Skandinavia har mye mindre av reparering enn resten av verden. Overalt ellers finnes det støvsugerreperatører, datareperatører, telefonreperatører og en hel haug andre. Det ser man nesten ikke her lenger. Men vi ser et berg av hvitevarer som er sendt til kasting fordi man har pusset opp kjøkkenet (som egentlig ikke trengte det). Jeg ble helt fortvilet da jeg prøvde å få reparatør til å titte på vaskemaskinen vår, og det ville koste oss flere tusen bare at vedkommende kom, og deretter fikk jeg beskjed om at evt. reparatasjon var dyrere enn en ny maskin i samme prisklasse.

Skandinavia har generelt veldig mange færre ansatte i "hjelpenæring", om man kan kalle det det. Folk som reparerer, pakker i poser, leverer etc.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 10-11-14 kl 14:46.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 14:26   #46
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Priser og forbruk

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Skandinavia har generlet veldig mange færre ansatte i "hjelpenæring", om man kan kalle det det. Folk som reparerer, pakker i poser, leverer etc.

Jepp. Det gjør jo også at vi ikke har plass for en del mennesker i arbeidslivet. Fordi vi ikke har bruk for dem. Det er jo trist.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-14, 17:52   #47
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Priser og forbruk

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Noe av problemet er jo at transport er alt for billig.
Uansett hva som transporteres, om det er fersk biff fra USA eller turister til Thailand.

Ja, det burde gå an å få til større avgifter, særlig på flyreiser, så får det heller være at det er urettferdige for at de fattige ikke lenger har råd til å forurense.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 14:03   #48
Mamari
Med nebb og klør
 
Mamari sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1.250
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Sv: Priser og forbruk

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det jeg syns er interessant er at jeg ser at Skandinavia har mye mindre av reparering enn resten av verden. Overalt ellers finnes det støvsugerreperatører, datareperatører, telefonreperatører og en hel haug andre. Det ser man nesten ikke her lenger. Men vi ser et berg av hvitevarer som er sendt til kasting fordi man har pusset opp kjøkkenet (som egentlig ikke trengte det). Jeg ble helt fortvilet da jeg prøvde å få reparatør til å titte på vaskemaskinen vår, og det ville koste oss flere tusen bare at vedkommende kom, og deretter fikk jeg beskjed om at evt. reparatasjon var dyrere enn en ny maskin i samme prisklasse.

Skandinavia har generelt veldig mange færre ansatte i "hjelpenæring", om man kan kalle det det. Folk som reparerer, pakker i poser, leverer etc.

Når det gjelder hvitevarer så virker det som om de nå er konstruert for "bruk og kast" med langt kortere levetid en hva det var før. Vi valgte for to uker siden å satse på reparatør av vår tørketrommel. Den var svindyr når vi kjøpte den og bare 7 år gammel men regningen kom jo på 2.500,-. Likevel strider det mot sunn fornuft å bare kjøpe ny.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 14:46   #49
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.387
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Priser og forbruk

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Skandinavia har generelt veldig mange færre ansatte i "hjelpenæring", om man kan kalle det det. Folk som reparerer, pakker i poser, leverer etc.

Vi hadde mange flere slike arbeidsplasser tidligere. Jeg lurer på om det er noe av prisen for at vi skal ha stor grad av inntektslikhet. For 50-år siden var det mer vanlig å ha en husmorvikar som kunne hjelpe til hjemme innimellom for en lav lønn, det er ingen igjen som kan jobbe for det jeg har kapasitet til å betale for en type småoppdrag som kunne gjort hverdagen lettere. Dette gjelder også de som koster gulv, reparerer støvsugere og bud-tjenester.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 15:15   #50
Mamari
Med nebb og klør
 
Mamari sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1.250
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Sv: Priser og forbruk

Jeg blir varm om hjerte de ytterst få gangene en butikkansatt har pakket posene for meg. Skjer gjerne i julehandelen for å få varene unna samlebåndet. Men det gir meg opplevelsen av god service og skulle ønske det kunne være slik oftere.
Slik eksempel på tjenester tror jeg kan gavne butikker i kampen om kundene - men det er klart at det ville være lavt lønnet..

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 22:26   #51
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Priser og forbruk

Opprinnelig lagt inn av Mamari, her.

Jeg blir varm om hjerte de ytterst få gangene en butikkansatt har pakket posene for meg. Skjer gjerne i julehandelen for å få varene unna samlebåndet. Men det gir meg opplevelsen av god service og skulle ønske det kunne være slik oftere.
Slik eksempel på tjenester tror jeg kan gavne butikker i kampen om kundene - men det er klart at det ville være lavt lønnet..

I USA er det helt vanlig at varene pakkes av de ansatte i butikken.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 23:55   #52
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Priser og forbruk

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

I USA er det helt vanlig at varene pakkes av de ansatte i butikken.

Ja, og de har nok ganske lav lønn.

I Spania får vi som regel også varene pakket i poser, heller ikke der tror jeg de tjener særlig godt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no